مشهد- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: کاداستر یا فهرست نقشه برداری ثبتی اراضی ملی و صدور سند تک‌برگ در این استان پایان یافت.

محسن فنودی روز شنبه در نشست خبری در آستانه هفته ملی منابع طبیعی در جمع خبرنگاران افزود: در حال حاضر  بیش از هشت میلیون هکتار از مساحت استان اراضی منابع طبیعی است که تاکنون برای ۷.۵ میلیون هکتار از آن سند مالکیت صادر شده و بقیه در محل اختلاف است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بدین ترتیب کل اراضی ملی و موات استان دارای سند کاداستر شده‌اند، اظهار کرد: اکنون ۵۰۰ هزار هکتار سطح اراضی که مورد اختلاف قرار دارد با طرفیت اشخاص حقیقی، آستان قدس رضوی و اداره کل اوقاف و امورخیریه در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: این میزان زمین های مورد اختلاف نیز ظرف سه ماه نخست سال آینده تعیین تکلیف خواهد شد.

مدیر کل منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: در اجرای قانون حد نگار، نقشه های استاندارد با مختصات جهانی تولید می‌شود و علاوه بر آن مختصات یکپارچه ملی تحت عنوان شمیم که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طراحی و اجرا شده است، روی این نقشه ها بارگذاری می‌شود.

وی اظهار کرد: صدور اسناد در قالب طرح کاداستر به این معناست که از صدور سند معارض در اراضی ملی جلوگیری شده و هیچ فرد دیگری امکان دریافت سند مالکیت را نخواهد داشت و این اقدام بزرگترین گام برای حفاظت از اراضی ملی، تثبیت مالکیت دولت و کاهش دعاوی است.

فنودی با اشاره به اینکه ۱۵ تا ۲۱ اسفند ماه به نام هفته ملی منابع طبیعی نامگذاری شده است، گفت: به مناسبت این ایام ۲۳ پروژه آبخیزداری، آبخوان‌داری ، بیابان زایی، نهال کاری و غیره با اعتباری بیش از ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان افتتاح می شود.

وی اظهار کرد: امسال در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری ۱۸۴ میلیارد تومان اعتبار ملی و استانب اختصاص یافته که تا کنون حدود ۷۴ میلیارد تومان آن تخصیص و هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای طرح نهضت مسکن ملی امسال ۱۳ زمین به مساحت هزار و ۲۲۰ هکتار مساحت در اختیار این طرح قرارداده شده است، اظهارکرد: در این زمینه همکاری خوبی آغاز شده است.

نقشه کاداستر نقشه‌ای است که مرزها و مالکیت قطعات زمین را نشان می‌دهد. برخی از نقشه‌های کاداستر جزئیات بیشتری را مانند نام ناحیه، شماره شناسایی منحصر به فرد برای هر پارسل ملکی، گواهی شماره عنوان، موقعیت ساختارهای موجود، شماره بخش، نام خیابان‌های مجاور، ابعاد مرزها نشان می دهند.

خراسان رضوی منطقه‌ای خشک و نیمه‌ خشک است زیرا ۷۵ درصد وسعت آن در اقلیم بیابانی یعنی خشک، نیمه‌خشک و فراخشک قرار دارد. یک میلیون و ۶۵۱ هزار و ۵۱۱ هکتار از زمینهای خراسان رضوی در مناطق بیابانی متاثر از کانونهای فرسایش بادی قرار دارد که شامل حدود ۳۰ درصد از وسعت استان است.

خراسان رضوی دارای ۳۰کانون بحرانی فرسایش بادی در۲۲ شهرستان است.

همچنین وسعت مراتع خراسان رضوی ۶ میلیون و ۵۶۶ هزار و ۲۹ هکتار معادل ۵۶ درصد از کل مساحت استان است. مساحت جنگلهای خراسان رضوی نیز با محاسبه بیشه‌زارها، درختچه‌ها و جنگلهای دست کاشت حدود یک میلیون هکتار یعنی ۸،۵ درصد از کل وسعت استان را شامل می‌شود. 

بلندترین نقطه خراسان رضوی قله سه هزار و ۶۱۵ متری بینالود و پست‌ترین نقطه آن در دشت سرخس با ارتفاع ۲۹۹ متر از سطح دریا واقع است. 

خراسان رضوی با ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربع (۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۶۵۹ هکتار) وسعت، معادل هفت درصد مساحت کل کشور را در بر گرفته است.

این استان شامل ۳۳ شهرستان، ۸۱ شهر، ۷۹ بخش، ۱۷۵ دهستان و سه هزار و ۲۸۱ روستا است.