صادق ستاری فرد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره آخرین تصمیمات برای حضور دانش آموزان در مدارس پس از ایام نوروز افزود: هنوز تصمیمات جدیدی برای آموزش حضوری دانش آموزان برای زمان پس از تعطیلات نوروز پیش بینی نشده است اما براساس آخرین مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا برای حضور دانش آموزان در مدارس به صورت اقتضایی تصمیم گیری می شود.
وی با تاکید بر اینکه تصمیم گیری درموضوع آموزش حضوری دانش آموزان در اختیار ستادهای استانی قرار گرفته است، ادامه داد: پیشنهاد می کنیم که در این راستا از ظرفیت آموزش و پرورش استان، برای جبران فرصت های از دست رفته و افت تحصیلی که با آن رو به رو بودیم، استفاده کنند.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: همچنین بهتر است که استان ها نسبت به اصلاح تقویم آموزشی یا اضافه کردن مدت زمانی از یک تا چند هفته به دوره تحصیلی از این ظرفیت استفاده کنند.
آموزش حضوری در بهار بیشتر از زمستان است
ستاری فرد یادآورشد: اگر پس از تعطیلات نوروزی به دلیل سفر و دید و بازدید با رشد ویروس کرونا مواجه نشویم و وضعیت به همین منوال فعلی باشد، می توان برای آموزش حضوری یا آموزش ترکیبی در خدمت دانش آموزان بود.
وی خاطرنشان کرد: مسئله مهمی که درخصوص آموزش حضوری دانش آموزان وجود دارد، این است که تا کنون فصل سرما را می گذراندیم و امکان تهویه کلاس های درس دشوار بود اما به فرارسیدن فصل گرما و امکان تهویه مناسب در کلاس ها، می توان آموزش حضوری را افزایش داد.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر به همین سبک پیش رویم، آموزش حضوری در بهار بیشتر از زمستان است.
استان ها به تصمیم شورای مدارس اعتماد کنند
ستاری فرد با تاکید بر اینکه براساس مصوبه ستاد مقابله کرونا تعطیلی کلی برای مدارس وجود ندارد، گفت: تعطیلی کلی به این معناست که در یک استان تصمیم به تعطیلی مدارس در همه پایه های تحصیلی و برای همه دانش آموزان گرفته شود.
وی عنوان کرد: توصیه ما این بود که دراین موضوع اقتضائی عمل شود، یعنی هر منطقه یا هر شهر و شهرستانی به شورای مدرسه اعتماد کند که به صورت موردی براساس اقتضائات عمل شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه به نیاز مبرم به آموزش حضوری برخی از دانش آموزان نمی توان تعطیلی کلی برای همه مدارس کشور اعلام کرد، بطور مثال پایه دوازدهمی ها که امتحانات کشوری دارند و معدل آنها تاثیر مستقیم در کنکور و قبولی دانشگاه آنها دارد.
ستاری فرد افزود: همچنین دانش آموزان کلاس اولی و دومی های دوره ابتدایی نیاز برای فراگیری مهارت های پایه نیاز به آموزش حضوری دارد. از طریفی دیگر ماهیت برخی از دروس در پایه های مختلف تحصیلی، حضوری است.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین منع تعطیلی کلی با توجه به این موضوعات بود که اعلام شد با توجه به شرایط هر منطقه، پایه و درس تصمیم گیری شود.
به گزارش ایرنا، مدارس و مراکز آموزشی از ابتدای اسفند ماه سال ۹۸ به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند و آموزش دانش آموزان براساس اطلس یادگیری به صورت مجازی در بستر شبکه شاد، مدرسه تلویزیونی و بستههای یادگیری تداوم یافت.
تجربه ۲۰ ماه گذشته از تعطیلی مدارس و آموزش مجازی دانشآموزان نشان داد که هیچ یک از این روشها نمیتواند جایگزین آموزش حضوری شود. در واقع از نظر مسوولان و کارشناسان آموزشی، آموزش از راه دور در برخی دانش آموزان علاوه بر افت تحصیلی، مشکلات جسمی، روانی و عاطفی بسیاری را ایجاد کرده است، بنابراین بازگشایی مدارس به صورت آرام و تدریجی در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت.
در واقع وزارت آموزش و پرورش پس از گسترش واکسیناسیون عمومی و همچنین کسب مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا آموزش حضوری و بازگشایی مدارس با حفظ سلامت دانش آموزان را در اولویت قرار داد.
آموزش و پرورش با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی الگویی را به عنوان نقشه راه برای بازگشایی ایمن و تدریجی مدارس طراحی کردند که بر این اساس مدارس در مناطق روستایی و عشایر فعالیت خود را از ابتدای مهرماه به صورت حضوری با رعایت پروتکلهای بهداشتی آغاز کردند.
همچنین بازگشایی مدارس برای دانشآموزان متوسطه دوم در ۱۵ آبانماه و برای دانشآموزان ابتدایی و متوسطه اول در یکم آذرماه تعیین شد.
براین اساس یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش گفت: براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیلی مدارس باید در مکانهای پرخطر و به صورت منطقهای باشد اما نمیتوان به طور کلی مدرسهها را تعطیل کرد، همچنین نباید مردم با شایعات و تصمیمات اشتباه در این خصوص سرگردان شوند.
همچنین اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: کانون های تربیتی کشور باید در دوران کرونا باز نگه داشته شوند تا دانش آموزان با رعایت مسائل بهداشتی بتوانند از خدمات این مراکز استفاده کنند.
در این راستا همچنین معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش در هر شرایطی تاکید به آموزش حضوری دارد. با شروع آموزشهای مجازی و غیرحضوری دانش آموزان، در آغاز کرونا و تعطیلی مدارس، پس از مدت کوتاهی پژوهشگران حوزه آموزش و پرورش در سراسر دنیا به لزوم از سرگیری آموزشهای حضوری دانش آموزان در مدرسه و آسیبهای ناشی از استمرار آموزش غیرحضوری رسیدند.