مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: بر اثر وقوع پدیده گرد و غبار، آسمان این شهرستان در وضعیت بسیار ناسالم و خطرناک قرار گرفته و به هفت برابر حد مجاز رسید.

خالد بایزیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: باتوجه به آمار ثبت شده در ایستگاه سنجش، شب گذشته میزان آلایندگی هوا در سطح این شهرستان هزار و ۵۱۱ میکروگرم بر مترمکعب بود که ۱۰ برابر بیش از حد مجاز و میزان استاندارد بود.

وی اضافه کرد: هم اکنون میزان ذرات معلق در هوای سردشت به هزار و ۸۴ میکروگرم بر مترمکعب رسیده که هفت برابر بیش از حد مجاز و میزان استاندارد است و وضعیت کیفیت هوا را در شرایط خطرناک و بسیار ناسالم قرار داده است.
 
 وی بیان کرد: آلودگی هوا منشاء خارجی داشته و از طریق کشور عراق و با وزش باد شدید از مرزهای غربی وارد کشور شده است.
 
وی از شهروندان به ویژه زنان باردار، کودکان خردسال، بیماران آسمی و قلبی و عروقی و جانبازان شیمیایی شهرستان خواست که از ترددهای غیرضروری در بیرون از خانه به طور جد پرهیز کنند.

آموزش و پرورش سردشت نیز با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که به دلیل وضعیت آلایندگی هوا، همه مدارس شهر و روستا نوبت بعداز ظهر غیرحضوری بوده و دانش آموزان باید از طریق شبکه شاد در سر کلاس حضور یابند.

به گزارش ایرنا، شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده‌است.

آلودگی هوا عبارت است از ورود مواد ناشی از  فعالیت‌های انسانی با غلظت و زمان ماند کافی که سلامت و رفاه افراد تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ ذرات کوچکتر از ۱۰میکرون که به اصطلاح  ۱۰PM خوانده می‌شود یکی از پارامترهای مهم در شاخص آلودگی هوا (AQI) است.

 پنج ایستگاه در شهرهای ارومیه و ایستگاه‌های سلماس، خوی، بوکان، سردشت و یک ایستگاه در دریاچه ارومیه کار سنجش کیفیت هوای استان را انجام می‌دهند.

شهرستان سردشت در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با کشور عراق واقع شده است.