سنندج- ایرنا- استاندار کردستان گفت: تلاش می‌کنیم، میراث ارزشمند نوروز و دف نوازی استان را در سطح ملی و بین المللی به مردم بشناسانیم و زمینه بروز استعدادهای جوانان این دیار را فراهم کنیم.

به گزارش ایرنا، اسماعیل زارعی کوشا روز یکشنبه در اختتامیه نخستین جشنواره منطقه‌ای مولودی خوانی و دف نوازی سماع در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج ضمن تقدیر از برگزاری جشنواره‌ها و مراسم‌های فرهنگی در استان، اظهار داشت: مردم کردستان اصیل‌ترین قوم ایرانی هستند که همچنان به آداب و سنن گذشتگان در برپایی ویژه برنامه‌های نوروزی پایبند بوده و اصیل ترین نوع جشن‌های نوروزی در کردستان برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به چگونگی برگزاری مراسم‌های ویژه نوروز، اصیل‌ترین نوع برگزاری جشن‌های نوروز متعلق به مردم کردستان است که باید به مردم ایران و دیگر نقاط جهان شناسانده شود.

استاندار کردستان یکی از مزیت‌های مهم  فرهنگی کردستان را ارادت مردم این دیار به پیامبر خاتم (ص) و اهل بیت مکرم ایشان عنوان کرد و یادآور شد: بیشترین و بهترین تجلی ارادت مردم کردستان به پیامبر عظیم الشان اسلام در دف‌نوازی و مولودی خوانی متبلور شده است.

زارعی کوشا افزود: زمینه‌های فرهنگی زیادی در کردستان وجود دارد و امسال در جلساتی که با دبیر کل یونسکو در ایران داشته‌ایم  شهر سنندج به عنوان پایتخت نوروز کشور انتخاب شده است.

وی یادآور شد: در بیست سوم اسفندماه سال‌جاری گروه هزار دف کردستان در میدان آزادی تهران دف نوازی خواهند کرد و این هنر اصیل و معنوی را به مردم ایران بیش‌ از گذشته معرفی خواهند کرد.

 رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان هم گفت: در کنار رسالت آموزشی، تعلیم و تربیت نیروی کارآمد فنی برای ورود به بازار کسب و کار جزو برنامه‌های اولویت‌دار است و دانشگاه آزاد کردستان با ۶ واحد دانشگاهی و ۶ دانشکده، به ۱۲ هزار نفر دانشجو خدمت‌رسانی می‌کند.

قباد میمنت آبادی با بیان اینکه معلمان و اساتید از پیش‌دبستان تا مقطع دکتری مشغول آموزش فرزندان و ترویح تعلیم و تربیت هستند، گفت: در کنار رسالت آموزشی، تعلیم و تربیت نیروی کارآمد فنی برای ورود به بازار کسب و کار جزو برنامه‌های اولویت‌دارمان است.

وی با بیان اینکه امروزه دیگر صرف دنبال کردن تحصیلات تکمیلی و صدور مدارک تحصیلی در دستور کار نیست، افزود: در صدد هستیم که متناسب با نیاز بازار در دوره‌های کوتاه مدت، مهارت به دانشجویان آموزش و به سرعت به بازار کار معرفی شوند تا سهمی در برون رفت کشور و استان از مشکلات کنونی داشته باشیم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی کردستان با بیان اینکه تولید علم و تربیت نیروی انسانی کارآمد در این دانشگاه با کمک اساتید متخصص و همکارانم قابل اجرا است، ادامه داد: در این واحد دانشگاهی امکانات بسیار مطلوبی وجود دارد که می‌توان با استفاده از همه ظرفیت‌ها در راستای ترویج علم و دانش گام برداشت.

میمنت‌آبادی با اشاره به اینکه این برنامه در ۱۰ استان کشور برگزار و کردستان از جمله آنهاست، گفت: کردستان با توجه به ظرفیت هایی که در زمینه موضوع‌های فرهنگی دارد، به عنوان یکی از میزبانان این جشنواره انتخاب شده و به گروه اول برگزیده ۵۰میلیون ریال، گروه دوم ۳۰ میلیون ریال و گروه سوم ۲۰میلیون ریال اهدا خواهد شد.

 در حال حاضر ۱۲ هزار و ۳۰۰ دانشجو در دانشگاه ازاد اسلامی کردستان مشغول به تحصیل هستند که حدود ۲ هزار و ۹۹۰ نفر آنان مربوط به مقاطع تحصیلات تکمیلی و دکترا است.