بجنورد- ایرنا- سرپرست اداره ورزش و امور جوانان مانه و سملقان گفت: مسابقات کشتی با چوخه در فروردین ماه سال جدید با حضور چوخه کاران صاحب نام شرق کشور به میزبانی این شهرستان خراسان شمالی برگزار می شود.

علی محمدنیا روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این رقابت ها با هماهنگی انجمن کشتی با چوخه کشور و اخذ مجوز از ستاد مقابله با کرونا خراسان شمالی ۵ فروردین برگزار می شود.

وی افزود: کشتی گیران در اوزان منفی ۷۴، منفی ۸۴، منفی ۹۶ و مثبت ۹۶ به رقابت خواهند پرداخت.

محمدنیا با بیان اینکه داشتن کارت بیمه ورزشی سال جدید الزامی است، ادامه داد: آخرین مهلت معرفی تیم ها به مسابقات ۳ فروردین- روزچهارشنبه- خواهد بود و هرتیم می تواند با با دو ورزشکار در هر وزن در این رقابت ها حضور یابد.

این مسابقات به مدت دو سال به دلیل شیوع کرونا  متوقف شده بود.

کشتی سنتی باچوخه خراسان شمالی از ورزش های پرطرفدار در این خطه است که در سال ۸۷ به عنوان میراث معنوی به شماره ۳۰ در فهرست آثار ملی میراث ناملموس ثبت شده است.
چوخه واژه ای کردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفیدرنگی محکم می کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از قدیم الایام در بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی باچوخه معروف شده است.

کشتی با چوخه سنتی را به نوعی می توان مادر تمام کشتی های آزاد، فرنگی، جودو و کوراش دانست چرا که اکثر فنون آن شبیه آنها است و بتدریج به کشتی های دیگر نیز رسوخ پیدا کرده است.
خراسان شمالی و خطه شمال خراسان مهد کشتی با چوخه است و پهلوانان و قهرمانان زیادی از این خطه برای کشور در میادین ملی و بین المللی افتخارآفرینی کرده اند.

آشخانه مرکز شهرستان ۱۱۰ هزار نفری مانه و سملقان در ۴۵ کیلومتری غرب بجنورد واقع است.