تهران – ایرنا - «کین گانگ» سفیر چین در آمریکا اعلام کرد که چین از برنامه روسیه برای عملیات نظامی در اوکراین از قبل اطلاعی نداشت و پکن از آن حمایت نکرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، سفیر چین در آمریکا در مقاله ای برای روزنامه واشنگتن پست نوشت: بگذارید مسئولانه این را بگویم، ادعاهایی مبنی بر اینکه چین از این جنگ اطلاع داشت، با آن موافق بود یا به طور ضمنی از آن حمایت می کرد، صرفا اطلاعات نادرست است.

وی هدف از انتشار این مقاله را توضیح کامل به مردم آمریکا در مورد موضع چین در قبال جنگ اوکراین و رفع هر سوتفاهم و شایعه ای برشمرد و افزود: همه این ادعاها به منظور سرزنش و تهمت زدن به چین مطرح می شود.

کین با اشاره به اینکه بیش از ۶ هزار شهروند چینی ساکن اوکراین هستند و چین بزرگترین شریک تجاری روسیه و اوکراین است، گفت که درگیری های اوکراین، هیچ نفعی برای چین ندارد  و پکن اگر از قبل در مورد این جنگ می دانست، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آن انجام می داد.

سفیر چین در آمریکا با تاکید بر اینکه درمورد اوکراین، موضع چین بی طرفانه است، افزود: اهداف و اصول منشور سازمان ملل باید به طور کامل رعایت شود؛ حق حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها از جمله اوکراین محترم شمرده شده؛ نگرانی های امنیتی مشروع همه کشورها باید جدی گرفته شود و همه تلاش هایی که به حل مسالمت آمیز بحران کمک می کند، باید مورد حمایت قرار گیرد.

وی درمورد تهدید برخی مقام های آمریکایی مبنی بر تحریم نهادها و شرکت های چینی در سناریویی که واشنگتن ادعا می کند پکن به مسکو کمک می کند، این تهدیدها را غیرقابل قبول خواند و اظهار داشت: نه جنگ و نه تحریم ها نمی تواند صلح را به ارمغان آورد. استفاده از چماق تحریم ها علیه شرکت های چینی در ضمن تلاش برای جلب حمایت و همکاری چین، کارساز نخواهد بود.

سفیر چین همچنین از کسانی که سعی می کنند بین بحران اوکراین و مساله تایوان ارتباطی قائل شوند، انتقاد کرد و گفت انجام این کار، اشتباه است و اینها دو موضوع کاملا متفاوت هستند.

وی افزود: اوکراین یک کشور مستقل است، در حالی که تایوان بخش جدایی ناپذیر از خاک چین است. مساله تایوان، یک موضوع داخلی چین است. منطقی نیست که بر اصل حاکمیت اوکراین تاکید شود و در عین حال به حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین در ارتباط با تایوان لطمه وارد شود.

این دیپلمات چینی ابراز امیدواری کرد که آمریکا از اصل چین واحد تبعیت کند و از جدایی طلبی «استقلال تایوان» به هیچ وجه حمایت نکند.

کین در ادامه مطلب خود همچنین بر تلاش چین برای پیشبرد مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین و جلوگیری از بحران انسانی ناشی از این درگیری تاکید کرد.