به گزارش خبرنگار علم و آموزش ایرنا، محمدسعید سیف روز سه شنبه در بیست و دومین نشست مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاهها، پژوهشگاهها ومراکز آموزش عالی کشور درخصوص این راهبردها افزود: مهمترین موتورمحرک توسعه علمی کشورهای مختلف، دانشگاه ها و پژوهشگاه ها هستند، همکاری و مشارکت این مراکز در بهبود شرایظ اقتصادی و اجتماعی کشورها می تواند به روش های مختلف صورت گیرد.
وی بیان کرد: چنین حرکت ها و برنامه هایی در سال های اخیر در کشور آغاز شده و لازم است تقویت شود. همچنین مالکیت دستاوردها و نتایج پایان نامه ها و دوره های پسا دکتری در هر مورد حسب موضوع و متناسب با مشارکت طرفین، تعیین شود.
سیف با بیان اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد فعالیت های پژوهشی، به پایان نامه و تحصیلات تکمیلی متکی است و این امر خیلی مهم است، افزود: دانشجویان، دستگاه های دولتی و خصوصی در ارتباط پایان نامه ها با صنعت بسیار مهم هستند. این مساله که چگونه آنها را باید همجهت کرد، بسیار مهم است.
مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت بیان کرد: در کشور ۷۰۰ هزار نفر تحصیلات تکمیلی داریم، ولی چقدر مسایل جامعه و صنعت را حل کرده اند. این موضوع در وزارت علوم در حال پیگیری است.
وی بیان کرد: در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت پایان نامه های تحصیلی و پاسخگویی به نیازهای کشور، وظایف و تعهدات پیشنهادی در سه بخش برای دانشگاهها، سازمانها و دستگاههای اجرایی و نیز وزارت عتف ارایه شده است.
وی گفت: برای هم سوکردن پایان نامه ها با مسایل صنعت و جامعه نیاز است هر سه بخش اعم از مواردی از قبیل بازنگری در آیین نامه ها، تدوین و پیشنهاد قوانین و روش های اجرایی، تعریف دقیق و مستمر نیازها و موارد این چنینی مد نظر قرار گیرد.
بیست و دومین نشست مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاهها، پژوهشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور امروز برگزار شد. در این نشست مدیران دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور به صورت مجازی حضور داشتند.