همدان - ایرنا- رئیس کل دادگستری استان همدان با اشاره به فعالیت ستاد تألیف قلوب و کمیته های معین آن در ایجاد صلح و سازش در پرونده های قضایی گفت: با فعالیت این ستاد ۴۲ فقره قتل عمد در استان در دو سال گذشته منجر به سازش شده است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دادگستری کل استان همدان «محمدرضا عدالتخواه» عصر در جمع مسئولان فرهنگی حوزه های علمیه استان ، گفت: یکی از اولویت های اصلی سند بنیادین قوه قضائیه که در دوره آیت الله رئیسی پایه ریزی شد و در دوره ریاست جدید در قالب سند تحول و تعالی دستگاه قضایی دنبال می شود، برقراری صلح و سازش بین طرفین پرونده ها با بهره مند یا ظرفیت های مردمی است.

وی افزود: طرح های مبتکرانه دستگاه قضایی استان از جمله ستاد تألیف قلوب و کمیته های معین آن در راستای تحقق این مهم طرح ریزی شده و در دست پیگیری است.

رئیس کل دادگستری استان همدان اضافه کرد: در آموزه های دینی، آیات و روایات زیادی بر ایجاد سازش بین طرفین دعوی وجود دارد.

عدالتخواه با اشاره به اینکه برقراری صلح و سازش، استانداردهای خودش را دارد و حتی می طلب مکان مناسبی برای زمینه چینی عذرخواهی متهم از شاکی فراهم شود، عنوان کرد: بسیاری از اختلاف های ساده و جرائم قابل بخشش را می توان حتی در مساجد، با میدان داری ریش سفیدان و معتمدین محله ختم به سازش کرد. 

وی ادامه داد: طرح معتذرین در سه سطح کلانتری ها و پاسگاه، دادگستری ها و زندان در حال اجرا است و در زندان های استان با شرایط مناسب ایجاد شده از جمله برقراری ارتباط بین شاکی و متهم، یک هزار و ۶۰۰ زندانی از شاکیان خود عذرخواهی کردند و بیش از ۷۰۰ شاکی  از طلب های میلیاردی خود گذشتند.

رئیس کل دادگستری استان همدان تصریح کرد: تعداد معتذرین در یک سال اخیر، ۱۴ هزار و ۶۹۰ نفر بوده که از این تعداد هشت هزار و ۷۵۷ توانست رضایت شاکی خود را جلب کند و پرونده هایشان به مصالحه ختم شود.
عدالتخواه بیان کرد: با گذشت این تعداد شاکی، معادل  ۶۲ میلیارد و ۱۸۵ میلیون جزای نقدی از نظر جنبه خصوصی و ۲۳ میلیارد و ۱۵۹ میلیون تومان جزای نقدی از نظر جنبه عمومی جرم بخشوده شد.