مشهد- ایرنا- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت:این نهاد همزمان با روز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی ۱۰۰ رویداد فرهنگی را به اجرا در می آورد.

حجت الاسلام علی اکبر سبزیان، روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی وظیفه و رسالت اصلی کتابخانه‌های عمومی است که در کنار آن با برگزاری برنامه‌ها و فعالیتهای متنوع فرهنگی کتاب محور در مناسبتهای مختلف ملی و مذهبی به معرفی اندیشمندان، شاعران و مفاخر ایران اسلامی نیز توجه ویژه‌ای می کند.
وی با اشاره به ۲۱ اسفند روز بزرگداشت نظامی گنجوی اضافه کرد: عزلت نشینی و دوری از قدرت و درباریان از ویژگی‌های برجسته نظامی گنجوی بود و این حکیم را می‌توان در ردیف شاعران بزرگی همچون سعدی و فردوسی قرار داد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: متاسفانه برخی از کشورهای همسایه اقدام به تصاحب اندیشمندان و شاعران ایران زمین در طول سالیان گذشته کرده‌اند لذا معرفی و شناساندن بیشتر ادیبان، دانشمندان و علمای کهن سرزمین ایران که همواره در طول تاریخ سعی در حفظ و نگهداشت زبان و ادب فارسی داشته اند وظیفه اجتماعی، فرهنگی و شرعی همه به ویژه متولیان فرهنگ و کتاب این مرز و بوم است.
سبزیان افزود: گام نهادن در این مسیر رسالتی مهم برای کتابخانه‌های عمومی است از این رو از ۱۸ تا ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۰، ۱۰۰ رویداد با محوریت آشنایی با آثار، زندگی و عصر این شاعر بزرگ در تمامی کتابخانه های عمومی استان در حال برگزاری است.

جمال‌ الدین ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی بن موید، متخلص به نظامی و نامور حکیم نظامی متولد ۵۳۵ هجری قمری در گنجه است.

شاعر و داستان‌ سرای ایرانی و پارسی‌گوی حوزه تمدن ایرانی در قرن ششم هجری (دوازدهم میلادی) که به‌ عنوان پیشوای داستان‌سرایی در ادب فارسی شناخته شده‌ است و آرامگاهش در حاشیه غربی شهر گنجه قرار دارد.
۲۱ اسفند ماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام روز بزرگداشت حکیم نظامی، ثبت شده است.