به گزارش ایرنا، علی اصغر شالبافیان روز چهارشنبه در دومین همایش بینالمللی توسعه گردشگری به میزبانی دانشگاه کردستان در سنندج اظهار داشت: این مسیر به راحتی قابلیت اضافه شدن به مسیر جدی و جدید را دارد که علاوه بر گردشگری به جهت دسترسی به بازارهای مناسب نیز حائز اهمیت است.
وی یکی از چالش های مهم مطرح در حوزه گردشگری داخلی و خصوصی را تعریف یک سری محورهای گردشگری مشخص و محدود اعلام کرد و گفت: با وجود اینکه در نقاط مختلف و استان های کشور، جاذبههای بسیار زیادی داریم اما این منابع گردشگری موجب توسعه گردشگری استان های مختلف نشده است.
معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، صنابع دستی و گردشگری اضافه کرد: با وجود اینکه در استانهای غربی از جمله کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان و ایلام منابع گردشگری بسیار زیاد داریم اما بهره مندی این استان ها متناسب با ظرفیت ها نیست.
شالبافیان تاکید کرد: برای متنوع کردن محصولات و مقصدهای گردشگری و بهرمندی از ظرفیت های متکثر، بنا بر تعریف محورهای جدید گردشگری است که اولویت اول به محور گردشگری غرب اختصاص یافته است.
وی گفت: به همین منطور، دبیرخانه متشکل از استاندارن این استان ها شکل گرفته و الزامات توسعه گردشگری این استان ها در قالب یک مسیر مشخص، مورد بررسی گرفته است تا عملیاتی شود.
معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، صنابع دستی و گردشگری یادآور شد: از جمله چالشهای واضح در این زمینه، تبلیغات و معرفی ناکافی این محور و این استان ها است که حتی در داخل کشور نیز زیاد به آن پرداخته نشده است و در حوزه معرفی خارج ازکشور هم وضعیت این محور مطلوب نیست.
وی گفت: کنار هم قرار گرفتن این استان ها به عنوان محور غرب، هم افزایی مطلوبی را در توسعه و معرفی آن دارد و در کنار هم پیوندی موجب توسعه زیرساختها خواهد شد و از آنجا که برخی جاذبهها مانند هورامان، مشترک بین دو استان است، بر این همافزایی تاثیر مثبتی دارد.
شالبافیان این چالش را چالشی عمومی در معرفی صحیح ظرفیتهای ایران در خارج از کشور دانست و با تاکید بر لزوم انجام کار جدی گفت: با پیگیری انجام شده، برای تشویق ایرانیان برای ورود به عرصه معرفی ایران و تبدیل آن به دغدغه همگانی، قرار است از ظرفیت دانشجویان استفاده شود که تبادل نظرهایی با معاونت فرهنگی وزارت علوم انجام گرفته تا از ظرفیت کانونهای دانشجویی در این راستا بهرهمند شویم و هفته آینده این طرح نهایی میشود.
وی گفت: از سوی دیگر، شرکتهایی هم که کار اقتصادی انجام می دهند و علاقمند به معرفی ایران در حوزه بین المللی باشند بر اساس مصوبه مجلس که در انتظار تایید شورای نگهبان است، برای معرفی ظرفیت های گردشگری و تولید و توزیع محتوا به زبان خارجی تحت تایید وزارت میراث فرهنگی، هزینه اشخاص حقوقی در زمره هزینههای قابل قبول مالیاتی پذیرفته خواهد شد که مشوقی برای ورود همه افراد علاقمند به معرفی ایران در عرصه بین المللی میشود.
دومین همایش بین المللی گردشگری توسعه با محوریت توسعه پایدار گردشگری در محورهای مدیریت و گردشگری، بازاریابی و گردشگری، کارآفرینی و گردشگری، اقتصاد و گردشگری، توسعه پایدار و گردشگری، آموزش و گردشگری، فرهنگ و گردشگری تکنولوژی اطلاعات و گردشگری، هنر و گردشگری، بحرانها و گردشگری، انواع جاذبه های گردشگری و امکانات و زیرساخت های گردشگری امروز و فردا به میزبانی دانشگاه کردستان در حال برگزاری است.