تهران - ایرنا - سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با اشاره به ظرفیت‌های سازمان همکاری اسلامی برای تاثیر گذاری در عرصه سیاست گذاری جهانی، تاکید کرد که در صورت مدیریت بهینه، این سازمان مهم می‌تواند به عنوان موتور پیشران توسعه کشورهای اسلامی عمل کند. 

به گزارش روز پنجشنه ایرنا، «سید محمدعلی حسینی» امروز طی سخنرانی در میزگرد بررسی چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی سازمان همکاری اسلامی به میزبانی اندیشکده مطالعات راهبردی اسلام‌آباد (ISSI) گفت: عامل اصلی تشکیل چنین سازمانی در ۵۴ سال قبل و علت اساسی گردهمایی مقامات ۷۵ کشور اسلامی در دوره‌های مختلف، دفاع از قضیه فلسطین، مقدسات اسلامی و حمایت از حقوق مشروع مردم شریف این سرزمین در مقابل رژیم آپارتاید و اشغالگر اسرائیل بوده است. 

وی افزود: اکنون یک سوال اساسی پیش روی ما است و آن اینکه اگر این هدف عالی و عزت آفرین، در برنامه‌ها و مصوبات و اقدامات اجرایی این سازمان تضعیف شود و کمرنگ و ناکار آمد گردد، چگونه می‌توان امید داشت که سایر مسایل و قضایای کشورهای اسلامی و امت اسلام به دست این سازمان حل و فصل شود؟ 

سفیر کشورمان این پرسش را مطرح کرد: آیا اگر تجاوز و غصب سرزمین فلسطین توسط رژیم جعلی صهیونیستی، واقعیتی غیر قابل انکار دانسته شود و فضای فعالیت این رژیم در منطقه گسترده و گسترده‌تر شود، می‌توان به استیفای حقوق به غارت برده شده فلسطین و فلسطینیان و دفاع از قدس شریف اندیشید و اقدام کرد؟ آیا می‌توان به دفاع از اصول و ارزشهای اسلامی و مقابله با تضییع حقوق امت اسلامی در برابر اسلام هراسان و اسلام ستیزان امیدوار بود؟ 

وی اظهار داشت: این سوال تمرین چالش پیش روی سازمان همکاری اسلامی است که توجه و فعالیت ویژه دست اندرکاران این سازمان را می‌طلبد. 

سفیر ایران در پاکستان گفت: رژیم اشغالگر قدس که برخوردار از حمایت بی‌سابقه دولت آمریکا است، بر آن است تا با سوء استفاده از شرایط موجود منطقه به ویژه برخی اختلافات موجود در امت اسلامی و با بهره مندی از همراهی شماری معدود از دولت‌های منطقه، توجه افکار عمومی جهانی را از موضوع فلسطین به عنوان اولین مساله جهان اسلام منحرف و اولویت‌هایی ساختگی را جایگزین آن سازد. 

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی بر ما واجب است تا با الهام از آموزه‌های قرآن کریم و سنت رسول گرامی اسلام (ص) با کنار گذاشتن اختلافات،  تقویت روح برادری اسلامی و فشرده کردن صفوف خود علیه دسیسه‌های دشمن صهیونیستی، همچنان بر مسیر دفاع از حقوق حقه و حاکمیت بلامنازع فلسطینیان بر کلیه سرزمین‌های اشغالی تاکید کنیم. 

وی گفت: بدون تردید، تنها این مردم فلسطین هستند که باید درباره آینده و سرنوشت خویش تصمیم بگیرند.  در همین راستا، جمهوری اسلامی ایران طرح چهار ماده‌ای خود را تحت عنوان "برگزاری یک رفراندوم ملی در فلسطین" Holding a National Refrendum in Palestine ارائه داده است که به عنوان سند سازمان ملل متحد نیز به ثبت رسیده است. 

حسینی افزود: برمبنای این طرح یک همه پرسی فراگیر با شرکت کلیه ساکنان اصلی سرزمین فلسطین، اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی برگزار خواهد شد تا سرنوشت و نوع حکومت دلخواه خود را تعیین نمایند. این بهترین طرحی است که هم بر رای مردم و هم بر حقوق اساسی شناخته شده در منشور سازمان ملل متحد مبتنی است. 

وی اظهار داشت: اگر چه سازمان همکاری اسلامی رفته رفته به آفات زیادی مثل بی‌عملی و بی‌توجهی به بحران‌های مختلف در کشورهای اسلامی و اختلافات داخلی اعضا دچار شده، اما این سازمان ظرفیت‌ها و توانمندی‌های زیادی دارد که با بهره گیری از آن می‌توان آینده بهتری را برای جوامع اسلامی و منطقه رقم زد. 

وی گفت: این سازمان بعد از سازمان ملل متحد بزرگترین سازمان بین المللی است و بیش از یک پنجم جمعیت جهان را تحت پوشش خود دارد. لذا می‌تواند در عرصه سیاست گذاری جهانی، یک سازمان مهم و تاثیر گذار باشد. همچنین کشورهای عضو سازمان از منابع طبیعی فراوان و نیروی انسانی توانمندی برخوردار هستند که در صورت مدیریت بهینه می‌تواند به عنوان موتور پیشران توسعه کشورهای اسلامی عمل کند. 

سفیر کشورمان گفت: به رغم تمام مشکلات، هنوز به آینده سازمان همکاری اسلامی و توان بالقوه آن باور داریم و از اراده لازم برای ترسیم فردای بهتر پر از آزادی و بالندگی برای جوانان کشورهای اسلامی برخوردار هستیم.