به گزارش خبرنگار علم و آموزش ایرنا، یوسف نوری در آیین افتتاحیه سال بینالمللی علوم پایه برای پیشرفت پایدار که در سالن همایشهای بین المللی دانشگاه شهید بهشتی به صورت حضوری و مجازی در حال برگزاری است، افزود: مقام معظم رهبری درباره علوم پایه می فرمایند این علوم باید گسترش پیدا کند و به عرف تبدیل شود.
وی ادامه داد: برای اینکه حمایت از علوم پایه تبدیل به عرف شود، نیاز به بستری مناسب است. آموزش و پرورش به دلیل گستردگی که دارد میتواند بسترهای این موضوع را فراهم کند و اقدامات لازم را در این راستا انجام خواهیم داد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: هر چه در توانمان باشد در آموزش و پرورش در راستای فراهم کردن بستر توسعه علوم پایه انجام خواهیم داد. لازم است محوریت علوم پایه در جهان اسلام به خصوص کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی و از طریق سازمان علمی و آموزشی آن توسط وزارت علوم و دانشگاه شهید بهشتی پیگیری شود. در این صورت نیز گامهای ارزشمندی در راستای توسعه علوم پایه برداشته خواهد شد.
وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در ابتدای دهه هشتاد شمسی، موضوع جنبش نرم افزاری و تولید علم را مورد توجه قرار دادند، اما شاید به دلایل مختلف توجه چندانی به این موضوع نشد. یکی از دلایلی که این هدف هنوز به خوبی محقق نشده، مدرکگرایی است. در حالیکه میتوانیم به جای دوره پسادکترا در دانشگاههای کشور، دنبال دورههای مطالعاتی و پژوهشی باشیم که در سطح دنیا هم مورد توجه قرار گرفته است.
نوری گفت: امروزه در تعریف دکتری فقط پزشک را مینویسند و این چالشهای درون و بیرون آموزش و پرورش است. در حالی که دنیا مدرک گرایی را کنار گذاشته است.
وی درباره چالشهای نظام آموزش و پرورش نیز اظهار داشت: یکی از چالشهای نظام آموزش و پرورش رویکرد آن است؛ چرا که بسیاری از مسائل از بیرون به ما دیکته میشود. به طور مثال تمرکز بر روش حافظهمحور و کوتاهمدت است که بعد از مدتی مطالب فراموش میشود.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: رویکرد نظام آموزش و پرورش تربیت دانش آموزان برای جلسه کنکور است.
وی در مورد کنکور نیز گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار شد تاثیر سه سال آخر تحصیلی در کنکور بیشتر شود که قطعاً از وضعیت کنونی که صرفا شامل تست زنی است، بهتر است.
وزیر آموزش و پرورش همچنین اظهار داشت: لازم است بسیاری از برنامههای درسی ما تغییر کند. برنامه درسی دارای روش، محتوا و هدف و ارزشیابی است، اما هدف گذاری ما به گونهای است که کودکان چیستی و چرایی درس خواندن را نمیدانند. از این رو به عنوان یک اجبار همانند سربازی به آن نگاه میکنند و چون فلسفه علم را به دانشآموز منتقل نکردهایم؛ بنابراین بی چون و چرا تبعیت میکنند.
وی افزود: در زمان حاضر دانشآموز به جای اینکه پیشرو باشد، پیرو است. به همین دلیل مقام معظم رهبری فرمودند فلسفه علم را از همان دوره ابتدایی به دانش آموزان یاد دهید. البته باید معلمان هم مهارت چنین آموزشهایی را داشته باشند.
نوری یادآور شد: بیش از ۲ میلیون مدرسه غیر دولتی، معلم شاغل و پیشکسوت، ۷۵۰ پژوهش سرا و ۲ هزار و ۲۰۰ کانون فرهنگی و تربیتی در کشور وجود دارد.
نوری گفت: محتوای آموزشی نیز صرفا کتاب است، بنابراین باید محیط را متنوع کرده و عرصههای یادگیری را زیادتر کنیم تا یادگیری صرفا از طریق کتاب نباشد. ۷۵۰ پژوهشسرا در کشور داریم که از پنج درصد ظرفیت آنها هم استفاده نمیشود، بنابراین باید از چنین روشهایی نیز برای یادگیری دانش آموزان استفاده شود. البته باید مسئولان تجهیزات آن را تأمین کنند. بیش از دو هزار و دویست کانون فرهنگی و تربیتی داریم که لازم است در یادگیری نقش داشته باشند.
وی یادآور شد: در این رهگذر موضوع بعدی در زمینه روش است. روشهای مسئلهمحور نداریم، بلکه با سخنرانی میخواهیم درس را به دانشآموز یاد دهیم و این باعث میشود شاهد زایشهای علمی در جامعه نباشیم، نکته دیگر ارزشیابی است، نباید نگاه کمی به آن داشته باشیم چون امری کیفی است. این ظرفیت در آموزش و پرورش وجود دارد که از سیستم آموزشی به سمت سیستم تربیتی حرکت کنیم و این به رشد و پیشرفت علمی در کشور کمک میکند.
به گزارش ایرنا، آیین افتتاحیه سال بین المللی علوم پایه برای پیشرفت پایدار با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از کارشناسان در سالن همایشهای بین المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد.
سازمان جهانی یونسکو نوامبر سال ۲۰۱۹ در قطعنامه چهلمین کنفرانس عمومی خود، سال ۲۰۲۲ را سال بینالمللی علوم پایه نامگذاری کرد.
هدف از این اقدام توجه بیشتر به اهمیت و نقش علوم پایه در درک و حل چالشهای اجتماعی، فنی و علمی و تهیه نقشه راهی برای بهبود رفاه جهانی برای نسلهای فعلی و آینده است.
سال ۲۰۲۲ به مناسبت ۱۰۰ سالگی جایزه نوبل که در سال ۱۹۲۲ به نیلز بوهر فیزیکدان دانمارکی به خاطر تحقیقات وی در ساختار اتمها و تشعشعات ناشی از آنها تعلق گرفت و همچنین به مناسبت صدمین سالگرد تأسیس اتحادیه بینالمللی فیزیک محض و کاربردی (IUPAP) به میزبانی کشور بلژیک در همین سال، به نام سال بینالمللی علوم پایه نامگذاری شده است.