اراک - ایرنا - معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: بهره برداری از سه طرح آبخیزداری در منطقه چهار زرند شهرستان زرندیه آغاز شد.

«رضا عظیمی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: عملیات اجرایی این طرح‌ها شامل بند گابیونی با ارتفاع چهار متر و پخش سیلاب با اعتباری بالغ بر ۱۹ میلیارد ریال از بهمن ماه پارسال در شهرستان زرندیه آغاز شد که با بهره برداری از این طرح‌ها زمینه کنترل ۱۵۰ هزار متر مکعب از روان‌آب‌های این منطقه فراهم شد.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی سه بند خاکی به ارتفاع ۱۰ متر، گابیون بندی و مرمت و بازسازی ۲ مورد بند خاکی به حجم سه هزار و ۵۰۰ متر مکعب نیز در شهرستان کمیجان آغاز شده‌ است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: این طرح‌ها در راستای کنترل روان‌آب‌های سطحی، جلوگیری از سیلاب و فرسایش خاک با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد متر ریال در شهرستان کمیجان آغاز شده‌ است.

عظیمی یادآور شد: ۴۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری پارسال به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی ابلاغ شد که ۱۶۰ میلیارد ریال این اعتبارات به استان اختصاص یافت.

وی افزود: کاشت نهال در پارک آبخیز گردوی اراک، عملیات نهال کاری در ۱۵ هکتار از حوزه آبخیز چقلی این شهرستان، اجرای طرح گابیون بندی، بانکت بندی و پخش سیلاب در حوزه آبخیز شهرستان زرندیه، اجرای طرح آبخیزداری و مرمت بند خاکی منطقه قره کهریز شهرستان خمین از جمله اقدامت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی برای کنترل روان‌آب‌های سطحی و جلوگیری از فرسایش خاک در سال گذشته در این استان بوده‌ است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی ادامه داد: اجرای طرح آبخیزداری در شهرستان شازند، عملیات اجراث بند خاکی و گابیون بندی در شهرستان فراهان و تفرش نیز از دیگر اقدامات آبخیزداری این اداره کل در سال گذشته بوده‌ است.

عظیمی گفت: ۲ طرح آبخیزداری شامل ایجاد سیل بند در شهرستان دلیجان و هزاوه شهرستان اراک با مشارکت بهره برداران پارسال توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اجرا شد.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.