اردبیل- ایرنا- استان اردبیل به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور با تمهیدات صورت گرفته از سوی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط برای میزبانی از میهمانان نوروزی ۱۴۰۱ آماده شده است.

به گزارش ایرنا،استان اردبیل با حدود یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت با استان‌های گیلان، زنجان، آذربایجان‌شرقی و کشور جمهوری آذربایجان همسایه است و گردشگری یکی از سه محور توسعه این استان در کنار کشاورزی و صنعت به شمار می‌رود.  این صنعت و خدمات مرتبط، با آن از ۲ سال پیش بر اثر شیوع کرونا با رکود و تعطیلی مواجه شده است اما واکسیناسیون گسترده و مهار این ویروس در دولت سیزدهم، چشم انداز احیای این صنعت را در استان اردبیل فراهم کرده است. 

صدها اثر تاریخی و فرهنگی، طبیعت بکر و چشم‌نواز، پل‌های معلق مرتفع، کوه سبلان با ظرفیت رشته‌های ورزشی اسکی و کوهنوردی، ده‌ها دهنه چشمه‌ آبگرم معدنی با خواص درمانی تنها بخشی از جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل است که پیش‌تر علاقه‌مندانی از نقاط مختلف ایران و جهان را به خود جذب می‌کرد.

این استان که با توجه به پایین بودن سطح قیمت‌ها از نظر مراکز اقامتی، حمل و نقل، خورد و خوراک و جاذبه‌های بی‌نظیرش بهشت گردشگران به شمار می‌آید، پیش از شیوع ویروس کرونا با ۳۲ واحد هتل، ۸۷ واحد هتل-آپارتمان، ۹۸ واحد مهمان‌پذیر، سه واحد کمپینگ و ۲ مجتمع گردشگری در کنار ۲ واحد اقامتگاه بوم‌گردی سالانه پذیرای هشت میلیون گردشگر داخلی و افزون بر ۱.۶ میلیون گردشگر خارجی بوده است.

با توجه به تصمیم دولت سیزدهم مبنی بر از سر گیری سفرهای بین‌شهری برای افراد واکسینه شده در ایام نوروز ۱۴۰۱ و تمهیدات صورت گرفته از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله اجرای طرح‌های مختلف با کمک بخش خصوصی از شمال تا جنوب استان، اردبیل آماده پذیرایی از علاقه‌مندان شده است. 

در این راستا ستاد خدمات سفر در سرتاسر استان اردبیل از جمله در شهرستان‌ها به ریاست فرمانداری‌ها تشکیل و دبیرخانه آن نیز در اداره‌های میراث فرهنگی مستقر شده است تا امور مربوط به آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی را پیگیری کنند.

البته در کنار توجه به مسافران نوروزی، برنامه‌های متنوعی برای شهروندان اردبیلی نیز تدارک دیده شده است که از جمله آنها می‌توان به برگزاری برنامه نوروزگاه در محوطه مجموعه شیخ صفی‌ و رایگان شدن بازدید از این مجموعه جهانی در کنار سایر موزه‌ها و اماکن تاریخی و فرهنگی اشاره داشت.

قطب‌های گردشگری استان

هیر در مسیر اردبیل- خلخال با پروژه‌هایی مانند دوچرخه‌سواری هوایی برای اولین بار در خاورمیانه به عنوان قطب جدید گردشگری استان از جمله نقاطی است که برای پذیرایی از مسافران نوروز ۱۴۰۱ آماده شده است.

علاوه بر داشتن امکانات ورزش‌های هیجانی، نخستین پل معلق تمام شیشه‌ای قوسی شکل ایران در این شهر واقع شده است که دی ۱۳۹۸ همزمان با سفر رئیس‌جمهور وقت به استان اردبیل افتتاح شد. پل شیشه‌ای شهر هیر که در فاصله ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی اردبیل احداث شده، در منطقه‌ سرسبز دامنه غربی کوه‌های باغرو قرار دارد. 

شهر هیر با تلاشها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در کمتر از سه سال به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل شده و حالا در آستانه تعطیلات نوروزی ضمن زیباسازی و تنظیف محل تردد مسافران، مراکز اقامتی آن برای میزبانی آماده‌سازی شده است.

سوای اینها روستای انیلو، کوه آق یل، کوه آق دولن و کوه آق دوکه در کنار منطقه دربند از نقاطی هستند که با مناظر زیبا و رودخانه‌های پر آب، فضایی فرح‌انگیز به منظور تمدد اعصاب گردشگران را فراهم می کنند.

شهرستان مشگین‌شهر در ۹۰ کیلومتری شمال‌غربی اردبیل از دیگر نقاط گردشگرپذیر استان محسوب می‌شود که دارای آثار تاریخی متعدد از جمله قلعه قهقهه، کاروانسرای قانلی‌بولاغ، مقبره سید سلیمان، کهنه قلعه و چند باب حمام قدیمی است.

 آثاری مانند محوطه باستانی شهر یئری به وسعت ۴۰۰ هکتار در محدوده روستای پیرازمیان با ۲۸۰ پیکره سنگی به شکل انسان‌ با حدود هشت هزار سال قدمت در این شهرستان واقع شده است.

