یاسوج- ایرنا- گرچه توزیع ۶۰۰ تن میوه شب عید با هدف تعدیل قیمت ها و کمک به افراد کم درآمد در آستانه سال نو در شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده ولی نحوه اقدام در توزیع و برخورد برخی موزعین موجب نگرانی و گلایه مندی شهروندان یاسوجی در مرکز این استان شده است.

به گزارش ایرنا و بنا بر اعلام متولیان امر در نوروز امسال  ۳۰۰ تن سیب زرد و قرمز و ۳۰۰ تن پرتقال والنسیا در بازار های مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب ۶۰غرفه برای توزیع بین شهروندان در نظر گرفته شده است.

 به گفته شهروندان هر چند میوه های در نظر گرفته شده برای شب عید شهروندان و مردم این استان از کیفیت مناسبی برخوردارند ولی برخی از موزعین با رفتارهای نامناسب شیرینی این میوه ها را در کام مردم تلخ کرده اند.

بازدید میدانی امروز (یکشنبه )خبرنگار ایرنا از غرفه های میوه در سطح شهر یاسوج، حاکیست که برخی موزعین  فروش هر کارتن میوه به اصطلاح پرتقال را مشروط به خرید خرید دو کارتن دیگر سیب قرمز و زرد ، نموده اند که این موضوع با توجه به بار مالی برای خانواده های کم برخوردار آنان را نگران کرده است.

با توجه به اینکه اغلب مردم این استان باغدار آن هم باغات سیب هستند نیازی به سیب ندارند و فقط نیازمند پرتقال هستند  که این رویه حاکم بر برخی مکانهای و غرفه های توزیع موجبات گلایه مندی بسیاری را فراهم کرده است .

یک جوان باغدار که اهل منطقه کاکان بویراحمد بود در محل غرفه بلوار قرنی یاسوج به خبرنگار ایرنا گفت : من در حال حاضر نزدیک به ۲تن سیب در سردخانه دارم که امکان فروش ان برایم فراهم نشده ولی امروز که برای خرید پرتقال به این غرفه مراجعه کرده ام غرفه دار خرید یک کارتن پرتقال را مشروط به خرید دو کارتن دیگر سیب قرمز و زرد می کند که این روند توزیع عادلانه ای نیست .

همچنین یک فرد سالمند هم از این وضعیت توزیع اطهار نگرانی کرد و گفت : من بخاطر یک کارتن پرتقال ۱۳۸هزار تومانی ناچار شده ام علی رغم میلی باطنی ام ۲کارتن سیب دیگر بخرم و یک هزینه اضافی را متحمل شوم و این در حالی است که فرزندانم هیچ علاقه ای به مصرف سیب ندارند.

موزع غرفه توزیع میوه شب عید بلوار قرنی در این ارتباط گفت: از آنجا که تعاونی تحت پوشش جهاد کشاورزی فروش پرتقال به ما غرفه داران را به شرط خرید سیب قرمز و زرد کرده  ما هم ناچاریم برای فروش سیب که در این استان بخصوص در یاسوج کمتر مورد استقبال قرار می گیرد این رویه را در پیش بگیریم .

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص نحوه توزیع میوه شب عید گفت: این  موضوع پیگیری می شود و با متخلفین برخورد خواهد شد چرا که هدف ما کمک به رضایتمندی مردم و کمک به اقتصاد خانواده های کم بضاعت است . 

سید احسان عسکری ابراز داشت: البته در این میان شورای شهر یاسوج همکاری مطلوبی با ما نداشته اند و نتوانسته ایم مراکز عرضه میوه را به تعداد زیاد در نقاط مختلف شهر مستقر کنیم.

وی ادامه داد: شورای شهر یاسوج اجازه نداده اند در همه نقاط شهر این غرفه ها استقرار یابند.

رییس سازمان تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: توزیع ۶۰۰ تن میوه شب عید با هدف تعدیل قیمت ها در آستانه سال نو در این استان آغاز شده است و تا پایان تعطیلات نوروز سال ۱۴۰۱ ادامه دارد.

 قدرت‌الله ویسی در این باره اظهار داشت: ۶۰۰ تن میوه شب عید برای مردم استان فراهم شده که نیمی از این میزان از باغداران استان خریدرای شده و نیم دیگر از استان فارس تامین شده است.

وی افزود: میوه شب عید طبق دستورالعمل مصوب ستاد تنظیم بازار و شورای قیمت گذاری شده که ۱۵ تا ۲۰ درصد کمتر از قیمت بازار است.

رئیس سازمان تعاون روستایی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: قیمت مصوب هر کیلو پرتقال والنسیا ۱۲ هزار تومان، هر کیلو سیب زرد ۱۲ و سیب قرمز ۱۱ هزار تومان تعیین شده است.

وی ابراز داشت: برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی از میوه شب عید نظارت کافی بر نحو توزیع وجود دارد و مردم هر گونه گرانفروشی و کم فروشی را با سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند.

سالانه ۱۰۰ هزار تن میوه درجه یک در استان کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

هم اکنون یکهزار و ۸۰۰ بهره بردار در زمینه تولید سیب درختی در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می کنند.