سنندج- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: شهر سنندج در روز پنجشنبه ۲۶ اسفندماه میزبان جشن جهانی نوروز است و در این مراسم مهمانانی از ۱۲ کشور جهان حضور دارند.

به گزارش ایرنا، یعقوب گویلیان عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران استان اظهار داشت: این جشن روز ۲۳ اسفندماه در شهر تهران شروع شده، سپس در شهرهای همدان و کرمانشاه ادامه می‌یابد و در روز ۲۶ اسفندماه نیز در شهر سنندج کارناوال و برنامه‌های آن برگزار خواهد شد.

وی افزود: در این برنامه ۸۵ نفر از اقوام ایرانی سراسر کشور، سفرای چند کشور خارجی و نمایندگان ۱۲ کشور دنیا که دارای جشن نوروز هستند، حضور دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان ادامه داد: برنامه‌های این جشن در پیاده راه فردوسی، خانه کرد و در پایان در سالن شش هزاری نفری سنندج برگزار می‌شود که در خانه کُرد، لباس ملل، صنایع دستی و گالری عکس نوروز برپا خواهد شد.

وی اضافه کرد: برگزاری این جشن نقش بسیار مهمی در معرفی استان کردستان دارد و به رونق و توسعه گردشگری استان در سایر فصول سال نیز کمک خواهد کرد.

گویلیان افزود: در ایام نوروز نیز مراسم نوروزگاه را در اماکن تاریخی استان همچون خانه کرد، عمارت خسروآباد و غار کرفتو برگزار خواهیم کرد که برنامه‌های فرهنگی در این اماکن برای عموم مردم برگزار می‌شود.

وی گفت: بنا بر تاکید استاندار کردستان نیز در این ایام در همه شهرهای استان حداقل یک بازارچه صنایع دستی برپا می‌شود و در برخی از شهرها جشنواره غذا و صنایع دستی نیر برگزار خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی کردستان یادآور شد: شهرهای سقز، سنندج، مریوان و بانه همواره بیشترین میزان گردشگر را در استان به خود اختصاص داده‌اند که امیدواریم امسال نیز میزبان خوبی برای مردم سراسر کشور باشیم.

پارک آبیدر و موزه خانه کُرد سنندج، دریاچه زریبار مریوان، منطقه هورامان، غار کرفتو دیواندره، روستای پالنگان کامیاران، بازار شهرهای سنندج، بانه و مریوان و قرآن تاریخی نگل از جمله مکان‌های گردشگری استان کردستان است که هرساله بیشترین آمار بازدید گردشگران را به خود اختصاص می‌دهد.

تاکنون ۲ هزار اثر شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول(بناها، محوطه و تپه‌ها)، قنات و مکان‌های طبیعی در استان کردستان شناسایی شده که از این تعداد ۹۵۰ اثر آن به ثبت ملی رسیده است.