قم-ایرنا- فرمانده یگان‌حفاظت میراث‌فرهنگی قم گفت: افرادی که قصد حفاری غیرمجاز برای کشف اشیای تاریخی در یک منزل در شهرستان جعفریه این استان را داشتند به دام افتادند.

به‌گزارش روز پنجشنبه روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم، سرهنگ فرامرز بازگیر درگفت و گویی بیان کرد: در پی اعلام گزارش حفاری غیرمجاز در یکی از منازل  جعفریه با تلاش عوامل یگان حفاظت، فرماندهی پاسگاه انتظامی جعفریه و نیروی بسیج و با هماهنگی مقام‌ قضایی باند پنج نفره که به قصد دست‌یابی به اشیای تاریخی اقدام به حفاری غیرمجاز در عمق ۱۰ متری محوطه منزلی کرده بودند، دستگیر شدند.

وی ادامه داد: عوامل نیروی انتظامی در جریان بازرسی  تعدادی آلات و  ادوات حفاری شامل بیل و کلنگ، چراغ قوه و طناب کشف کردند.

بازگیر افزود: این پنج حفار غیرمجاز ساکن تهران و جعفریه بودند که به همراه وسایل کشف‌شده برای سیر مراحل قانونی و تشکیل پرونده قضایی به پاسگاه انتظامی جعفریه تحویل شدند.

وی در پایان از شهروندان خواست تا برای حفظ و صیانت از آثار تاریخی استان در صورت مشاهده هرگونه اقدام مشکوک مراتب را با شماره‌های ۳۷۷۴۰۴۹۲ و ۳۷۷۳۸۱۹۹ به فرماندهی یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی قم و یا با شماره تلفن ۱۱۰ ناجا اطلاع دهند.

طبق مصوبه اردیبهشت‌ماه سال جاری هیات دولت بخش جعفرآباد به‌ شهرستان ارتقا پیدا کرد. این شهرستان جدیدالتاسیس قم از ۲ بخش مرکزی و دهستان قاهان تشکیل شده‌است.

جعفرآباد با وسعتی حدود ۶۵۰ کیلومترمربع در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر قم با جمعیتی بالغ بر ۱۶ هزار تَن با ۲ گویش فارسی‌وترکی قرار دارد.