تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۳

تهران - ایرنا - تهران که زمانی همچون مازندران، قطب کشتی ایران بود، این سال‌ها و روزها حالُ و روزِ خوبی ندارد؛ مصداق آن گلایه مربیان تهرانی و نتایج تیم‌های پایه در پیکارهای قهرمانی کشور است.

به گزارش ایرنا، اقبال کم به کشتی و کم شدن تعداد باشگاه‌ها و از همه مهمتر توجه نداشتن به مربیان سازنده از جمله مشکلاتی است که سبب شده، کشتی تهران فروغ گذشته را نداشته باشد.

متاسفانه انسجام و همدلی نیز بین هیات کشتی استان و با مربیان سازنده و باشگاه‌ها وجود ندارد، تا با همفکری و اجماع راه حلی برای مشکل کشتی تهران پیدا کنند.

«تقی اکبرنژاد» سرمربی تیم ملی کشتی آزاد امیدهای ایران و مربی تهرانی در مورد وضعیت کشتی پایتخت گفته بود که اصل خرابی کشتی تهران به الان برنمی‌گردد. در دوره‌های قبل برنامه‌ریزی خوبی نشد و متاسفانه کشتی‌گیران جذب باشگاه‌ها نمی‌شدند و قهرمانان هم بعد از پایان دوره قهرمانی‌شان، به کار مربیگری رو نمی‌آوردند. به همین خاطر کم کم باشگاه‌ها جمع شدند و کشتی تهران ضربه خورد. مشکلات سخت‌افزاری نیز خیلی در این موضوع دخیل بود.

«اکبر فلاح» دارنده مدال طلای پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی سال ۱۹۹۳ تورنتو کانادا و سرمربی اسبق تیم کشتی آزاد جوانان ایران نیز در این خصوص گفته بود که کشتی تهران هر سال ضعیف‌تر می‌شود و همه ناراحت‌اند که چرا مدیر کل ورزش و جوانان استان، اقدامی نمی‌کند. وقتی رییس هیات برنامه ندارد، یعنی هیات‌های زیر مجموعه هم بد کار می‌کنند. اگر کشتی‌گیری مقام می‌آورد حاصل زحمت مربی اوست نه اینکه روی برنامه هیات به موفقیت رسیده باشد. رییس هیات با مربیان و کشتی‌گیران استان لج دارد و روح امید را در آنان از بین برده است. نمی‌دانم در تفکر او چه می‌گذرد اما هر چه هست تهران از روزهای خوب خود در کشتی فاصله دارد. این استان مدت‌ها است که به سکوی قهرمانی کشور نرسیده و تنها دلیل آن نیز تفکر حاکم بر هیات است.

زمانی نه چندان دور در ترکیب تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی در رده‌های مختلف سنی به خصوص بزرگسالان شاهد حضور چندین نماینده از تهران بودیم. اما در سال‌های اخیر تک ستاره‌هایی از کشتی تهران در ترکیب تیم‌های ملی حضور یافته که در ادامه نتوانستند روند رو به رشد خودشان را ادامه دهند. 

کسب عنوان چهارمی تهران در پیکارهای کشتی آزاد جوانان و پنجمی فرنگی جوانان قهرمانی کشور، عنوان چهارمی کشتی فرنگی نوجوانان و دومی آزاد نوجوانان کشور عناوین نمایندگان تهران در پیکارهای قهرمانی کشور است که به هیچ عنوان نمی‌تواند شایسته کشتی پایتخت باشد و با این روند شاید در چند سال آینده اثری از آن دوران باشکوه کشتی تهران باقی نماند و باشگاه‌ها یکی پس از دیگری با تغییر کاربری، به مشاغل دیگری تبدیل شوند. 

در حال حاضر هم همان مربیان سازنده قدیمی به نوعی نگذاشتند این امانت روی زمین بیافتد و برای زنده ماندن کشتی تهران باید به مربیان جوان بهای بیشتری داده شود.

در چند روز گذشته «الله مراد زرینی» رییس هیات شهرستان ری از این سمت استفعا داد. رییس پرتلاشی که در چند سال گذشته زحمات فراوانی برای رونق دیار کشتی خیز شهرری داشت.

از دیگر موضوعات مورد توجه کسب عنوان سومی مازندران در پیکارهای کشتی آزاد قهرمانی جوانان کشور و هفتمی تیم فارس در پیکارهای کشتی فرنگی جوانان کشور است. استان‌هایی که در چند سال اخیر به واسطه حضور نمایندگانشان در تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی، روزهای درخشانی را رقم زدند اما کسب نتایج دور از انتظار نشان می‌دهد که مسوولان هیات و ورزش این استان‌ها توجه ویژهای به این رشته داشته باشند.

