ساری - ایرنا - بر اساس تازه‌ترین ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم اکنون سه شهرستان مازندران در وضعیت قرمز ، ۱۴ شهرستان در وضعیت نارنجی و پنج شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

به گزارش ایرنا، طبق این ارزیابی تعداد شهرستان های قرمز مازندران از چهار شهرستان در هفته گذشته اکنون به سه شهرستان کاهش یافت. هم اکنون شهرستان های رامسر، نور و بهشهر در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

بر اساس ارزیابی جدید وزارت بهداشت ، طی هفته جاری تنها وضعیت  کرونایی شهرستان نور نسبت به هفته پیش بدتر شد و از رنگ نارنجی کرونایی به رنگ قرمز تغییر وضعیت داد و وارد شرایط بسیار پرخطر کرونایی شد.

همچنین طی یک هفته گذشته دو شهرستان سوادکوه و تنکابن با بهبود شرایط کرونایی از وضعیت قرمز خارج شدند و به رنگ نارنجی کرونایی در آمدند.

بر اساس این ارزیابی ، شهرستان های آمل، ساری، بابل، محمودآباد،  چالوس،  قائمشهر، گلوگاه، بابلسر، جویبار، نوشهر ، فریدونکنار و کلاردشت  بدون تغییر در وضعیت نارنجی کرونایی باقی مانده اند.

همچنین سه شهرستان نکا، عباس آباد و سوادکوه شمالی نیز طی یک هفته اخیر از وضعیت نارنجی کرونایی خارج و  وارد وضعیت زرد شده اند. اکنون با احتساب دو شهرستان سیمرغ و میاندورد که در یک ماهه اخیر بدون تغییر در رنگ بندی ، در وضعیت زرد قرار داشتند تعداد شهرستان های زرد مازندران به  پنج شهرستان افزایش یافته است.

وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر به شرایطی اطلاق می‌شود که در یک شهر از هر صدهزار نفر، دست‌کم ۱۰ نفر روزانه به علت ابتلا به کرونا  در بیمارستان بستری شوند.

 نارنجی به معنای وضعیت کرونایی پر خطر است .آمار روزانه  بستری  بیشتر  از  ۶ نفر  از میان یکصد هزار نفر جمعیت ، آن منطقه را  در وضعیت نارنجی تعریف می کند.

رنگ زرد از سوی ستاد مقابله با کرونا به معنای خطر متوسط محسوب می شود. مناطقی که بین چهار تا ۶ نفر از میان هر یکصد هزار نفر بیمار کووید ۱۹ بستری به صورت روزانه داشته باشند با وضعیت زرد تعریف می‌شوند.

وضعیت ناپایدار کرونا در مازندران

طبق آمار های اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل طی یک هفته اخیر شیوع کرونا در استان وضعیت پایداری نداشته است به گونه ای که میزان بستری روزانه کرونایی و مرگ و میر ناشی از کرونا در ابتدای هفته سیر صعودی داشت و پس از آن مجددا روند کاهشی را در پیش گرفت.

در ابتدای هفته ای که گذشت در روز شنبه  ۸۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیماستان های استان بستری شدند و مجموع بیماران کرونایی نیز در اولین روز هفته ۷۰۸ نفر بود ولی پس از آن با طی کردن روند صعودی در روز دوشنبه به اوج خود رسید که با بستری ۱۳۱ بیمار جدید مجموع آمار بستری در مازندران به ۷۹۱ نفر افزایش یافت . همچنین در این روز بیشترین فوت ناشی از کرونا در طی دو هفته اخیر در مازندران ثبت شد و ۱۴ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

روند ابتلا به کرونا در مازندران از روز سه شنبه دوباره کاهشی شد و تعداد بیماران جدید بستری شده در روز به زیر ۱۰۰ نفر رسید و در حال حاضر نیز بر اساس اعلام علوم پزشکی مازندران  ۴۶۹بیمار کرونایی در بیمارستان های استان بستری هستند  که از این تعداد ۱۶۱  نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند. طی یک هفته گذشته در مجموع ۵۶  نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا در مازندران از دست دادند.

هشدار علوم پزشکی در خصوص اوج گیری مجدد کرونا 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص اوج گیری مجدد ویروس کرونا در استان ابراز نگرانی کرد و گفت: وضعیت فعلی بازار های استان که به دلیل نزدیک شدن به ایام نوروز مملو از جمعیت است می تواند زمینه ساز شیوع و گسترش بیشتر بیماری شود.

دکتر سیمین بابایی افزود : فضای فعلی بازارها همانند بازار شب عید سال های قبل از شیوع کرونا می باشد و شلوغی های فعلی به هیچ عنوان مناسب  برای مقابله با کرونا نیست.

وی با اشاره به اینکه ویروس کرونا در فضاهای شلوغ بیشترین چرخش را دارد ، گفت : دستفروشی و حضور افراد در معابر باریک و پاساژه ای بسته باعث شده تا نگرانی نسبت به اوج گیری کرونا در استان افزایش یابد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی با بیان این که تصور اشتباه نسبت به اومیکرون سبب عادی انگاری مردم شده است ، افزود : این دیدگاه که اومیکرون بیماری خفیف تر از کرونا و همچون سرماخوردگی است باعث شده تا مردم به آن توجه نکنند و به دنبال خریدهای شب عید خود به بازارها و مراکز خرید که محیط های شلوغ است بروند.

بابایی با بیان اینکه شیوع کرونا همچنان ادامه دارد و خطر اوج گیری مجدد کرونا در موج ششم همچنان تهدیدی برای مازندران است از مردم خواست از حضور در فضاهای شلوغ جدا خودداری کنند.