به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، سیدمحمدصادق موحد در بیستو دومین نشست مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاهها، پژوهشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور که با حضور محمدسعید سیف مدیر دفتر ارتباط با رسانه معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، در سخنانی ضمن تعریف مفهوم توسعه و اهمیت نیروی انسانی در توسعه پایدار اظهار داشت: توسعه در واقع استمداد از دانش و روش عقلانی است که میتواند به رفاه اجتماعی منجر شود و البته در خصوص کشور ما مبتنی بر نظام اسلامی-ایرانی است.
وی ضمن تاکید بر اهمیت منابع انسانی در توسعه کشورها بیان کرد: اهمیت نیروی توانمند و نخبه بر کسی پوشیده نیست و هرچقدر که این اهمیت برای حاکمیتها و دولت ها بیشتر احصا شود، انتفاع بیشتری نصیب کشورها خواهد شد.
موحد در ادامه با اشاره به سند راهبردی کشور در امور نخبگان گفت: این سند شامل پنج راهبرد کلان است که ذیل هر کدام، اقدامات ملی طراحی شده که استقرار نظام شناسایی و هدایت، توانمندسازی اجتماعات نخبگانی، ارتقا نظام سیاستگذاری و مدیریت امور نخبگان و توسعه زیرساختهای فرهنگی از آن جملهاند.
وی افزود: تدوین سند راهبردی به نوعی است که در چارچوب تقسیم کار ملی، بتواند کشور را به تمدن شایسته و بایسته برساند، در این سند، مسیر نخبگانی با توجه به پویایی و تاکید بر خوبِ فراگیر به جای عالی محدود، طراحی شده که این امر تاثیر بسیار عمیقی بر روی نحوه تدوین آییننامهها، شیوهنامهها و رویههای اجرایی در بنیاد ملی نخبگان داشته است.
معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: طراحی سند راهبردی کشور در امور نخبگان پشتیبانی از ۱۰ طیف جامعه مخاطب در قالب اجرای بالغ بر ۱۸ طرح را بدنبال داشته است که بی شک بنیاد در این مسیر و برای تحقق اهداف معین به همراهی و تعامل سازنده با سایر دستگاههای اجرایی نیازمند است، تعاملی چندجانبه با نظام نخبگانی که در راس آن دانشگاهها هستند.
وی سپس با اشاره به همکاری های مشترک میان بنیاد ملی نخبگان و وزارت علوم از گذشته تا امروز گفت: به تازگی و با انعقاد تفاهمنامهای مشترک میان دو مجموعه درصدد افزایش تعاملات دوسویه هستیم.
به گفته موحد، این تفاهمنامه در چارچوب نسبتا جدیدی و با رویکرد بهرهمندی حداکثری از مزیتهای دانشگاهها با تاکید بر ماموریتگرایی آنها تدوین شده که هدف نهایی و غایی آن توسعه و پیشرفت کشور با تکیه بر ترویج و رشد دانش و توانمندی بیش از پیش دانشگاهیان و اثرگذاری آنها در جامعه است.
وی همچنین با اشاره به طرح هستههای دانشجوی مسئلهمحور (طرح شهید احمدی روشن) و طرح رویدادهای رقابتی مساله محور (طرح شهید بابایی)، بر ضرورت ماموریت گرا بودن دانشگاهها تاکید کرد و گفت: از سویی جامعه مخاطب طرحهای شهید بابایی و شهید احمدی روشن دانشجویان هستند، و از سوی دیگر توجه به مزیتهای نسبی و اقلیمی هر استان، ضرورت تعریف شده در اجرایی سازی طرحهای مذکور است که همین دو مساله، میتواند موکد نقش دانشگاهها در تحقق اهداف نخبگانی بنیاد باشد.
به گفته موحد، آموزش دانشجویان در بستر حل یک مسالهی واقعی، افزایش مهارتهای اجتماعی و ایجاد حس خودباوری و اثرگذاری اجتماعی در دانشجویان، هدایت دانشجویان برای حل مسائل راهبردی کشور، ایجاد شبکه دانشجویان توانمند و افزایش اعتماد دستگاههای اجرایی، مراکز علمی و بخشهای خصوصی به دانشگاه و چرخش نخبگان از مهمترین دستاوردهای طرح احمدی روشن و ایجاد فضای رقابتی حول یک مسالهی مشخص، ایجاد فضای پر نشاط علمی، آموزشی و پژوهشی برای دانشجویان، انجام کار گروهی و آشنایی دانشجویان با نیازهای جامعه ذیل نظر اساتید خبره از جمله مهمترین دستاوردهای طرح شهید بابایی است.
معاون آیندهسازان بنیاد ملی نخبگان همچنین تاکید کرد: توسعه فعالیت های نخبگانی با همکاری نظام نخبگانی (دانشگاه ها و سایر نهادها) با تکیه بر مزیتهای نسبی به منظور حل مسایل منطقه ای و استانی یکی از برنامه های راهبری بنیاد ملی نخبگان است.