بازگشت خراسان رضوی با کسب عنوان قهرمانی کشتی آزاد جوانان و نایب قهرمانی البرز، نوید روزهای خوبی را به کشتی داد. به هر حال زحمات مسولان کشتی مشهد و رییس پرتلاش این استان به ثمر رسید و نتایج آن را به طور حتم در چند سال آینده در تیم ملی کشتی آزاد خواهیم دید.

اتفاق خوب و ویژه برای کشتی کشور، خودنمایی استان سیستان و بلوچستان در مسابقات کشتی قهرمانی کشور بود. نمایندگان این استان در رده جوانان در رده ششم، فرنگی نوجوانان رده سوم و نوجوانان کشتی آزاد در رده دهم قرار گرفتند.

نتایج کشتی قهرمانی کشور در رده‌های سنی پایه:

رقابت‌های کشتی آزاد جوانان قهرمانی کشور روزهای ۱۸ تا ۲۰ اسفند ماه در سالن ۲۵۰۰ نفری شهدای ۹ دی شهر تربت حیدریه استان خراسان رضوی برگزار شد.

رده‌بندی تیمی: ۱- خراسان رضوی ۱۱۰ امتیاز ۲- البرز ۱۰۷ امتیاز ۳- مازندران ۱۰۲ امتیاز ۴- تهران ۸۷ امتیاز ۵- لرستان ۷۰ امتیاز ۶- سیستان و بلوچستان ۵۹ امتیاز ۷- گیلان ۳۵ امتیاز

رقابت‌های کشتی فرنگی جوانان قهرمانی کشور گرامیداشت دهه مبارک فجر و یادواره سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی روزهای ۴ تا ۶ بهمن در سالن شهدای هفتم تیر تهران برگزار و در پایان تیم خوزستان به عنوان قهرمانی دست یافت و تیم‌های (سهمیه آزاد) و مازندران عنوان‌های دوم و سوم را بدست آوردند.

رده‌بندی تیمی: ۱- خوزستان ۱۵۵ امتیاز ۲- تیم سهمیه آزاد ۱۵۴ امتیاز ۳- مازندران ۱۳۰ امتیاز ۴- قم ۸۰ امتیاز ۵- تهران ۷۲ امتیاز ۶- گیلان ۵۸ امتیاز ۷- فارس ۵۴ امتیاز ۸- لرستان ۵۰ امتیاز ۹- اصفهان ۳۸ امتیاز ۱۰- توابع تهران ۳۳ امتیاز

رقابت‌های کشتی فرنگی نوجوانان قهرمانی کشور روزهای ۱۱ تا ۱۳ اسفند در شهر مسجد سلیمان استان خوزستان برگزار شد و در پایان تیم شهرداری مسجد سلیمان بعنوان قهرمانی دست یافت.

رده‌بندی تیمی: ۱- شهرداری مسجد سلیمان خوزستان ۱۶۵ امتیاز ۲- فارس ۹۷ امتیاز ۳- سیستان و بلوچستان ۶۵ امتیاز ۴- تهران ۵۹ امتیاز ۵- قم ۵۲ امتیاز ۶- مازندران ۵۰ امتیاز ۷- البرز ۴۷ امتیاز ۸- قشم ۳۹ امتیاز ۹- کهگیلویه و بویراحمد ۳۹ امتیاز ۱۰ بوشهر ۳۶ امتیاز

رقابت‌های کشتی آزاد نوجوانان قهرمانی کشور گرامیداشت دهه مبارک فجر روزهای ۲۸ تا ۳۰ بهمن ماه در سالن شش هزار نفری الغدیر ارومیه برگزار شد و در پایان تیم استان مازندران با ۱۵۹ امتیاز بعنوان قهرمانی رسید و تیم های تهران و لرستان به ترتیب با ۱۱۲ و ۱۰۱ امتیاز دوم و سوم شدند.

رده‌بندی تیمی: ۱- مازندران ۱۵۹ امتیاز ۲- تهران ۱۱۲ امتیاز ۳- لرستان ۱۰۱ امتیاز ۴- توابع تهران ۷۸ امتیاز ۵- قشم ۷۰ امتیاز ۶- خراسان رضوی ۶۰ امتیاز ۷- البرز ۶۰ امتیاز ۸- کرمانشاه ۵۵ امتیاز ۹- همدان ۴۰ امتیاز ۱۰- سیستان و بلوچستان ۴۰ امتیاز