استان ها - ایرنا - گفته می شود با توجه به اینکه اُمیکرون در خیز ششم کرونا شدت کمتری دارد، به پایان همه‌گیری نزدیک می‌شویم در حالیکه متخصصان بیماری‌های عفونی می‌گویند: پایان همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ هنوز مشخص نیست.

اکنون با نزدیک شدن به پایان پیک ششم در آخرین ماه از دومین سال پاندمی کرونا در کشور و همزمان با افزایش ترددها و مسافرت‌های پایان سال و نوروز، جامعه بار دیگر با خیز بلند کرونا مواجه شده است.

برخی مسوولان بهداشتی نیز نسبت به عادی‌انگاری در ایام نوروز هشدار داده اند و گفته اند که مردم مواظب باشند که در شلوغی بازار و مراکز خرید و دید و بازدید ها و حضور در اماکن گردشگری و تفریحی ، شرایط را به دوران پر خطر کرونایی باز نگرداند.

بیماری کووید ۱۹ به ویژه با سویه اُمیکرون به همه نزدیک بوده و هیچ کس از دست آن در امان نیست، هر روز هزاران نفر را در جهان مبتلا می‌کند یا می‌کشد در چنین شرایطی سهل‌انگاری نسبت به این بیماری پذیرفتنی نبوده و غیرقابل جبران است.

با وجود تلاش‌های مسئولان و کادر بهداشت و درمان برای مقابله با بیماری کووید ۱۹، متاسفانه عادی‌انگاری‌ برخی از مردم ادامه دارد، شایعه پایان کرونا نگرانی‌هایی را ایجاد کرده و برخی هم درصدد دامن زدن به این شایعات هستند.

مختصصان حوزه بهداشت و درمان اظهارکردند که در مورد پایان کرونا کسی خبر ندارد آنچه اکنون همه باید برای رهایی از شرِ بیماری در امان باشند تزریق واکسن و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی است.

تازه ترین آمار از شرایط کرونایی کشور

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز پنجشنبه اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۹ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۸هزار و۵۷۲ نفر رسید و ۶۴۲۴ هزار و ۴۲۴ نفر بیمار جدید نیز در ایران شناسایی شدند.

تا کنون ۶۳ میلیون و ۳۹۷ هزار و ۷۷۰ نفر دُز اول، ۵۵ میلیون و ۹۹۹ هزار و ۹۳۱ نفر دُز دوم و ۲۴ میلیون و ۶۸۲ هزار و ۲۹۳ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۴ میلیون و ۷۹ هزار و ۹۹۴ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۲۸۸ هزار و ۷۱۲ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

از دیروز تا امروز ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۴۲۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۳۲ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۵۹۱ نفر رسید.

تا کنون ۶ میلیون ۷۶۱ هزار و ۸۹۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۱۷۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۴۸ میلیون و ۳۶ هزار و ۱۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۱۴۸ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۹۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۰۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. 

مروری بر آخرین وضعیت کرونا و روند واکسیناسیون در استان ها

خراسان رضوی 

روزانه حدود ۱۷۰ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان های خراسان رضوی بستری می شوند که سهم بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از این تعداد روزانه ۱۳۰ بیمار است. در حال حاضر حدود ۶۸۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های خراسان رضوی بستری هستند که از این تعداد ۱۸۲ بیمار بدحال کرونایی در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان خراسان رضوی تحت درمان قرار دارند.

در حال حاضر از بیماران کرونایی خراسان رضوی ۵۴۵ بیمار در بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری هستند که از این تعداد ۱۴۸ بیمار بد حال در بخش های مراقبتهای ویژه این دانشگاه تحت درمانند که این دانشگاه علاوه بر کلانشهر مشهد ۱۵ شهرستان دیگر خراسان رضوی را زیر پوشش دارد.

همچنین روزانه ۳۰۴ بیمار سرپایی مبتلا یا مشکوک به کرونا به پزشکان مراکز ۱۶ ساعته خدمات سلامت زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه می‌کنند.

خوزستان 

سیر کاهشی موارد بیماری، بستری و مرگ ناشی از بیماری کرونا در استان خوزستان متوقف شده و حتی اندکی افزایش یافته که هشدار دهنده است. طی ۲۴ ساعت گذشته چهار هزار و ۹۹۳ نفر به مراکز بهداشتی، درمانی و بیمارستان های استان مراجعه کردند که این میزان نسبت به روز گذشته ۱۰۳ مورد کمتر شده است.

