ساری- ایرنا- همزمان با سفر هیات دولت به مازندران با حضور معاون امور آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی ،سامانه نوین آبیاری در سطح ۵۲۲هکتار از زمین های کشاورزی در روستای تازه آباد شهرستان بابلسر به بهره برداری رسید.

 مدیر امور آب و خاک جهاد کشاورزی مازندران روز جمعه در حاشیه افتتاح این طرح به خبرنگار ایرنا گفت که  با عملیاتی شدن طرح آبیاری کم فشار ، ۲۱۰ هکتار زمین شالیزاری ، ۲۹۰ هکتار باغ مرکبات و ۲۲هکتار باغ توت فرنگی شهرستان بابلسر به سامانه نوین آبیاری مجهز شدند.

فرزین فرهادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  با بیان این که با افتتاح این طرح یکهزارو ۴۸۹ نفر از بهره برداران کشاورزی شهرستان بابل از این سامانه بهره مند شدند، افزود: برای این طرح ۴۱میلیارد و ۶۷۶میلیون ریال سرمایه گذاری شده است که ۱۱میلیارد و ۴۰۰میلیون ریال آورده کشاورزان و مابقی به عنوان کمک بلاعوض دولت پرداخت شده است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اظهار این که تاکنون حدود ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان  زیر پوشش سامانه های نوین آبیاری قرار گرفته است ، اظهار داشت: اگرچه هزینه تجهیز هر هکتار به سامانه آبیاری قطره ای در یک سال اخیر افزایش چشم گیری یافته است اما  دولت برای حمایت از کشاورزان مبلغ وام بلاعوض را از ۱۳میلیون به ۱۸میلیون تومان افزایش داده است.

طبق آمار رسمی مدیریت جهاد کشاورزی بابلسر حدود سه هزارو ۵۰۰هکتار باغ مرکبات، و توت فرنگی در این شهرستان وجود دارد که ۲هزارو ۲۰۰هکتار آن به سامانه نوین آبیاری تجهیز هستند.

کارشناسان آب و خاک می گویند؛ روش های آبیاری نوین علاوه بر جلوگیری از تلفات آب، باعث بالا بردن کیفیت تولید در واحد سطح می شود به طوری که راندمان آبیاری بارانی ۷۰ درصد و در آبیاری قطره ای ۹۵ درصد است. 

مازندران دارای ۴۶۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی است و سالانه بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می کند. حدود یک میلیون تن برنج سفید، ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات، ۱۸۰ هزار تن گوشت سفید، ۸۵ هزار تن انواع آبزیان، ۹۰ درصد کیوی کشور، انواع گل و گیاه، گندم، علوفه و،کلزا که ۱۰ درصد ارزش افزوده محصولات کشاورزی کشور را شامل می شود.

وزیر جهاد کشاورزی به عنوان نماینده تام الاختیار رئیس جمهور در شهرستان‌های ساری، بابلسر و فریدونکنار حضور پیدا کرده و به طور ویژه از طرح‌های تجهیز، نوسازی و یکپارچه سازی اراضی، طرح تعریض محور پدافند هوایی بابلسر،  پایانه محصولات کشاورزی روماک گستر مازندران، پرورش ماهی خاویاری و پایانه شیلاتی در حال بازدید است.

بازدید از کارخانه تولید ام دی اف آرین سینا و نشست با فعالان زیست محیطی و دیدار با چند خانواده شهدا از دیگر برنامه‌های نماینده تام الااختیار رئیس جمهور در این سفر است.

هفدهمین سفر استانی هیات دولت که مقصد آن مازندران است صبح امروز آغاز شد.