تهران - ایرنا - معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران گفت: شهروندان ماهی قرمز سفره عید نوروز را از مراکز عرضه مجاز تهیه و از خرید ماهی از دستفروشان خودداری کنند.

دکتر مهدی سلوکانه روز یکشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ممکن است ماهیان قرمزی که از سوی دستفروشان عرضه می‌ شود، در هنگام تکثیر و پرورش این آبزیان از آب های آلوده و غیربهداشتی که عامل انتقال بیماری های ویروسی، انگلی و یا باکتریایی است، استفاده شده باشد.

وی ادامه داد: مراکز عرضه مجاز ماهیان قرمز شامل واحدهای صنفی عرضه ماهیان زینتی و اماکن تعیین شده توسط شهرداری‌ها با هماهنگی اداره دامپزشکی است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران با بیان اینکه از خرید ماهیان بیمار و بی‌حال با علائم شنای غیرفعال، فاقد رنگ شفاف و دارای لکه بر روی پوست بدن خودداری شود، اضافه کرد: در هنگام خرید، از تماس مستقیم و حفاظت نشده با ماهی خودداری شود.

سلوکانه خاطرنشان کرد:حتی الامکان از ظروف یکبار مصرف برای حمل و جابجایی ماهیان قرمز استفاده شود.

پس از انتقال ماهی زینتی به منزل، بی درنگ نسبت به تعویض آب اقدام شود

وی با بیان اینکه پس از انتقال ماهی زینتی به منزل، بی درنگ نسبت به تعویض آب اقدام و ماهی‌ها به ظروف از قبل آماده شده منتقل شوند،افزود: ظروف حمل یکبار مصرف ماهیان باید در کیسه زباله سربسته قرار گیرد، آب حمل و آب تعویضی ماهیان به طور مستقیم در شبکه فاضلاب تخلیه و از ریختن آن در معابر عمومی خودداری شود.

 معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران با تاکید براینکه باتوجه به لزوم تعویض آب ماهیان خریداری شده، حداقل ۲۴ ساعت قبل از خرید، ظرف نگهداری ماهی آماده شود، گفت: درصورت استفاده از آب شهری، باید قبل از استفاده ،ماهی چند ساعت در هوای آزاد به منظور کلر زدایی قرار داده شود.

وی با بیان اینکه میزان آب مورد نیاز برای هر قطعه ماهی حداقل یک لیتر است، ادامه داد: ظرف نگهداری ماهی یک ظرف با دهانه باز (دهان گشاد) برای تبادل اکسیژن با محیط در نظر گرفته شود.

بهترین دمای نگهداری ماهی ۲۲-۲۶ درجه سانتی گراد

سلوکانه بهترین دمای نگهداری ماهی ۲۲-۲۶ درجه سانتی گراد عنوان کرد و یادآور شد: غذای ماهی قرمز از فروشگاه‌های  عرضه ماهی زینتی تهیه شود.

 معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران با بیان اینکه برای تعویض آب ماهی هربار ۲۵ درصد کل آب تعویض واز تعویض یکباره آب خودداری شود، اضافه کرد: در هنگام تعویض آب نیازی به دستکاری ماهی نیست اما در صورت لزوم و بخصوص در افرادی با سابقه بیماری و یا حساسیت‌های پوستی از دستکش استفاده شود.

سلوکانه اذعان داشت: به منظور ضد عفونی ظروف نگهداری ماهی، می‌توان از نمک به میزان ۳ درصد و سایر ضدعفونی کننده‌ها مانند پرمنگات پتاسیم، پرکلرین و یا بتادین استفاده کرد.

وی از شهروندان تقاضا کرد در پایان نوروز ماهی‌ها را به جای رها کردن در رودخانه‌ها و یا نهرها آنها را در محل‌های تعیین شده توسط شهرداری رها سازی کنند.