شهرکرد - ایرنا- معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به نیاز استان به اجرای طرحهای آبخیزداری گفت: سالانه ۳۰ هزار هکتار مطالعات طرح‌های آبخیزداری در استان اجرا می‌شود.

علی‌محمد محمدی روز پنجشنبه در آیین رونمایی و افتتاح طرح‌های آبخیزداری استان که همزمان با سراسر کشور به صورت ویدئوکنفرانس افتتاح شد، افزود: هم‌اکنون مطالعات طرح‌های آبخیزداری در ۷۸۰ هزار هکتار معادل ۴۷ درصد مساحت استان با اولویت مناطق بحرانی که بیشترین میزان فرسایش خاک و رسوب را دارد، اجرا شده و تاکنون در ۴۱۱ هزار هکتار مساحت استان طرح‌های آبخیزداری انجام شده است.

وی اظهار داشت: طرح‌های آبخیزداری در راستای مقابله با فرسایش خاک و رسوب در قالب احداث سازه‌های مکانیکی، خاکی، سنگی، ملاتی، خشکه چین، سیستم پخش سیلاب و اقدامات مکانیکی و بیولوژیکی اجرا می‌شود و تاکنون چهار هزار و ۳۰۰ سازه طرح آبخیزداری در استان انجام شده است که سه هزار و ۳۰۰ طرح از این تعداد سازه‌ و یک‌هزار طرح بیولوژیک و بیومکانیکی است که سازه‌های احداث شده هفت متر ارتفاع دارد.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان  اینکه ۸۴درصد مساحت استان در حوضه کارون،۱۱.۷ درصد در حوزه زاینده‌رود و ۴.۳ درصد در حوزه رودخانه دز قرار دارد، گفت: نزدیک به ۶۵ هزار هکتار از اقدمات انجام شده در حوزه اقدامات بیولوژیک و پنج هزار هکتار اقدامات بیومکانیکی احداث شده است.

محمدی اظهار داشت: نسبت فایده به هزینه در عملیات آبخیزداری در استان  ۵.۷۸ است که این میزان از میانگین کشور بالاتر است .

وی با بیان اینکه حجم مخزن طرح‌های آبخیزداری در استان چهار میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب است، افزود: تقویت آبخوان‌ها، کنترل فرسایش خاک و رسوب،تقویت‌ آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از زمین لغزش از مزایای اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

محمدی اظهار داشت: هم‌اکنون در استان ۴۰۰ زمین لغزش فعال شناسایی و شناسنامه دار شده که اجرای طرح‌های آبخیزداری در جلوگیری از زمین لغزش اثرگذار است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیای گفت: تاکنون برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۴۱۱ هزار هکتار مساحت استان ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و براساس برنامه پنج ساله پیش رو  ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیز حوضه‌های بحرانی هزینه خواهد شد.

به گفته وی، اقدامات آبخیزداری در استان که جزء مناطق نیمه خشک است تا یک‌هزار مترمکعب در هکتار به تقویت آبخوان کمک می‌کند و فرسایش رسوب را بین سه تا ۱۰ تن در هکتار کاهش می‌دهد.

محمدی اظهار داشت: از سال ۹۷ با اختصاص اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان توسعه یافته است و ۳۰ درصد طرح‌های اجرایی در حوضه آبخیزداری استان در این سه سال انجام شد.

حفظ، حراست و احیاء منابع طبیعی وظیفه همگانی است

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری نیز در این آیین با اشاره به اینکه حفظ و حراست از منابع طبیعی مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار دارد، گفت: حفظ ، حراست و احیاء منابع طبیعی و عرصه جنگلی در استان با توجه به اینکه ۸۵ درصد مساحت استان را اراضی ملی تشکیل می‌دهد، مهم و ضروری است.

علی حیدری گوجانی افزود: برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و همچنین برنامه‌های مختلف در حوزه حفظ، احیا و توسعه جنگل و مرتع از تمام ظرفیت‌ها به خصوص ظرفیت مردمی و خیرین، قرارگاه‌ها و تشکل‌های مختلف از جمله قرارگاه محرومیت‌زدایی و قرارگاه امام حسن(ع) در استان استفاده شود.

وی بر افزایش میزان مشارکت مردم در حوزه طرح‌های منابع طبیعی تاکید کرد و  گفت: باید از ظرفیت مردمی و خیرین برای اجرای طرح‌های مختلف استفاده کرد و از سنگ اندازی در اجرای این طرح‌ها برای مردم، جلوگیری کرد و زمینه مشارکت مردمی را افزایش داد.

مکان‌یابی اجرای طرح‌های آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری ضروری است 

رییس بخش تحقیقات پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز در این آیین با بیان اینکه مرکز تحقیقات کشاورزی در سه حوزه مکان‌یابی، ارزیابی طرح‌های اجرایی شده و تهیه نقشه پهنه‌بندی آماده ارائه خدمت است،گفت: مکان‌یابی اجرای طرحهای آبخیزداری ضروری است و اعتبارات اختصاصی به اجرای طرح‌های منابع طبیعی پس از انجام طرح‌های مکان‌یابی در مکان مناسب و با روش‌های جدید هزینه شود.

سید نعیم امامی افزود: پس از اجرای طرح‌های آبخیزداری و منابع طبیعی، ارزیابی فعالیت‌های انجام شده ضروری است و ضروری است ارزیابی دقیق و کارشناسی شده انجام و بانک اطلاعاتی کارشناسی شده تهیه و پهنه بندی طرح‌ها انجام و نقشه‌ها چند خطره با استفاده از هوش مصنوعی تهیه شود.

به گزارش ایرنا،۱۵ تا ۲۲ اسفند به‌ "هفته منابع طبیعی و درختکاری" نامیده می‌شود.