به گزارش روز یکشنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، مطابق آیین نامه فنی ماده (۲) قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه کنترل و کاهش آلودگی هوا موظف به پایش آلایندگی منابع متحرک است، بر این اساس دستورالعملهای مربوطه در حوزه خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت تهیه و ابلاغ شده است.
وسایل نقلیه موتوری در تأیید نوع یا TA (مرحله بررسی نمونه اولیه) و سپس تطابق تولید یا COP (مرحله بررسی تولید انبوه) با انجام آزمونهای آلایندگی و بازرسیهای مستمر فصلی بررسی میشوند، اکنون خودروهای بنزینی دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵، موتورسیکلت یورو ۴ و خودروهای دیزلی دارای استانداردهای یورو ۴ به همراه فیلتر جاذب ذرات، یورو ۵ به همراه فیلتر جاذب ذرات، EEV (استاندارد مورد تایید اتحادیه اروپا) و یورو ۶ است.
مهدی کیهانپور، کارشناس بررسی صدور مجوز شماره گذاری خودرو مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام این که از ابتدای سال آینده، خودروهای دیزلی در مرحله تأیید نوع و همچنین به صورت تصادفی در مرحله تطابق تولید باید حدود مجاز معاینه فنی برتر را احراز کنند، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در نظر دارد به منظور تشدید نظارت بر رعایت استانداردهای آلایندگی، نمونهبرداری در مرحله تطابق تولید را به صورت کاملا سرزده و تصادفی از انبارها، کارخانه و نمایندگیهای رسمی فروش انجام دهد، همچنین در سال آینده، با توجه به نهایی سازی و اجرای استاندارد ملی تجهیزات پس پالایش، تمامی تولیدکنندگان وسایل نقلیه ملزم به تهیه، نصب و تجهیز خودرو با استفاده از تجهیزات مرتبط با آلایندگی براساس استاندارد ملی هستند.
وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۴۰۱، آلایندگی خودروهای غیرجاده ای را نیز در دستور کار قرار داده است و با توجه به ابلاغ قبلی، تمامی تولیدکنندگان خودروهای مربوطه ملزم به رعایت حدود مجاز اجباری هستند. این سازمان، ضمن پایش دقیق محصولات مبنی بر انطباق با استانداردهای اجباری، تولیدکنندگان تجهیزات پس پالایش آلایندگی خودرو را نیز ملزم به ارتقاء فناوری در زمینههای مختلف از جمله موتورهای احتراق داخلی می کند.