یزد- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد با بیان اینکه باید با تکیه بر صنایع دستی، شهرهای یزد را برندسازی کنیم گفت: نوروز فرصت مناسبی برای معرفی این ظرفیت‌ها به گردشگران داخلی و خارجی است.

به‌گزارش روز شنبه روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد احمد آخوندی با بیان اینکه شهرهای بافق و اردکان اخیرا با عناوین شهر دست بافته های حصیری و شهر دست بافته های سنتی به ثبت رسیده اند گفت:یکی از ظرفیت های مهم توسعه گردشگری در تمام شهرستان‌ها و شهرهای یزد، صنایع دستی است. 

وی با اشاره به اینکه امروزه جایگاه صنایع دستی در اقتصاد کشورمان بسیار بالاست تصریح کرد: ظرفیت مهم اقتصادی امروزه منجر به قرار گیری در زنجیره اقتصاد کلان گردشگری شده و ذینفعان بسیار زیادی را در بر دارد.

به گفته‌ وی یکی از مهمترین عوامل لزوم توجه به اقتصاد صنایع دستی ایجاد مشاغل خرد و خانگی به خصوص برای بانوان است. 

آخوندی با اشاره به اینکه صنایع دستی باید برند معرفی شهرهای یزد باشد خاطرنشان کرد: لازم است صنایع دستی هر شهر معرف گردشگری در سطح ملی و بین المللی باشد. 

وی با اشاره به اینکه ثبت ملی شهرهای استان یزد با عناوین صنایع دستی گام بلندی در معرفی این ظرفیت ها در سطح ملی است یادآور شد : امروزه برند های متعددی برای شهرهایی مانند بافق و اردکان در یزد وجود دارد، اما ثبت ملی این شهرها با عنوان صنایع دستی دربردارنده گستره مهمی شامل طیف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آن شهرهاست که می‌توانیم بر این ظرفیت‌ها در راستای توسعه صنایع دستی سرمایه گذاری کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان یزد با تاکید بر اینکه تمام شهرستانهای یزد قابلیت ثبت برند با عناوین صنایع‌دستی بومی خود را دارند، گفت: نوروز فرصت مناسبی برای معرفی این ظرفیت‌ها به گردشگران داخلی و خارجی است و علاوه بر آن باید با پایش و بررسی درست، با استفاده از این ظرفیت ها،  بازارهای هدف را شناسایی کنیم.

استان یزد دارای ۴۰ رشته صنایع دستی زنده و افزون بر سه هزار هنرمند فعال در این صنعت است و نساجی سنتی، زیورآلات سنتی، سفال و سرامیک، زیلوبافی، رودوزی های سنتی، تراش سنگهای قیمتی، سراجی سنتی، کاشی هفت رنگ و کاشی معرق از جمله صنایع دستی بومی استان یزد به شمار می آید.