بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: ۲۷ میلیارد ریال برای ایجاد زیرساخت‌های مختلف آبرسانی، برق‌رسانی، فاضلاب، تامین وسایل سرمایشی موکب‌های استان در شهر کاظمین نیاز است.

به گزارش ایرنا، علیرضا عباس‌پور شنبه شب در کمیته زیرساخت‌های اربعین خراسان جنوبی، اظهار داشت: موکب‌های استان عمدتا در شهر کاظمین مستقر هستند که باید برای تامین آب، برق و فاضلاب در مکان استقرار موکب‌ها اقداماتی انجام شود تا در مراسم اربعین سال آینده مشکلی نداشته باشیم.

وی افزود: در این جلسه نیازهای ضروری موکب‌های خراسان جنوبی مورد بررسی قرار گرفت تا برای تامین این نیازها برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود و در مراسم اربعین سال آینده شاهد ارائه خدمات مناسب‌تری به زائرین باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در این سایت ۹۰ چشمه سرویس بهداشتی وجود دارد که باید برای استفاده در ایام اربعین سال آینده مرمت و تعمیر شود، اضافه کرد: علاوه بر این به احداث ۳۰ چشمه سرویس بهداشتی و حمام دیگر در این مکان نیاز است که برآورد اعتباری آن ۳۰۰ میلیون تومان است.

وی با تاکید بر اینکه برای برق‌رسانی و ارتقاء شبکه برق سایت موکب‌های خراسان جنوبی به یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است، ادامه داد: با توجه به همزمانی اربعین سال آینده با فصل گرما برای استفاده از وسایل سرمایشی حتما باید زیرساخت برق این سایت ارتقاء یابد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: برای تامین وسایل سرمایشی موکب‌ها به ۲۰۰ عدد پنکه مه‌پاش با اعتبار ۸۰۰ میلیون تومان نیاز است، همچنین موکب‌های استان به یک دستگاه یخ‌ساز ۲۷۰ قالبی به ارزش ۶۰۰ میلیون تومان نیاز دارند.

عباس‌پور ایجاد زیرساخت آبرسانی و اجرای شبکه‌‎های فاضلاب را از دیگر مشکلات موکب‌های خراسان جنوبی در شهر کاظمین ذکر کرد و افزود: در این جلسه مقرر شد که برای آبرسانی پایدار به موکب‌های استان از حرم امامین جوادین(ع)، شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی نسبت به تامین لوله و تجهیزات اقدام کرده و شرکت آب و فاضلاب استان کار تهیه طرح و اجرای شبکه آبرسانی را انجام دهد.

وی ادامه داد: همچنین باید فاضلاب موکب‌های استان به حرم امامین جوادین (ع) متصل شود که در صورت تامین تجهیزات لازم، آب و فاضلاب خراسان جنوبی برای اجرای این طرح هم اعلام آمادگی کرده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی و اقدامات لازم به گونه‌ای از سوی مسوولان متولی انجام شود که تا پایان خردادماه مشکلاتی زیرساختی موکب‌های استان در شهر کاظمین رفع شود.

وی به همزمانی اربعین ۱۴۰۱ با فصل گرما اشاره و تصریح کرد: باید زیرساخت‌های سرمایشی در موکب‌های استان در راستای رفاه زائرین پیش‌بینی شود.

عباس‌پور خاطرنشان کرد: قبلا تجهیزات موکب‌های استان در انبار حرم امامین جوادین (ع) نگهداری می‌شد که با توجه به اجرای طرح توسعه حرم باید نسبت به جابجایی آن اقدام شود که این موضوع را ستاد بازسازی عتبات و عالیات استان در کشور عراق دنبال می‌کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: تلاش شود که نذورات مردم به ستاد اربعین استان در زمینه مایحتاج و خوراک زائرین و همچنین ایجاد زیرساخت‌ها از ظرفیت خیرین استفاده شود.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین مناسک‌های مذهبی ما در طول سال، مراسم باشکوه و با عظمت اربعین حسینی است، اضافه کرد: در کمیته زیرساخت مکلف هستیم که زیرساخت‌های مورد نیاز زائرین را در ایام برگزاری مراسم اربعین تامین کنیم.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی گفت: ۵۱ موکب در استان خراسان جنوبی ثبت شده که از این تعداد هشت موکب در داخل کشور هر سال به زائران پاکستانی که از خراسان جنوبی عبور می‌کنند، خدمات‌ می‌دهند.

موسی جوینده افزود: امسال یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان را موکب‌های استان در ایام اربعین هزینه کردند که ۷۶۰ میلیون تومان با مشارکت مردمی عراق صورت گرفته است و در این مدت به ۶۰ هزار زائر خدمات ارائه شده است.