تبریز-ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر اهمیت پژوهش در حل مشکلات جامعه، گفت: بر همین اساس پژوهش‌های علمی و تحقیقات پزشکی باید به سمت حل مشکلات مردمی منجر شده و نباید تنها به تولید مقالات اکتفا شود.

بهمن نقی پور روز چهارشنبه در جلسه هم اندیشی با معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه و مدیران مراکز تحقیقاتی و رشد دانشگاه علوم پزشکی، افزود: بر همین اساس اولویت پژوهش های این مجموعه باید به سمت حل مشکلات مردم و جامعه سوق پیدا کرده و عملیاتی شود.

وی از فرایند در حال تدوین برای شفافیت مالی در حوزه پژوهش دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد و اظهار داشت: مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و رشد دانشگاه باید توجه داشته باشند که در جشنواره کشوری رازی در سال آینده بر فناوری توجه بیشتری خواهد شد.

نقی پور با بیان اینکه اگر ریل گذاری کلان و سیاستگذاری در این حوزه درست انجام شود، تحقیقات به طرف فناوری سوق خواهد یافت، ادامه داد: از همین روی در جشنواره اخیر رازی که در آیین اختتامیه آن مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با کسب رتبه های برتر مورد تشویق و تجلیل وزارتخانه هم قرار گرفتند، نگاه مقاله محور برچیده شده و اهمیت دهی به اقدامات فناورانه مشهود بود.

وی ادامه داد: در جشنواره رازی سال آتی و در رتبه بندی پژوهش ها و مراکز پژوهشی دانشگاه ها بیشتر بر فناوری ها توجه خواهد شد و این از مواردی است که همکاران مراکز باید مدنظر داشته باشند که وزارتخانه روی آن تاکید دارد و رتبه بندی در سال های آتی بر حسب فناوری‌هایی که دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در بستر پژوهش به آن دست خواهند یافت، محور اصلی ارزیابی ها و رتبه بندی ها خواهد بود.

نقی پور با تشریح روند عملیات اجرایی پژوهشگاه ربع رشیدی تبریز که در ماه های اخیر شتاب بیشتری گرفته است، ابراز امیدواری کرد با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی و میدران استانی شاهد تسریع، تکمیل و بهره‌برداری این پروژه ملی باشیم.

به گفته وی در شرایط مالی موجود و با وجود مشکلات مالی به لحاظ اهمیتی که پژوهش برای مسئولین دانشگاه دارد، پروژه ربع رشیدی با شتاب بیش از پیش در حال اجراست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با قدردانی از پیگیری‌های معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی در خصوص مسائل مربوط به مراکز پژوهشی و رشد و نیز پیگیری امور پروژه ملی ربع رشیدی، از ارتباط موثر با مراکز تحقیقاتی و مراکز رشد به عنوان نکته مثبت تعبیر و اضافه کرد: تکمیل این پروژه علاوه بر اینکه افتخاری برای دانشگاه و آذربایجان شرقی خواهد بود، تکمیل این پروژه مکان فیزیکی درخور شان اساتید و همکاران مراکز تحقیقاتی و پژوهشگران دانشگاه تامین خواهد کرد.

وی تجاری سازی در حوزه پژوهش را بسیار مهم خواند و افزود: مراکز رشد و همکاران حوزه تحقیقات در کنار بودجه‌ای که به مراکز داده می شود باید راهکار ارتباط با صنعت، تجاری سازی و درآمدزایی از پژوهش را نیز در اولویت های تامین مالی خویش قرار دهند.

نقی پور اعلام کرد: آماده دریافت انتقادات و پیشنهادات و راهکارهای اساتید حوزه تحقیقات و فناوری هستیم چون معتقدیم  رشد و بالندگی سازمان با مطالبه گری، نقد منصفانه و ارائه راهکارهای عالمانه میسر خواهد بود.

به گزارش ایرنا، دکتر پرویز شهابی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ابتدای این نشست گزارشی از رتبه ها، مسائل و مشکلات مربوط به مرکز تحقیقاتی و مراکز رشد ارائه و خواستار تلاش بیش از پیش مراکز و توجه دانشگاه برای تامین زیرساخت های لازم اعم از فضای فیزیکی و پرسنلی مراکز شد.

دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی با داشتن حدود ۹ هزار نفر دانشجو در ۲۰۰ رشته تحصیلی و ۳۳ واحد آموزشی جزو دانشگاه های برتر کشور به شمار می رود و در حال حاضر ۱۹۰ دانشجوی خارجی نیز در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

این دانشگاه  ۸۷۵ عضو هیات علمی دارد و با برخورداری از ۳۰ مرکز تحقیقاتی تاکنون حدود ۱۰ هزار طرح تحقیقاتی را به جامعه علمی ارایه کرده است.  

پژوهشکده های زیست پزشکی شامل ریزفناوری های داروئی، علوم تغذیه، پزشکی مولکولی و آنالیز داروئی، سلول های بنیادی و بازساختی، بالینی، سالمندی، مدیریت سلامت، کاربردی دارویی و  تحقیقات دانشجویی، طب فیزیکی و توان بخشی از جمله قابلیت های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی به شمار می رود.  

معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز شامل مدیریت های توسعه و ارزیابی تحقیقات، اطلاع رسانی پزشکی، امور عمومی و توسعه و فناوری سلامت است که مراکز رشد واحدهای دارویی، بیوتکنولوژی داروئی، فناوری تجهیزات پزشکی، نوآوری و شتابدهی سلامت و  توسعه فناوری سلامت از زیرمجموعه های این معاونت به شمار می روند.