 در همین بازه زمانی ۵۸ بیمار در بیمارستان های استان بستری شدند که نسبت به روز قبل  ۲۳ نفر بیشتر شده است. شناسایی ۴۶۱ بیمایر جدید کرونایی طی یک روز در خوزستان که این میزان نسبت به روز قبل از آن چهار نفر بیشتر شده است.  

 در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳ نفر به دلیل ابتلا به کرونا، جان باختند که این میزان نسبت به روز قبل هفت نفر بیشتر شده است. در حال حاضر یک شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۱۲ شهرستان نارنجی و ۱۴ شهرستان زرد کرونایی هستند.

یزد

برای نخستین بار کلبه واکسیناسیون کودکان در مرکز تجمیعی واکسیناسیون امام‌علی و (ع) مرکز چهارده معصوم امامشهر یزد راه‌اندازی شد. به منظور تشویق کودکان به انجام تزریق واکسن، مرکز تجمیعی واکسیناسیون امام علی (ع) و مرکز چهارده معصوم امامشهر مجهز به کلبه واکسیناسیون کودکان شدند.

تاکنون ۱۶.۶ درصد کودکان ۵ تا ۱۲ سال، نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. همچنین تاکنون ۵۰ درصد افرادبالای ۱۸ سال که سه ماه از دریافت دز دوم آنها گذشته است، نوبت سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

از ابتدای واکسیناسیون، دو میلیون و ۷۴ هزار دز و ۶۷۶ دوز واکسن به گروه هدف تزریق شده است که ۹۲۹ هزار و ۲۱۰ دز در نوبت اول و ۸۱۸ هزار و ۶۰۹ دز در نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

قم 

در استان قم در راستای افزایش ایمنی سالمندان برنامه واکسیناسیون خانه به خانه با همکاری بسیج از هفته جاری دراین استان آغاز شده‌است. در این طرح لیست سالمندانی که واکسیناسیون آن‌ها کامل نیست تهیه شده که ضمن تماس با این گروه،‌ اقناع‌سازی لازم انجام می‌شود.

از آغاز طرح واکسیناسیون سالمندان در این استان تاکنون، حدود ۱۲ هزار سالمند نوبت اول واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند.

همچنین از زمان شیوع ویروس کرونا تا به امروز، چهار هزار مادر باردار قمی با بیماری کرونا درگیر شده‌اند و چهار هزار و ۴۰۰ مادر باردار نیز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

شیوع بیماری کرونا در مادران باردار و تازه زایمان کرده مانند بقیه افراد است اما مادران باردار باید این موضوع را بدانند که در صورت ابتلا به کرونا به ویژه اگر واکسن هم نزده باشند، امکان بستری شدن و نیاز به خدمات ویژه در آنها افزایش می‌یابد.

سمنان 

طی ٢۴ ساعت گذشته آزمایش کرونا ۵۸ نفر در این استان مثبت شده و ۲ نفر نیز در اثر این بیماری فوت کردند. در شبانه‌ روز گذشته ۱۸۹ فرد مشکوک به کویید ۱۹ به مراکز درمانی استان مراجعه کردند که از این میزان ١۰۷ نفر به مراکز دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان و ۸۲ نفر نیز به مراکز دانشگاه علوم پزشکی شاهرود برای درمان بیماری کرونا حضور یافتند.

 تعداد کل موارد مثبت کووید ۱۹ در شبانه‌ روز گذشته ۵۸ نفر بود که ۵۰ نفر جزو موارد مثبت سرپایی و هشت نفر مابقی نیز بستری شدند.  تعداد متوفیان کرونایی استان در شبانه‌روز گذشته را ۲ نفر و تعداد بستری‌ شدگان در بخش آی‌ سی‌ یو بیمارستان های استان را در این مدت ۴۲ نفر عنوان کرد.

تعداد کل بستری شدگان جدید طی شبانه‌ روز گذشته در استان سمنان به دلیل کرونا ۱۴ نفر است. اکنون شهرستان‌های مهدیشهر و سرخه در وضعیت قرمز، شهرستان‌های سمنان، شاهرود، دامغان و آرادان در وضعیت نارنجی، و میامی و گرمسار نیز زرد هستند. 

همدان 

 در ۲۴ ساعت گذشته،با فوت ۳ بیمار آمار متوفیان کرونا در این استان از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون به سه هزار و ۲۶۴ نفر رسید و  با شناسایی ۵۳ بیمار بستری جدید مشکوک و قطعی مبتلا به کرونا، شمار بیماران بستری در بیمارستان های استان همدان به ۳۶۷ نفر رسید.

تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های استان با علائم تنفسی مشکوک و قطعی کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲ هزار و ۱۸۸ مورد بوده است.در این مدت زمان ۱۲ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بخش مراقبت های ویژه «آی.سی.یو» مراکز درمانی استان بستری شدند مجموع بیماران شناسایی شده تاکنون به ۱۴۲ هزار و ۹۴۹ نفر رسیده است.

تاکنون سه میلیون و ۱۰۴ هزار و ۸۸۱ دُز واکسن کرونا (نوبت اول، دوم و یادآور) برای جامعه هدف در استان همدان تزریق شده است. از مجموع واکسن های تزریق شده در استان، یک میلیون و ۳۷۱ هزار و ۱۶۹ نفر دُز اول و یک میلیون و ۱۹۸ هزار و ۵۴۹ نفر دُز دوم و ۵۳۵ هزار و ۱۶۳ نفر نیز دُز سوم (یادآور) را دریافت کرده اند.

هم اینک از مجموع ۱۰ شهرستان تابع استان همدان شهرستان همدان و کبودرآهنگ  در وضعیت نارنجی و هشت شهرستان مابقی در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

اردبیل 

روند شیوع موج ششم کرونا در این استان طی روزهای اخیر در مسیر نزولی قرار گرفته به طوری که در شبانه روز گذشته ۳۳ بیمار جدید در مراکز درمانی این استان بستری شدند.

آمار مبتلایان بستری همزمان در مراکز درمانی استان اردبیل با ۱۳۹ نفر کاهش نسبت به سه هفته قبل، امروز به ۱۷۷ نفر در شبانه روز گذشته رسید.

با فوت سه نفر دیگر از مبتلایان بستری کووید۱۹ طی شبانه روز گذشته، شمار جان‌باختگان ۶ موج شیوع کرونا در این استان را ۲ هزار و ۷۴۴ نفر رسید

هم‌اکنون شهرهای خلخال، نمین، اصلاندوز و سرعین در وضعیت زرد و شهرهای مشکین‌شهر، پارس‌آباد، اردبیل، نیر، گرمی، بیله‌سوار و کوثر نیز در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارند.

در شبانه‌روز گذشته ۲۴ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی این استان نیز پس از بهبودی نسبی و ادامه درمان در منزل ترخیص شدند.

لرستان

 سه نفر دیگر طی شبانه روز گذشته بر اثر ابتلا به کرونا در این استان جان باختند و شمار قربانیان به ۲ هزار و ۷۷۴نفر رسید. طی شبانه روز گذشته ۱۱۰مبتلای جدید به کرونا در لرستان شناسایی شد و شمار مبتلایان نیز به ۲۱۴ هزار و ۷۱۵نفر رسیده است.

۲۱۵بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری و تحت درمان هستند.اکنون شهرستان‌های بروجرد ، الیگودرز، پلدختر، کوهدشت و دلفان در وضعیت قرمز، شهرستان‌های خرم‌آباد، دورود، ازنا، سلسله و رومشکان در وضعیت نارنجی و شهرستان چگنی در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

ایلام 

طی ۲۴ ساعت گذشته یک فوتی ناشی از کرونا ثبت شده و مجموع فوتی های استان به یک هزار و ۲۱۸ نفر افزایش یافت. ۱۷ ابتلای جدید کرونا شبانه روز گذشته در مراکز درمانی بستری شدند و هم اکنون تعدادی بستری های استان ۶۲ نفر است. با احتساب ۶۱ نفر ابتلای جدید به کرونا در استان، تعداد مبتلایان به ۷۸ هزار و ۱۳۱ نفر رسید.

شهرستان های آبدانان، دره شهر، بدره،سیروان، چرداول و ایوان در وضعیت قرمز و  ایلام، چوار، مهران، ملکشاهی و دهلران در وضعیت نارنجی قرار دارند.

قصر شیرین 

۱۵۴ هزار و ۳۴۰ دُز واکسن کرونا طی سه مرحله به جمعیت هدف در این شهرستان تزریق شده است. از مجموع واکسن‌های تزریق شده ۹۶.۸ درصد در نوبت اول، ۸۵.۴ درصد در مرحله دوم و ۳۸.۲درصد در مرحله سوم تزریق شده است.

 وضعیت کرونایی شهرستان سرپل ذهاب به رنگ نارنجی تغییر یافته و با تداوم رعایت شیوه نامه ها به رنگ های بهتر نیز خواهیم رسید. آمار بستری های روزانه بیمارستان کاهش یافته است، آمار مراجعه کنندگان به اورژانس بیمارستان بسیار بالا بوده و در روزهای اخیر کمتر شده است و همچنین آمار موارد مثبت مرکز ۱۶ ساعته بیماران تنفسی شهرستان هم کاهشی بوده است.