قلعه بربر، قلعه قشلاق زاخور، قلعه ارشق و بقعه شیخ حیدر در کنار جاذبه‌های شهر رضی مانند پارک بویک داغ، تپه‌های باستانی و تاریخی شکیللی قایا در نزدیکی قشلاق‌های رضی مشرف به روستای دمقلی با نقوشی از تصاویر آهو و بزکوهی با سنگ نبشته‌هایی به خط میخی در گورستان قدیمی موسوم به خارابا رضی، تپه‌های باستانی امیرخانلو، زیغلیق، اوچای (کهریز)، قوردولی با آثار بسیاری از جمله آدام داشی که پیکر تراشیده شده سنگ به شکل انسان است، تجربه‌ای بی‌مانند عرضه می‌کند.

مسئولان امر پیش‌بینی می‌کنند این شهرستان که مراکز  اقامتی‌اش یک‌هزار تخت را آماده کرده‌اند، مسافران نوروزی‌اش ۴۰ درصد افزایش داشته باشد.

بیله‌سوار مغان واقع در ۱۶۵ کیلومتری شمال اردبیل در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان آثاری مانند تپه دمیرچی، شهر کندویی روستای پتلقان، شکارگاه‌های خروسلو، قیز قلعه‌سی، کاروانسرای مخروبه در منطقه شورگل خروسلو، بازارچه مرزی و پارک تپه نرگس دارد.

این شهرستان که تنها پایانه مرزی استان اردبیل را دارد، با داشتن طبیعت زیبا و آثار تاریخی متعدد از جمله شهر کندویی روستای پتلقان جزو نقاطی است که تمهیدات لازم برای میزبانی از مسافران نوروزی در آن پیش بینی شده است. 

دریاچه شورگل و کوه‌های خروسلو، جنگل‌های حاشیه رود مرزی بالهارود، پارک جنگلی تپه نرگس که یکی از پارک‌های مرزی کشور محسوب می‌شود، از گردشگاه‌های طبیعی بیله‌سوار است که در فصل بهار طبیعتی زیبا و هوایی مطبوع دارد.

در پارس‌آباد مغان نیز قلعه اولتان، برج قارلوجا، تپه نادری محل تاج‌گذاری نادرشاه افشار و دشت زیبای مغان از جمله جاذبه‌هایی است که سالانه شهروندان را از نقاط مختلف به آن منطقه می‌کشاند.

سرعین در ۲۵ کیلومتری غرب اردبیل که به واسطه حدود ۲۲ مجتمع آبدرمانی در حال بهره‌برداری به شهر چشمه‌های بهشتی شهره است، یکی از مهمترین نقاط گردشگری استان اردبیل به شمار می‌رود که برای استقبال شایسته از مسافران آماده شده است.

این شهرستان در کنار استخرها و چشمه‌های آب معدنی سرد و گرم با برخورداری از حمام‌های طبیعی، مناظر و چشم‌اندازهای زیبا، آب و هوای دلپذیر، باغ‌های مصفا، هتل‌ها و مراکز تفریحی و اقامتی مجهز، پیست اسکی آلوارس و سایر جاذبه‌ها نه تنها در استان اردبیل بلکه در ایران و حتی بعضی کشورهای جهان مطرح است.

دهکده شگفت‌انگیز صخره‌ای ویند کلخوران، آبشار ورگه سران تا روستا و غار تاریخی کنزق، تپه باستانی آناهیتا، روستای بیله درق، دره جنگلی ایردموسی و روستای آتشگاه با وجود تپه باستانی، معابد، آتشکده‌های کهن  و طبیعت زیبا از جمله نقاط دیدنی شهرستان سرعین است.

جاده رویایی اسالم- خلخال، پل تاریخی پردیس، بنای چهار گوش، آبشار نره گر، آبشار زنج،  حمام نصر و محوطه تاریخی قلعه خشتی گیلوان نیز از نقاط دیدنی شهرستان خلخال است که یکی از شهرهای تاریخی و قدیمی استان اردبیل و منطقه آذربایجان به شمار می‌رود.

خلخال که در ۱۱۵ کیلومتری جنوب اردبیل واقع شده است، بدون اغراق یکی از شهرستان‌های مستعد استان اردبیل به شمار می‌رود که با وجود ظرفیت‌هایی مانند روستای هدف گردشگری ازناو، منطقه نمونه گردشگری الماس، چشمه میرعادل بولاغی و امامزاده عبدالله ارزش بارها سفر دارد.

جاده زیبای خلخال به شاهرود، روستای هدف گردشگری اسبو، آبشار سفیداب روستای لرد، آبشار سجن بخش شاهرود، آبگرم روستای تیل، روستاهای هدف گردشگری کزج، نمهیل، برندق و خمس، قلعه کیلوان، کاروانسرای چنارلق و شاه‌عباسی از دیگر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهرستان است که آن را از سایر نقاط استان متمایز می‌کند.

