تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یکی از راهکارهای اشتغال‌زایی در ایران را توسعه صندوق‌های پژوهش و فناوری دانست و گفت: ایجاد شغل در کشور یک وظیفه قانونی، عرفی و شرعی است و باید تمام قد پای کار بایستیم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی گل در نخستین نشست هم اندیشی با اعضای جدید کارگروه صندوق های پژوهش و فناوری که در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد با بیان اینکه یکی از بزرگ ترین مشکلات و دغدغه های خانواده های دارای فرزند با تحصیلات عالی در حال حاضر نداشتن شغل است، افزود: زمانی که برای جوانان شغل ایجاد شود، بسیاری از مشکلات اجتماعی و روانی کاهش می‌یابد بنابراین امروز ما نیازمند جهاد کارآفرینی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای اشتغال زایی در کشور توسعه صندوق‌های پژوهش و فناوری است، این صندوق‌ها بهترین راهکار برای این مساله هستند، ای کاش برنامه ریزان و دولتمردان اشتغال را پروژه اول کشور قرار دهند و تمامی امکانات و ظرفیت های ایران را بر ایجاد شغل، بسیج کنند.

وزیر علوم، همچنین مدیریت صادرات و واردات را از دیگر راهکارهای توسعه اشتغال در کشور عنوان کرد و یادآور شد: لازم است واردات محصولی که در کشور تولید می‌شود، کنترل و مدیریت و از ورشکستگی تولیدکننده داخلی جلوگیری شود.

زلفی گل ایجاد شرایطی به منظور تبدیل ایده به محصول و ثروت را ضروری دانست و گفت: یکی از دغدغه‌های ما در وزارت علوم این است که در کشور این موضوع را نهادینه کنیم چراکه بهترین سرمایه گذاری برای آیندگان، سرمایه گذاری در حوزه علم و فناوری ونوآوری است.

وی افزود: این موضوعی است که حاکمیت باید آن را به رسمیت بشناسد، همانطور که در تمام فرمایشات رهبر معظم انقلاب گریزی به علم و فناوری داشته‌اند، بر همه ما لازم است که منویات ایشان را اجرایی کنیم.

وزیر علوم ادامه داد: ایجاد شغل در کشور یک وظیفه قانونی، عرفی و شرعی است و باید تمام قد پای کار بایستیم، وضعیت امروز ایران نشان می‌دهد که ما در مسیر درست در حرکت هستیم.

زلفی گل به خدمات صندوق نوآوری وشکوفایی و صندوق‌های پژوهش وفناوری اشاره و خاطرنشان کرد:یکی از اقداماتی که صندوق نوآوری باید انجام دهد این است که از تولید محصولات جدیدی حمایت کند که غیرقابل رقابت باشد به این معنا که از ایده‌هایی حمایت شود که دانش فنی آن محصول در اختیار کسی نباشد و این محصول غیرقابل رقابت خواهد بود، این همان مسیری است که کشورهای پیشرفته پیموده‌اند.

وی تاکید کرد: اگر نظام و مدیران کشور با این رویکرد وارد عرصه های فناوری شوند، صندوق‌های پژوهش و فناوری معنای دیگری خواهند گرفت، همانطور که در دوران دفاع مقدس هر ایرانی بر اساس توانمندی که داشت از کشور دفاع کرد و در دوران حال نیز باید از ظرفیت های مردم در جهت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان استفاده کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد کرد که این شرکت‌ها را وارد بورس کنیم و با منابع مالی مردم از آنها حمایت شود.

زلفی گل با تاکید بر اینکه هر ریالی که در این شرکت‌ها سرمایه گذاری می شود، سرمایه گذاری برای ایجاد اشتغال برای جوانان است، افزود: در وزارت علوم لازم است که در زمان تدوین بودجه تفصیلی دانشگاه ها، آنها را موظف کنیم که یک تا ۳ درصد از اعتبارات خود را در صندوق‌های پژوهش و فناوری سرمایه گذاری کنند، البته تعیین این میزان نیاز به کار کارشناسی دارد.

وی با انتقاد از خام فروشی در کشور اظهار داشت: این کار در حالی در کشور صورت می گیرد که در حوزه شیمی رتبه ۱۳ جهانی را کسب کردیم و دانشمندان تراز اولی در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.

به گزارش ایرنا،‌ نشست هم اندیشی اعضای کارگروه با مدیران عامل صندوق‌های پژوهش و فناوری امروز به صورت حضوری و مجازی در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.