تهران - ایرنا - عضو شورای عالی آموزش و پرورش گفت: رسیدن به عدالت اجتماعی مستلزم عبور از دروازه‌های عدالت آموزشی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا از ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، مهدی نوید ادهم در نخستین دورهمی فعالان حوزه عدالت آموزشی با موضوع تبیین «عدالت تربیتی» «و «نصیب آموزشی کشور» با حضور جمعی از صاحب‌نظران در بخش آموزش کشور افزود: تعریف عدالت بسیار پیچیده است طوری که دغدغه همه صاحب‌نظران در همه مکاتب تاریخ و اندیشه‌ورزان برقراری عدالت بوده است. از اهمیت این واژه در دین ما این است که حضرت علی (ع) را شهید راه عدالت می‌شمارند. در ضمن از آرمان‌های انقلاب هم بسط عدالت است.

وی به ساده‌ترین تعریف عدالت که «هر صاحب حقی به‌حق خودش برسد» اشاره کرد و اظهار داشت: این تعریف رایج، کج‌تابی‌هایی هم دارد. طوری که عدالت با تساوی یکی نیست. چون همه آدم‌ها یکسان نیستند و نیازهای متفاوت و ظرفیت‌های متفاوتی دارند. اینجا در بحث آموزش می‌توان این‌طور بازگو کرد که عدالت آموزشی و تربیتی از منظر تحول سند بنیادین واژه تربیت به معنی تعلیم و تربیت است. آموزش به معنی آموزش‌وپرورش است.

مشاور وزیر در موضوع سند تحول بنیادین همچنین در خصوص سنجش عدالت آموزشی در کشور گفت: کار خوبی که قبلاً انجام‌شده است ۲۰ آیتم سنجش عدالت آموزشی در کل شهرستان‌های کشور سنجیده شد و در این رتبه‌بندی ۴۹۹ شهرستان شناسایی شدند. در ضمن تشخیص داده شد که کدام‌یک ازشهرستان ها نظر آموزشی برخورداری بیشتر و کمتری دارند. یکی از همین شاخص‌ها بحث دسترسی به مدرسه است که جزو حداقل نیازهاست. امید است با تشکیل این قرارگاه‌ها و ورود گروه‌های جهادی بتوان دسترسی به مدرسه  را برای همه دانش آموزان مهیا کرد.

نوید ادهم در ادامه به مهم‌ترین گام برای برقراری عدالت آموزشی اشاره کرد و گفت: مهیاکردن مدرسه به شکل فیزیکی و تأمین نیروی آموزشی مهم‌ترین اقدام است. هرچند بازهم تفاوت‌های معناداری در کیفیت آموزشی وجود دارد.

*استفاده از ظرفیت های مردمی

  «حمیدرضا خان محمدی» مشاور وزیر آموزش و پرورش در قرارگاه عملیاتی «عدالت تربیتی» و «نصیب آموزشی برابر» با تأکید بر اهمیت فعالیت‌های قرارگاه عملیاتی عدالت تربیتی گفت: ایده تشکیل قرارگاه عملیاتی جزو برنامه وزیر آموزش‌وپرورش است که در مجلس ارائه شد،تا علاوه بر اینکه آموزش‌وپرورش بتواند از ظرفیت‌های مردمی، گروه‌های خیریه و افراد دلسوز استفاده کند با هم افزایی هر چه بیشتر از وضع موجود به وضع مطلوب برسیم.

وی افزود: با دعوت از اساتید باتجربه در این دورهمی ها و مطرح کردن سؤال‌های کلیدی قصد داریم از تجربه میدانی افراد که اهداف مشخص در جهت عدالت آموزشی را پیگیری می‌کنند، استفاده بهینه داشته باشیم. چهارچوب این جلسه تبیین عدالت آموزشی است.

سجاد اسم حسینی دبیر برگزاری این دورهمی هم در ادامه مراسم گفت: چند روزی از تشکیل قرارگاه جهادی عملیاتی «عدالت تربیتی» و «نصیب آموزشی برابر» با مسئولیت «حمیدرضا خان محمدی» می‌گذرد. در این مدت شبکه‌سازی حوزه عدالت آموزشی آغازشده است تا نظام مسائل و مسئله‌های حوزه عدالت آموزش و تربیتی بررسی و پیگیری شود.