به گزارش ایرنا، کاظم دبیر روز پنجشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیران کل آموزش و پرورش استان اردبیل اظهار کرد: وقتی نیمنگاهی به مباحث ترقی، توسعه و پیشرفت میاندازیم، میبینیم کشورهایی توسعه یافته هستند که نظام تعلیم و تربیت در آنها سرحال است.
وی افزود: نظام تعلیم و تربیت صرف آموزش و پرورش نیست اما سهم عمده آن مربوط به آموزش و پرورش است؛ تربیتی که انجام دادهایم در جامعه نمایان و نتیجه آن فرزندان ما هستند و باید واقعیت را قبول کنیم که نظام تعلیم و تربیت در کشور سرحال نیست و این نظام وظیفه خود را به خوبی انجام نداده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری اردبیل با اشاره به نقش ۶ دستگاه مختلف موثر در نظام تعلیم و تربیت، بیان کرد: نظام تعلیم و تربیت مهمترین رکن توسعه بوده و در میان مشکلات موجود یک بخش مربوط به مسائل اقتصادی است.
وی تصریح کرد: سیاستگذاران در این زمینه خوب عمل نکردهاند، نظام تعلیم و تربیت درگیر مسائل اقتصادی شده و معلم به جای تربیت نیرو، فکرش به دنبال معیشت رفته که مسیری غلط است.
دبیر اضافه کرد: اگرچه منابع محدود است ولی با شناختی که از آیتالله رئیسی وجود دارد، به یقین او نگاه و اعتقاد قلبی به این موضوع دارد؛ باید به نظام تعلیم و تربیت توجه صورت گیرد تا رفاه و ثبات به مملکت بیاید.
وی اظهار کرد: در برخی نقاط کمبود معلم و در برخی نقاط کمبود فضای آموزشی داریم، در حالی که کشورهای بزرگ مدتها پیش از این مباحث عبور کردهاند و اگر ما هنوز درگیر این مسائل هستیم، به دلیل سیاسیکاری است.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری اردبیل ادامه داد: گاه مشاهده میشود که با تغییر یک دولت یا مدیر حتی مدیران مدارس تغییر میکنند، در حالی که آموزش و پرورش مجموعهای تخصصی است و تغییرات در آن باید بر اساس شایستهسالاری و نگاه جهادی باشد.
وی با بیان اینکه این امر به نظام تعلیم و تربیت آسیب میزند، گفت: مبنا باید مسائل علمی و تربیتی و اگر دغدغهای، نظارتی و پرسش و پاسخی صورت میگیرد، از ناحیه مسائل آموزشی باشد.
دبیر با اشاره به اینکه نیروهای انسانی پرورش یافتهاند تا به درد این سیستم بخورند، تصریح کرد: گاه برخی آمارهای کذایی از عملکرد خود ارائه میدهند، در حالی که توسعه مملکت با آمارسازی اتفاق نمیافتد.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری اردبیل افزود: تک تک ما باید با کمک هم این کشور را آباد کنیم و با این نگاه برای خود عیب بدانیم که دانشآموزی پش از ۱۲ سال تحصیل از کاربردن زبان عربی و انگلیسی ناتوان باشد.
وی بیان کرد: آموزش و پرورش دریایی از انسانهای باشعور و مسئولیتپذیر است و همه نیروها باید در راستای توسعه دست به دست هم دهند و در آیین معارفه بعدی به جای آمارها، شاخصها معیار ارزیابی باشد.
برنامه آموزش و پرورش اردبیل اجرای سند تحول بنیادین است
مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در ادامه گفت: نقش انبیای الهی که برای هدایت جامعه و بشریت مبعوث شده بودند، در جامعه بر عهده معلمان سپرده شده است، بنابر این همان طوری که انبیا به تمام وجوه بشری توجه داشتند، آموزش و پرورش و معلمان نیز باید به تمام ابعاد وجودی دانشآموزان توجه کنند.
کلامالله صفری افزود: همه چیز برای انسان و انسان برای خدا یعنی تربیت خدایی و آموزش و پرورش باید در این مسیر باشد اما آموزش و پرورش زمانی موفق خواهد بود که با همه ارکان تعامل داشته باشد، این یک اصل است و به عنوان سیاست کاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وی مدیریت در زمان دولت آیتالله رئیسی را بسیار دشوار دانست و بیان کرد: به طور ویژه تحقق مطالبهای که رئیس دولت سیزدهم از آموزش و پرورش و مدیرانکل داشتند، بسیار سخت است چرا که او خود پای کار است و به این حوزه نگاه ویژهای دارد.
مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان اردبیل اضافه کرد: آموزش و پرورش با سایر دستگاهها متفاوت است، زیرا موضوع کار آن انسان و پرورش انسانی الهی است که کار بسیار دشواری بوده و در این راستا باید به تمام ابعاد وجودی دانشآموز پرداخت.
وی اظهار کرد: حیات طیبه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد اشاره قرار گرفته است که اگر این امر در آموزش و پرورش پیگیری شود، مشکلی در جامعه نخواهیم داشت اما آنچه مشکل ایجاد کرده این است که ما با حیات طیبه خیلی فاصله داریم.
صفری افزود: کار در آموزش و پرورش پیچیده و فنی است، نیاز به افراد متخصص دارد و باید از معلمان به عنوان نیروهای انسانی ماهر و متخصص یاد شود؛ در این راستا کسی که به دنبال معلمی میآید، باید فرد متخصصی باشد وگرنه بازدهی نخواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه سند ارزشمند تحول در طول هشت سال اجرایی نشد، بیان کرد: در این راستا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با الهام از اسناد بالادستی و توجه به آرمانها و منویات مقام معظم رهبری نقشه راه است.
مدیرکل جدید آموزش و پرورش استان اردبیل با بیان اینکه تا کنون تک بعدی کار شده و در آموزش و پرورش به سیرت توجه نشده است، اضافه کرد: اگر امروز از یک دانشجو، پزشک، دانشآموز، معلم روحانی یا اولیا در این مورد پرسش شود، هیچ اطلاعی از آن ندارند.
وی تاکید کرد: باید در این راستا نشستهای کارگروهی تخصصی تشکیل شود و افکار و اندیشههای دیگران در مورد راهکارهای تحقق سند تحول بنیادین مورد استفاده قرار بگیرد.
صفری ضرورت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و روحیه استکبارستیزی را یادآور شد و افزود: باید تک تک جملههای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تحلیل و تفسیر شود و در کلاسهای درس پیاده شود که تا کنون این کار انجام نشده است.
در ادامه این آیین کلامالله صفری به جای احمد ناصری به عنوان مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل معرفی شد.
ادارهکل آموزش و پرورش استان اردبیل ۲۰ هزار نفر نیروی انسانی دارد و در حال حاضر حدود ۲۵۰ هزار نفر دانشآموز در واحدهای آموزشی این استان به تحصیل اشتغال دارند.