تهران - ایرنا- رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: امسال ظرفیت های دستیاری پزشکی در رشته های مختلف پر نشد و بسیاری از شرکت در این دستیاری انصراف دادند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا، محمد رئیس زاده روز چهارشنبه در یک نشست خبری که در محل سازمان برگزار شد، افزود: باید امید به جامعه رزیدنتی برگردد، از دولت، مجلس، رسانه ها، شورای عالی انقلاب فرهنگی می خواهیم با ایجاد تسهیلاتی امید و شور و نشاط را به جامعه مانند قبل برگردانند تا دستیاران پزشکی نسبت به آینده کاری خود امیدوارتر شوند.

وی اظهار داشت: نباید ناامیدی را در جامعه رزیدنتی ترویج کرد، بسیاری از آنها با حقوق حداقلی در مناطق محروم و کم برخوردار فعالیت می کنند از مجلس شورای اسلامی می خواهیم به بحث وضعیت رزیدنت ها توجه کند و تسهیلات وام قرض الحسنه در اختیار آنها قرار دهد.

رئیس زاده با بیان اینکه شان جامعه پزشکی خط قرمز سازمان نظام پزشکی کشور است، ادامه داد: نباید جامعه پزشکی مورد هجمه قرار گیرد و به بهانه های تخلفات پزشکی شان آنها زیر سووال برود، پزشکان در دو سال اخیر با همه گیری کرونا بیشترین آسیب های جسمی و روانی را دچار شدند، بسیاری از آنها طی این مدت مرخصی نرفتند، چند بار کرونا گرفتند، به دلیل دوری از خانواده و کار زیاد دچار مشکلات روحی شدند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور تاکید کرد: جامعه پزشکان در پاندمی کرونا دچار فرسودگی شدند، تخلف و نارسایی در کار پزشکی وجود دارد اما معدود بوده و نباید کلیت جامعه پزشکی مورد اهانت و هجمه قرار گیرد، دفاع از شان آنها به نفع سلامت جامعه است.

به گفته رئیس زاده، خروج نخبگان پزشکی از کشور به دلیل عدم حمایت ها، پایین بودن سطح دستمزدها در مناطق محروم کم برخوردار از موضوعاتی است که آینده علمی کشور را به خطر انداخته و وضعیت مناسب همکاران ما و عدم امنیت شغلی آنها آینده کاری آنها را با بحران مواجه کرده است و دود آن به چشم مردم و جامعه پزشکی می رود.

وی افزود: افزایش ظرفیت دانشگاهی بدون توجه به زیرساخت های علمی نظام پزشکی مشکلات زیادی را بوجود می آورد و در صورت برنامه ریزی صحیح بصورت مناسب کمبود ها را می توان پوشش داد.

رئیس زاده به بحث فرار مالیاتی پزشکان اشاره کرد و اظهار داشت: جامعه پزشکی از منظم ترین اقشار در پرداخت مالیات هستند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد، مطب ها یک سوم ارایه دهندگان خدمت به مردم بوده و بحث فرار مالیات آنها اشتباه است.

وی تصریح کرد: اکنون ۱۵ هزار رزیدنت داریم که بسیاری از آنها  در مناطق محروم به شدت دچار مشکلات معیشتی هستند و باید مجلس توجه خاصی در این باره کند.

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه پزشکان زیادی بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند، ادامه داد:موج ششم کرونا به رغم اینکه افراد زیادی را مبتلا کرد ولی نسبت به موج قبلی زودتر رو به کاهش بوده و این به دلیل پوشش وسیع واکسیناسیون بوده و در دنیا جزو برترین ها هستیم.

به گفته وی، از مردم می خواهیم با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز و اعیاد شعبانیه، شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند تا شاهد بازگشت به روزهای سخت کرونایی نباشیم،  زدن ماسک و شستشوی دست‌ها و رعایت فاصله گذاری، به همراه تزریق دوز سوم، مهم‌ترین راهکارهای پیشگیری از گسترش بیماری است.

رئیس زاده افزود: در حال حاضر شرایط  واکسیناسیون دز  سوم طلوب نیست و کمتر از ۳۰ درصد موفق شده اند  این دز را تزریق کنند و باید به بالای ۷۰ درصد برسد تا ایمنی جمعی فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه تیم‌هایی برای خدمت رسانی به مناطق محروم سازماندهی شده اند، تصریح کرد: به فراخور نیاز مردم پزشکان در مناطق محروم کشور حضور خواهند یافت و سعی داریم کیفیت ارایه خدمت درمانی و بهداشتی را افزایش دهیم.

رئیس زاده تصریح کرد: ارایه طرحها و قوانین مرتبط با جامعه پزشکی بدون اخذ و نظرات کارشناسی به ضرر جامعه پزشکی است و خروجی آن می تواند به تضعیف نظام سلامت بیانجامد.

وی با اشاره به اینکه تعرفه های پزشکی باید واقعی شود، اظهار داشت: سازمان نظام پزشکی نظرات کارشناسی خود را برای تعرفه های پزشکی سال آینده ارایه داده و منتظر تصویب نهایی از سوی نهادهای مسوول هستیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی درباره اجرای طرح نسخه الکترونیک گفت:  این سازمان نظرات خود را درباره اجرای درست طر ح نسخه الکترونیک بیان کرده و در واقع این طرح جزیی از پرونده سلامت الکترونیک است.

وی تاکید کرد: زیر ساخت ها برای اجرای نسخه الکترونیک فراهم نیست و به همین دلیل در روزهای اخیر مشکلاتی را برای مردم و جامعه پزشکی بوجود آورده است.

رئیس زاده با بیان اینکه رویکرد سازمان تعامل در راستای اجرای دقیق و درست طرح نسخه الکترونیک است، تصریح کرد: در حال حاضر بیمه سازمان نیروهای مسلح هنوز نسخه الکترونیک را اجرا نکردند و سازمان نظام پزشکی نگران آن است که امنیت و بحث های اخلاقی در حوزه الکترونیک درست اجرا نشود.

رئیس زاده با اشاره به اجرایی شدن امضای الکترونیک که بحث امنیت الکترونیک را بالا می برد، افزود: کیفیت خدمات و صرفه جویی منابع از اهداف ملی در راستای اجرای طرح نسخه الکترونیک است.

تعامل خوب بیمارستان های خصوصی با وزارت بهداشت در زمینه کرونا
وی با بیان اینکه بیمارستان های خصوصی، مطب ها و کلینیک ها (۱۱۶ مورد)   تعامل خوبی در دوران کرونایی با وزارت بهداشت دارند، گفت: در ایام نوروز نیز این مراکز خدمات درمانی به بیماران ارایه می دهند وهمکاری خوبی در کنترل موج ششم داشتند.

رئیس زاده تصریح کرد: بیش از ۲۰۰ شهید مداقع سلامت که ۶۰ درصد آنها پزشک بودند، داریم و آمار شهدای مدافع سلامت ناشی از کرونا سه برابر شهدای دفاع مقدس بوده است.

وی در پایان به بحث معافیت مالیاتی اشاره کرد و ادامه داد: پزشک عمومی، متخصص، فوق تخصص در مناطق کم برخودار، صعب العلاج و محروم تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان دریافتی شان در سال، مالیاتشان صفر می شود و اعضای هیات علمی و پزشک شاغل تمام وقت درمانی نیز تا حداکثر سقف مالیات ۱۰ درصد مصوب شده است.