تهران- ایرنا- آیین بزرگداشت حکیم نظامی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت آغاز شد.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، مراسم بزرگداشت حکیم نظامی، با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن بلخاری رییس انجمن آثار و مفاخر ایران، احمد شالویی مشاور وزیر فرهنگ و جمع کثیری از استادان ادبیات و هنرمندان، در تالار وحدت آغاز شد.

شعرای ایرانی حکمت را در آثار خود نمایان کردند

در بخشی از این مراسم حسن بلخاری رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با اشاره به اولویت داشتن حکیم بودن نظامی بر شاعر بودن او گفت: شعرای ایرانی ویژگی شان در این است که حکمت را در آثار خود نمایان کردند.

وی با اشاره به این که بخش علمی بزرگداشت حکیم نظامی، بر عهده انجمن مفاخر بوده است، از برگزاری ۴ پیش همایش و یک همایش دو روزه  بین المللی در روزهای شنبه ۲۱ و یکشنبه ۲۲ اسفند خبر داد.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی افزود: در این همایش امیر اسماعیل آذر استاد زبان و ادبیات فارسی، محمد بقایی ماکان پژوهنده ادبی و فلسفی، مترجم، نویسنده و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، اخلاق آهن استاد ادبیات دانشگاه هند، محمدحسین کرمی دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز و ماندانا علیمی استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد آزادشهر, قدمعلی سرامی استاد دانشگاه آزاد اسلامی زنجان، سید حسن نجمی زیدی استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آف ایجوکیشن کراچی، اطهر تجلی اردکانی استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یاسوج و مصطفی میردار رضایی پژوهشگر پسا دکتری و مدرس زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران، مسرت واجد استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اسلامیه بهاول‌پور، محمدرضا فرهمند پژوهشگر و مدرس دانشگاه فردوسی، سمیع‌الله استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه جی سی فیصل‌آباد پاکستان و شهین اجاق‌ علیزاده استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی، سخنرانی خواهند کرد.

بلخاری ادامه داد: همکاری وزارت امور خارجه، دانشگاه‌های بیرجند و آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره)، دانشگاه مازندران، گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه تهران و دانشگاه استاد فرشچیان، در برگزاری این همایش همکاری کرده اند.

اهتزاز پرچم حکیم نظامی و نصب پوستر بزرگداشت

در ادامه این مراسم امیر ابوالحسنی دبیر ستاد بزرگداشت حکیم نظامی، گفت: برگزاری بزرگداشت حکیم نظامی در 65 کشور با همکاری 80 نمایندگی فرهنگی خارج از کشور با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت امور خارجه برگزار شد.

وی از جمله اقدامات این آیین را اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در نمایندگی‌ها و سفارتخانه‌های ایران، برگزاری نشست تخصصی نظامی‌شناسی در دانشگاه های معتبر محل ماموریت، برگزاری نمایشگاه 22 پوسترطراحی شده در دانشگاه های معتبر محل ماموریت، فعالیت در فضای مجازی با هدف معرفی هر چه بهتر حکیم نامدار ایرانی پارسی زبان و اهتزاز پرچم حکیم نظامی و نصب پوستر بزرگداشت عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، حکیم نظامی را بی شک باید در شمار بزرگان شعر فارسی و از استادان مسلم این زبان دانست. اگر چه داستان سرایی در زبان فارسی به وسیله نظامی شروع نشده است، لیکن تنها شاعری که تا پایان قرن ششم هجری توانست شعر تمثیلی را در زبان فارسی به حد اعلای تکامل برساند، نظامی است.

او در انتخاب الفاظ و کلمات مناسب و ایجاد ترکیبات خاص تازه و ابداع و اختراع معانی و مضامین نو و دلپسند و توصیف طبیعت و اشخاص و احوال آن ها در شمار کسانی محسوب می شود که بعد از خود نظیری نیافته است. هر سال ۲۱ اسفند ماه در تقویم رسمی کشور، بزرگداشت این شاعر نامدار در نظر گرفته شده است.