بندرعباس- ایرنا- مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران از توافق اولیه با شرکت ملی نفتکش برای ساخت چند فروند نفتکش افرامکس خبر داد و گفت: ایزویکو از جمله ظرفیت های ارزشمند حوزه صنعت است که توان پشتیبانی از صنعت حمل و نقل دریایی کشور در تمام حوزه ها را دارد.

سلمان ضربی روز سه شنبه با اعلام این خبر به رسانه ها اظهار داشت: براساس برنامه ریزی های انجام شده و پس از توافق نهایی ، کشتی اول بر اساس تفاهم انجام شده در بازه‌ زمانی ۳۰ ماهه آماده تحویل خواهد شد که البته ما امیدواریم این بازه زمانی به ۲۴ ماه کاهش یابد و رکورد ۲۶ ماهه ساخت کشتی نفتکش در ایزوایکو شکسته شود.

وی خاطرنشان کرد: پس از ساخت نخستین فروند نفتکش افرامکس در بازه زمانی تعریف شده، هر شش ماه یک کشتی را خواهیم ساخت و در مراحل مختلف ساخت هر فروند نفتکش، یک‌هزار و ۵۰۰ نفر نیروی کار به صورت مستقیم مورد نیاز است که می‌تواند ظرفیت قابل توجهی برای توسعه اشتغال در منطقه باشد.

ضربی ضمن تشکر از نگاه حمایتی مسوولان شرکت ملی نفتکش ، گفت: رسالت اصلی ایزوایکو کمک به منطقه از طریق ایجاد اشتغال است و تنها نیاز مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران کار است، به ما کار بدهند، نظارت کرده و مطالبه کنند، آبروی خود را می‌گذاریم که به موقع تعهدهای خود را اجرا کنیم.

مدیرعامل مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران گفت: صنعت کشتی سازی به عنوان یکی از صنایع قدیمی هرمزگان این قابلیت را دارد که به راحتی فرصت اشتغال ۱۰هـزار نفر را ایجاد کند.

وی بیان داشت: تلاش می‌کنیم با جذب پروژه هایی که به خارج از کشور مراجعه می‌کنند، ظرفیتی را برای اشتغال منطقه که از نیاز های اصلی استان است، ایجاد کنیم.

مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) یک منطقه صنعتی اقتصادی معتبر و شناخته شده با وسعت ۱۱۰۰ هکتار در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس است  که مجموعه های صنعتی و مدرن به ویژه مرتبط با کشتی سازی و صنایع وابسته به آن را در خود جای داده است و به عنوان بزرگترین مجتمع صنایع دریایی و فراساحلی کشور توان بالایی در ساخت و تعمیر انواع شناور ، سازه های دریایی و سکوهای نفت و گاز دارد و پروژه های بزرگ و ارزشمندی را طی سال‌های گذشته به انجام رسانده است.

افرا مکس گونه‌ای از کشتی‌های نفت کش با ظرفیت بین ۸۰/۰۰۰ تا ۱۱۹/۰۰۰ تن و پهنای ۳۲٫۳۱ متر است. به طور کل کشتی نفت‌کش شناور ویژه‌ای است که برای حمل مقادیر بالای نفت طراحی شده‌است.

واژهٔ افرا مکس به زبان انگلیسی مخفف شدهٔ عبارت (به انگلیسی: Average Freight Rate Assessment tanker rate system) است. این کشتی‌ها به سبب اندازه متوسط و مناسبشان در بیشتر جاهای دنیا به عنوان نفت کش استفاده می‌شوند، زیرا اندازهٔ مناسب آنها امکان جا به جایی و وارد شدن این کشتی‌ها از آب راه‌های تنگ و همچنین پهلو گیری آنها در بنادر کوچک را فراهم می‌سازد.

افرا مکس‌ها برای جابه جایی نفت در فواصل کوتاه و متوسط استفاده می‌شوند و این کشتی‌ها بیشتر در حوضه‌های دریای سیاه، دریای شمال، دریای کارائیب، دریای شمال و شرق چین و مدیترانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.