تمهیدات صورت گرفته برای پذیرایی از مسافران

سوای شهرستان‌های تابعه، مرکز استان اردبیل که در دوره‌های مختلف تاریخی جزو شهرهای مهم و محوری منطقه آذربایجان بوده، با نام‌های دارالارشاد، دارالملک، دارالعرفان و دارالامان شهره شده و به عنوان خاستگاه سلسله صفویه شناخته شده است.

مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، مجموعه بقعه و مزار شیخ امین الدین جبرئیل، مسجد و بازار تاریخی در کنار موزه‌های تاریخ طبیعی، مردم‌شناسی، صنایع‌دستی، باستان‌شناسی و موزه تخصصی باستان‌شناسی این شهرستان را به مقصد مناسبی برای سفر در جریان تعطیلات نوروزی تبدیل کرده است.

محوطه باستانی قلعه خسرو، برج شاطر، کلیسای مریم مقدس، امامزاده سیدصدرالدین، امامزاده سیدحمزه و امامزاده صالح هر سه، برادر و پسران حضرت امام موسی کاظم (ع)، دریاچه طبیعی شورابیل با قدمتی حتی بیش از دریاچه ارومیه از دیگر جاذبه‌های شناخته شده اردبیل به شمار می‌رود.

این خطه از چنان قابلیتی در بخش گردشگری برخوردار است که به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۲۳ برگزیده شده و بر همین اساس از جمله اقدام‌ها جهت تجربه سفری به یاد ماندنی این است که برای نخستین بار در کشور ظرفیت‌های گردشگری استان اردبیل در پایگاهی اینترنتی با عنوان دیدشهر به صورت تخصصی معرفی ‌شده است.

از دیگر اقدام‌های ویژه نوروز ۱۴۰۱ می‌توان به برپایی ایستگاه‌های خدماتی در ورودی‌های استان اردبیل اشاره کرد که با توجه به کوهستانی بودن منطقه و صعب‌العبور بودن مسیر، ۶ نقطه در محورهای سرچم، تبریز، آستارا و مغان برای این مهم در نظر گرفته شده است.

ورودی شهرها در فاصله ۳۰ کیلومتری، یکی از مهم‌ترین نقاط حادثه‌خیز در جریان سفرهای نوروزی است و از این رو بر اساس مصوبه ستاد اجرایی خدمات سفر استان اردبیل، ایستگاه‌های خدماتی در راستای کاهش احتمال بروز حوادث رانندگی در نقاط مورد نظر دایر خواهد شد.

ساماندهی راهنمایان گردشگری با همکاری انجمن  ذی‌ربط با توجه به نقش و اهمیت آنها  در معرفی جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی استان اردبیل از دیگر اقدام‌های شایسته توجه برای تعطیلات نوروز امسال است.

توانمندسازی راهنمایان گردشگری و استقرار آنان در مراکز تاریخی و فرهنگی استان اردبیل برای معرفی بهتر آثار تاریخی، فرهنگی و حتی معرفی دیگر قابلیت‌ها و جاذبه‌های استان به گردشگران از مولفه‌هایی است که به صنعت گردشگری در هر شهری رونق میبخشد.

تجهیز و تحویل مدارس استان اردبیل در ایام نوروز برای میزبانی مسافران فرهنگی از دیگر اقداماتی است که با توجه به لغو برخی محدودیت‌های کرونایی در کشور، انجام شده و از این رو پذیرش میهمانان فرهنگی در شهرهای خلخال، گرمی، سرعین، پارس‌آباد، بیله‌سوار، مشگین‌شهر، نیر و نمین در خانه معلم خواهد بود.

آماده‌سازی ۱۷ بیمارستان در استان اردبیل برای طرح سلامت نوروزی، نظارت بر مراکز تفریحی، توریستی، رصد پذیرایی و هتل‌ها، مراکز اسکان، دستفروشان و آمادگی فوریت‌های پزشکی در قالب ۵۶ مرکز استانی با ۴۵۰ نفر کارشناس، تکنسین و پزشک اورژانس نیز از دیگر برنامه‌ها در این زمینه است.

 مسئولان امر با اشاره به آمادگی این شهرستان‌ها برای پذیرایی از میهمانان نوروزی، بر ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تاکید کردند و اظهار داشتند: "برای حفظ سلامت مردم در جریان سفرهای نوروزی پس از تذکر در مرحله اول، برخوردهای لازم با متخلفان در دستور کار قرار خواهد داشت.

ساده‌انگاری در بحث کرونا ممنوع است و اتحادیه‌های صنفی، جامعه هتلداران، مراکز اقامتی، آبدرمانی‌ها، مدیریت صنعت، معدن و تجارت و مرکز بهداشت وظیفه نظارت و بازرسی سرزده و رعایت شیوه‌نامه‌ها را برعهده دارند تا میزبان شایسته‌ای از گردشگران و میهمانان در تعطیلات پیش‌رو صورت گیرد.

همچنین با تصمیم دستگاه‌های ذی‌ربط، امسال هیچ مجوزی برای خانه- مسافر در مرکز استان اردبیل صادر نخواهد شد و با جارچیان برخورد قانونی می‌شود."