محمود سیجانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از اهداف طرح درج قیمت تولید کننده این بود که فاصله بین تولید تا مصرف شفاف شود، تولیدکننده با توجه به سرمایه گذاری انجام شده باید به سود خود دست یابد و تولید حفظ شود.
وی یادآور شد: گاه در فاصله بین تولیدکننده تا مصرف کننده اتفاقات مختلفی می افتاد که منجر به دست اندازی در نرخ نهایی یا سودجویی برخی افراد می شد.
این مسئول خاطرنشان کرد: گاه اعمال تخفیف های چند درصدی یا عرضه مستقیم تولیدکننده برای مصرف کنندگان توجیه منطقی از نظر تامین سود در بخش تولید نداشت که با اجرای این طرح، تمام این بخش ها شفاف می شود.
رئیس سازمان صمت استان تهران گفت: در نقاطی که فاصله تولید تا مصرف کم می شود، نباید اجازه اجحاف در حق مصرف کننده نهایی را داد.
وی با اشاره به مخالفت برخی افراد با اجرای این طرح، خاطرنشان کرد: هر زمان می خواهیم کار جدیدی شروع کنیم، مقاومت هایی هست، بخش تولید ما این مسئله را پذیرفته است، در بخش توزیع و پخش نیز مشکلاتی وجود داشت اما در نهایت اصناف همراهی و همکاری خوبی داشتند.
سیجانی ادامه داد: اکنون باید برای توجیه و اقناع مصرف کننده اقدام کرد، شاید برخی افراد نتوانند میزان سود تولید تا مصرف کننده را محاسبه و سپس کالاهای مورد نظر را خریداری کنند یا در برخی نقاط به دلیل اعمال هزینه حمل و نقل بیشتر، نرخ سود بالاتری محاسبه شود، لذا باید اطلاع رسانی و آگاهی بخشی لازم در این زمینه انجام شود.
رئیس سازمان صمت استان تهران خاطرنشان کرد: همانطور که حاکمیت تصمیم به اجرای چنین طرحی گرفته است، باید بخش فعالان اقتصادی در بخش تولید، توزیع و اصناف نیز همکاری و همراهی لازم را داشته باشند و شرایط را بپذیرند.
وی با بیان اینکه اجرای موفق و کامل این طرح به دلیل تازگی نیاز زمان است، اضافه کرد: تاکنون تولید اقناع شد و محصول خود را با روش جدید عرضه کرد اما در بخش عرضه و توزیع شاید هنوز مشکلاتی وجود داشته باشد که با گذشت زمان مرتفع می شود.
سیجانی اعلام کرد: با بخش نامه جدید ابلاغ شده سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده، بنا شده است هر دو نرخ تولید و مصرف کننده بر روی کالا درج شود.
به گزارش ایرنا وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز پیشتر گفته بود که درج قیمت تولیدکننده روی کالاهای مصرفی باعث شفافیت و تسهیل نظارت شده که با این اقدام، قیمت پنج هزار قلم کالا را کاهش دادیم.