رضا رزقیان مقدم روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: واحدهای زیر پوشش سه اتحادیه بلور و چینی، صوت و تصویری، لوازم بهداشتی و پلاستیک جات، بعضا نسبت به فروش اقلام واحدهای صنفی لوازم خانگی اقدام می کنند بدون آنکه از ضوابط این بخش آگاهی داشته باشند و شکایت های مردمی مربوط به این اتحادیه ها نیز به اتحادیه لوازم خانگی سوق پیدا می کند در حالی که قانونا قابل پیگیری نیست.
وی تاکید کرد: لازم است برنامه ای برای نظم بخشیدن به وضعیت فروش لوازم منزل داده شود تا بتوان عرضه منظم تر و قانونمندتری در بازار داشت، چرا که اکنون همه لوازم خانگی زیر پوشش اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی از محل کارخانه درج قیمت شده اند، در حالی که همین لوازم در واحدهای بلور و چینی یا واحدهایی که نسبت به عرضه وسایل منزل اقدام می کنند، هیچ درج قیمتی ندارند.
رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی مشهد گفت: از ۲۳ بهمن ماه امسال واحدهای تولیدی لوازم خانگی ملزم شدند تا قیمت را بر روی تولیدات خود درج کنند، عمده فروش و خرده فروش طبق قانون هر کدام می توانند برای هر قلم از لوازم خانگی، ۱۰.۲ درصد افزایش قیمت را به عنوان سود قانونی خود داشته باشند و مردم را نیز نسبت به این موضوع آگاه کنند.
رزقیان مقدم اظهار داشت: قیمت مصوب همه لوازم خانگی در سامانه جامع تجارت و سایت اینترنتی مربوط به هر کارخانه اعلام شده است و خریداران می توانند با مراجعه به این سامانه ها از قیمتها آگاهی یافته و خرید مطمئنی داشته باشند.
وی سال ۱۴۰۰ را برای صنف فروشندگان لوازم خانگی سال پرفراز و نشیبی دانست و گفت: امسال نرخ لوازم خانگی به دلیل افزایش هزینه های تمام شده تولید آن، رشد قابل ملاحظه ای داشت و به همان نسبت توان اقتصادی مردم برای خرید این لوازم کمتر شد که فروشندگان هم ناگزیر به عرضه لوازم خانگی با سودهای جزیی شدند.
رییس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی مشهد گفت: موردی تحت عنوان گران فروشی در این رسته صنفی نداریم، چرا که بازار این گونه لوازم سرشار از رقابت بوده و از کالا اشباع شده است، در مقابل توان خرید مردم نیز پایین آمده و کار را دشوار کرده است.
رزقیان مقدم اضافه کرد: ۸۵۰ واحد صنفی در مشهد دارای پروانه کسب معتبر از اتحادیه صنف فروشندگان لوازم خانگی هستند و پروانه کسب ۲۰۰ واحد نیز در شرف صدور است.