به گزارش ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،«رستم قاسمی» در جلسه کمیسیون ایمنی راههای وزارت راه و شهرسازی امروز سهشنبه بیست و چهارم اسفندماه در محل این وزارتخانه گفت: طبق آمارهای ارائه شده، ۳ هزار نقطه حادثهخیز به ویژه در شهرهای پر تردد داریم.
وی با اشاره به جلسه روز گذشته با رییس جمهوری از در نظر گرفتن راهکارهای بلند مدت به منظور رفع مشکلات و تصادف های جادهای خبر داد .
وزیرراه و شهرسازی افزود: مساله مهم، بودجه اندک نقاط حادثهخیز بود که بر اساس دستور رییس جمهوری مقرر شد اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی مورد نیاز وزارت راه شهرسازی برای رفع نقاط حادثهخیز در سال آینده تامین شود.
قاسمی با بیان اینکه تبصره ۲۳ از دیگر موضوع های مطرح شده در این جلسه بود، گفت: باید سهم هر سازمان از جمله پلیس، صداوسیما و .. در تخلفات رانندگی مشخص شود و صداوسیما باید به صورت بیشتر و جدیتر به موضوع تخلفات رانندگی بپردازد تا سازمانها خود را برای مقابله با تصادفات و حوادث جادهای تجهیز کنند.
وزیر راه شهرسازی خاطر نشان کرد: کنترل بیشتر سامانهها و افزایش دوربینهای جادهای نیز بر اساس مصوبه مجلس بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.
قاسمی گفت: سه عامل اصلی برای تصادفات جادهای وجود دارد و مشکلات جادهها از جمله نقاط حادثهخیز و نیاز به تعریض و دو بانده کردن جادهها یکی از این عوامل است که با وجود کمبود بودجه در دستور کار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: ۲۳۰ هزار جاده آسفالته در کشور وجود دارد، بر اساس استانداردهای جهان بین ۳ تا ۶ درصد یعنی حداقل ۶۰ هزار میلیارد تومان در سال هزینه نگهداری این میزان جاده خواهد بود اما کل بودجه وزارت راه و شهرسازی یک سوم این رقم است.
وزیر راه شهرسازی درباره وجود ۳ هزار نقطه حادثهخیز به ویژه در شهرهای پر تردد خاطر نشان کرد: سالی یک میلیون خودرو به جادهها اضافه میشود و باید جادههای شهرهای پر حادثه و پرجمعیت با توجه به این افزایش حجم تردد، عریض شوند.
قاسمی دومین عامل تصادفات را خودروهای نا ایمن دانست و گفت: سومین عامل نیز نیروی انسانی است که نقش تعیین کنندهای در این خصوص دارد.
وی افزود: با توجه به فرصت کوتاه باقی مانده تا نوروز ۱۴۰۱ باید تمرکز خود را بر کارهای شدنی در این مدت بپردازیم که از جمله آنها آشکارسازی نقاط حادثهخیز است و برای سال آینده از همان ابتدای سال اقدام های لازم برای سفرهای نوروزی را آغاز خواهیم کرد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین بر اهمیت تبلیغات رسانهای در خصوص استفاده از مراکز استراحت و پذیرایی راهداری برای استراحت رانندهها تاکید کرد و گفت: استفاده از سیستم تشویق و تنبیه استانها نیز در دستور کار قرار دارد و مقرر شده هر استانی که در سال ۱۴۰۱ با کاهش تصادفات نسبت به سال گذشته همراه شد، مورد تشویق قرار گیرد.
قاسمی با تاکید بر ضرورت داشتن رویکرد راهنمایی و تشویق مردم برای برقراری سفری ایمن، گفت: راهداری باید در نقاط حادثهخیز مستقر باشد تا مردم وجود مشکل در آن مسیر را متوجه شوند.
وی خاطر نشان کرد: اپلیکیشن مخصوص برای شناسایی نقاط حادثهخیز جادهها آماده شده و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.