تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۵

زنجان - ایرنا - گیوه‌بافی به‌عنوان یکی از هنرهای دستی مردم زنجان محسوب می‌شود که با قدمت ۱۵۰۰ ساله مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است و در زمان حاضر این هنر فقط در چند شهر ایران به کمک علاقه‌مندان هنوز به حیات خویش ادامه می‌دهد.

به گزارش ایرنا، زنجان یکی از استان‌های فعال کشور در زمینه صنایع دستی به شمار می آید که محصولات تولیدی از تنوع زیادی برخوردار است و یافته‌های باستان‌شناسی در این استان نیز بر قدمت انواع صنایع‌دستی در این منطقه گواهی می‌دهد.

گیوه یک کفش سنتی است و گیوه زنجان تلفیقی از هنر زنان و مردان این خطه به شمار می‌رو، گیوه به عنوان نوعی پای‌پوش سنتی قدمتی دیرینه دارد و در گذشته در بسیاری از شهرهای مختلف ایران که آب‌وهوای خشک داشتند تولید شده است. 

اما در زمان حاضر این هنر صنعت فقط در چند شهر ایران به کمک علاقه‌مندان هنوز به حیات خویش می‌دهد، از جمله شهرها و استان‌هایی که گیوه‌بافی هنوز در آن‌ها رواج دارد می‌توان به زنجان، کرمانشاه، مرکزی، اصفهان و قزوین اشاره کرد.

در گذشته، برای گیوه بافی معمولا خود محلیان در اوقات فراغت دست به این کار می‌زدند و تلاش می‌کردند تا از وسایل و ابزاری استفاده کنند که در محل زندگی شان موجود است. هر چند امروزه این کار برای تولید انبوه به صورت کارگاهی انجام می‌شود اما باز هم رگه‌هایی از شباهت را به شیوه سنتی دارد.

گیوه‌بافان برای بافت گیوه از موادی شامل پوست گاو، پیه، نری گاو و نخ تابیده، رنگ، پارچه نازک نخی، کتیرا، نخ تابیده (قرقره)، تخت چرمی و پلاستیکی برای گیوه‌های طرح جدید، میخ پوست دباغی شده، پاشنه‌های لاستیکی، کف لاستیکی، چسب، پوست، پارچه نخی و موی بز استفاده می‌کنند. 

در سال ۱۳۴۰. م که حمدالله مستوفی از آنجا بازدید کرده می‌نویسد: که پیشه گیوه‌بافی در اوج تکامل بوده است، زیباترین رویه گیوه در آباده، میان راه اصفهان و شیراز، بافته می‌شد. در شهر زنجان نیز گیوه‌بافی و استفاده از گیوه از سال‌ها پیش متداول بوده و در مناطقی که گیوه‌بافی در آنجا رواج دارد بافت گیوه و طرح و نقوش به کار رفته در آن متفاوت است.

به طور مثال در بافت گیوه زنجان با یک‌بار قلاب زدن و نخ رد کردن یک گره ایجاد می‌شود ولی در بافت گیوه کرمانشاه با سه بارقلاب زدن یک گره ایجاد می‌شود. شیوه بافت گیوه در زنجان به این شکل است که پایه (کَمه) گیوه به‌صورت جداگانه بافته‌شده، سپس رویه را از نوک آن روی کَمه می‌بافند و ادامه می‌دهند و بعد کناره‌های آن را نیز در ۲ طرف ادامه داده و در پشت پاشنه کناره‌ها را به هم وصل می‌کنند.  

ویژگی‌های یک گیوه خوب و مناسب این است که رویه بافته‌شده از نخ پنبه‌ای باشد، زیره و کفی، از چرم گاومیش بوده و اتصال رویه با کفی، به‌وسیله دوخت انجام گیرد، بطور معمول  کفی گیوه و دوز آن توسط مردان و قسمت رویه و بافت آن توسط زنان انجام می‌گیرد.

 قسمت رویه گیوه زنجان از جنس پنبه و قسمت زیرین و کفه آن از جنس چرم است، رویه این کفش منافذ زیادی دارد و هوا داخل کفش جریان پیداکرده و پا را خنک نگه می‌دارد، بو نمی‌گیرد و از بیماری‌های قارچی جلوگیری می‌کند، به همین دلیل مناسب‌ترین کفش برای مناطق گرمسیری است.  

طراحی و نقوش رایج در گیوه‌بافی برگرفته از طرح‌های سنتی فرش و گلیم بوده و طرح‌های مدرن، طرح تلفیقی، مدرن و سنتی است، برای تزئینات گیوه هم از نخ‌های گلدوزی، پولک، منجوق، مروارید و سکه استفاده می‌شود پای‌افزار گیوه، با توجه به آب‌وهوای معتدل ایران خنک، سبک و قابل شستشو طراحی‌شده است و به دلیل داشتن تمامی این ویژگی‌ها در میان روستاییان و کشاورزان، از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار گرفته است.

چند سالی است که پوشیدن این پاپوش سنتی نه تنها توسط خود محلیان و بومیان هر منطقه رواج پیدا کرده است، بلکه به عنوان یکی از مهم‌ترین کالاهای توریستی و گردشگری که به خوبی سیمای فرهنگ محلی ایرانی را در خود منعکس می‌کند نیز رایج شده است.

بسیاری از گردشگران و توریست‌ها و یا حتی ساکنان شهرها، وقتی برای گردش به مهمترین شهرهای ایران سفر می‌کنند از دنیای رنگارنگ این گیوه‌ها به شوق می‌آیند، مراحل ساخت و تولید گیوه در چهار مرحله چرم‌سازی، رویه بافی، تخت‌کشی و گیوه‌دوزی خلاصه می‌شود.

گیوه بافی در شهر، سیمای مخصوص به خود گرفت تا برای زندگی شهری و نیمه شهری مناسب باشد و مردم بتوانند به صورت روزانه و مرتب با توجه به شرایط جغرافیایی از آن استفاده کنند.