گنبدکاووس - ایرنا - معاون بیمه و خدمات سلامت اداره کل بیمه سلامت گلستان از پوشش درمانی ۱۴۵ هزار نفر از مردم مناطق شهری استان در قالب بیمه سلامت همگانی خبر داد و گفت : دست کم ۸۰ هزار نفر از اهالی شهرهای این استان فاقد هرگونه بیمه درمانی هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا صحرایی روز دوشنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح شهید دکتر عباسی (از شهدای مدافع سلامت گلستان) و پوشش بیمه درمان رایگان ساکنین محلات کم برخوردار مناطق شهری گلستان در ۲ محله کم برخودار "سیدآباد و بدلجه" گنبدکاووس گفت: این طرح به نوعی لکه گیری طرح بیمه سلامت همگانی است که از مرداد امسال در استان شروع شده است.

وی افزود: در این طرح افراد فاقد هرگونه بیمه خدمات درمانی در مناطق کم برخودار گلستان با همکاری برخی نهادها و موسسات از جمله دفاتر تسهیل گری شناسایی و به صورت رایگان زیرپوشش بیمه سلامت همگانی یا بیمه روستاییان قرار خواهند گرفت.

صحرایی اضافه کرد: از مجموع حدود ۸۰ هزار فرد فاید بیمه درمانی در گلستان تاکنون ۱۰ هزار نفر آنها زیرپوشش بیمه خدمات سلامت همگانی قرار گرفتند و تلاش داریم تا ماه‌های ابتدایی سال آینده تمامی افراد فاقد بیمه استان باتوجه به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و احتمال افزایش هزینه‌های درمانی و دارویی، زیرپوشش این طرح قرار گیرند.

معاون بیمه و خدمات سلامت اداره کل بیمه سلامت گلستان گفت: خدمات درمانی که به افراد زیرپوشش بیمه سلامت همگانی و یا صندوق بیمه روستاییان قرار دارند مطابق اسناد قانونی و نیز رایگان بودن خدمات، در قالب نظام ارجاع صورت می‌گیرد.

وی افزود: علاوه بر پزشکان طرح پزشک خانواده که بیشتر در مناطق روستایی نظام ارجاع را انجام می‌دهند در شهرهای گلستان ۱۱۲ پزشک طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت درقالب نظام ارجاع به بیماران و بیمه شدگان خدمات ارائه می‌دهند.

به گفته صحرایی، اکنون ۱۰۶ هزار نفر از مجموع ۱۴۵ هزار بیمه شده سلامت همگانی استان گلستان از خدمات پزشک خانواده و نظام ارجاع پیش بینی شده استفاده می‌کنند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان در این مراسم که در دفتر تسهیل گری ۲ محله سیدآباد و بدلجه شهر گنبدکاووس برگزار شد، گفت: هم اکنون سه دفتر تسهیل گری در استان فعال است که یک دفتر در گنبد و ۲ دفتر در گرگان مستقر هستند و هر کدام ۲ محله کم برخوردار را زیرپوشش دارند.

سید روح‌ الله حسینی افزود: مجوز افزایش تعداد دفاتر تسهیل‌گری گلستان از سه به ۶ دفتر و پوشش محلات کم برخوردار استان از ۶ به ۱۲ محله از وزارت کشور اخذ شده که در سال آینده راه‌اندازی خواهند شد.

وی از شناسایی افزون بر ۶۰ محله کم برخوردار در مناطق شهری گلستان خبر داد و اضافه کرد: برای برخورداری عادلانه اهالی این محلات از خدمات اجتماعی علاوه بر دفاتر تسهیل‌گیری با تقسیم کار صورت گرفته از ظرفیت برخی ادارات و نهادهای همکار مانند "جمعیت هلال احمر، کمیته امدادف بهزیستی و بنیاد برکت" استفاده می‌شود.

به گفته حسینی اکنون کمیته امداد ۳۲ محله، بهزیستی ۶، بنیاد برکت و هلال احمر هر کدام چهار پنج محله را زیرپوشش جهت ارائه خدمات اجتماعی قرار دادند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گلستان با اشاره به طرح ۲۰۲۰ مقام معظم رهبری مبنی بر وجود ۲ هزار و ۲۰ محله کم برخودار در سراسر کشور و ضرورت ارائه خدمات بیشتر از سوی دستگاه‌های خدمات رسان به این محلات گفت: در این استان نیز بدنبال تشکیل ستاد راهبری جهت شناسایی واقعی و دقیق محلات کم برخوردار که بالای ۶۰ محله هستند، می‌باشیم تا با ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های خدمات رسان و جلوگیری از موازی کاری، خدمات اجتماعی به صورت عادلانه بین اهالی این محلات توزیع شود.

گنبدکاووس با ۳۷۵ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ استان گلستان است.