اردبیل- ایرنا- انبوهی از مسافران نوروزی با آغاز تعطیلات و در واپسین ساعات سال ۱۴۰۰ در هوایی زمستانی و در میان بارش برف وارد استان اردبیل شده و در اماکن و اقامتگاه‌های موجود در استان مستقر شدند.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا، مسافران نوروزی این استان که از چند روز پیش و با آغاز تعطیلات طولانی مدت نوروزی سفر خود را به این منطقه آغاز کرده‌اند، رنج سفر خود در میان سرمای واپسین روزهای زمستان را با گرمای دیدارها و گشت و گذار در مناطق دیدنی این استان تعویض کردند.

این عده از مسافران هم‌اکنون به تعداد زیاد در سطح شهرهای استان به خصوص در شهر اردبیل و سرعین به چشم می خورند و انتظار می‌رود که حجم گسترده مسافران نوروزی این استان طی دو روز آینده و با مساعدتر شدن شرایط جوی و توقف بارش‌ها وارد این استان شوند.

تعداد کثیری از مسافرانی که به خصوص از مسیرهای آذربایجان شرقی و گیلان وارد استان اردبیل شده‌اند و قصد سفر به شهرهای شمالی کشور در استان‌های گیلان و مازندران را دارند، در مسیر خود علاوه بر حضور در مناطق مختلف دیدنی این استان، ساعاتی را در شهرهای مسیر از جمله خلخال، نمین، نیر، اردبیل و سرعین به تعطیلات‌گذرانی می‌پردازند.

همچنین مسافرانی که قصد دیدار از مناطق شمالغرب کشور به خصوص استان‌های زنجان، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و کردستان را دارند و از مسیر استان اردبیل قصد سفر به این مناطق از کشورمان را دارند، حتما سری به مناطق دیدنی و به خصوص مناطق تفریحی پررونق و معروف شهرستان اردبیل و سرعین می‌زنند.

برخی از مسافرانی که طی چند روز اخیر وارد استان اردبیل شده و اقامت کرده‌اند، از ساکنان سابق این استان هستند که طی سالیان گذشته به مناطق دیگری از کشورمان مهاجرت کرده و با آغاز تعطیلات نوروزی به منظور دیدار با بستگان خود به این دیار سفر کرده‌اند.

امسال به منظور در آستانه ورود گردشگران به استان اردبیل ستاد اجرایی خدمات سفرهای نوروزی در محل نگارخانه شاه اسماعیل صفوی کار خود را با هدف مدیریت و هماهنگی سفرهای نوروزی ایرانیان آغاز کرده و در تمام ایام تعطیلات نوروزی دایر و فعال خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و دبیر ستاد خدمات سفرهای نوروزی استان اردبیل اعلام کرد: ستاد سفرهای نوروزی استان در تمام تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ به عنوان مرکز هماهنگ کننده اقدامات ستاد خدمات سفر با حضور نمایندگانی از اعضای اصلی کمیته‌های شش‌گانه عضو اصلی ستاد فعالیت خواهد کرد.

نادر فلاحی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در هر کدام از شهرستان‌های استان نیز ستاد خدمات سفرهای نوروزی کار خود را به صورت عملیاتی آغاز کرده که برگزاری ۹۶ برنامه نوروزگاه از جمله اقدامات این ستادها در طول نوروز ۱۴۰۱ خواهد بود.

وی همچنین از آماده سازی ۱۵ هزار تخت در مراکز اقامتی استان اردبیل به همراه ۴۰ واحد مجتمع آبدرمانی و آبگرم درمانی در شهرستان‌های اردبیل، سرعین، مشگین شهر و کوثر خبر داد و گفت: بر اساس هماهنگی انجام شده با جامعه هتلداران استان، پذیرش فرهنگیان در اماکن اقامتی با ۵۰ درصد تخفیف و سایر گردشگران با ۳۰ درصد تخفیف انجام خواهد شد.

سرپرست امور موزه‌های استان اردبیل نیز در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اعلام کرد که همه ۱۷ موزه استان در طول تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۱ برای بازدید مسافران و اهالی استان آماده‌سازی شده است.

فردین عینی افزود: این موزه‌ها همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۹ عصر و ۶ بخش موزه‌ای در مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی از ساعت ۸ صبح تا ۲۱ شب پذیرای بازدیدکنندگان و گردشگران نوروزی است.

وی بیان کرد: علاوه بر موزه‌های استان، ۲ پایگاه ملی شامل پایگاه ملی شهر یئری در مشگین‌شهر و پایگاه ملی کنزق در شهرستان سرعین نیز برای بازدید عموم گردشگران و مسافران در ایام عید نوروز آماده شده است.

به گزارش ایرنا، در تعطیلات عید نوروز سال گذشته با وجود شیوع کرونا و اعمال برخی محدودیت‌ها برای سفر نوروزی شهروندان، استان اردبیل براساس آمار رسمی منتشر شده توسط مرکز مدیریت راه‌های کشور، در صدر سفر نوروزی سال ۱۴۰۰ هموطنان قرار گرفت و مقصد اول گردشگری کشور در تعطیلات دو هفته‌ای نوروز بود.

بر اساس آمار اعلام شده، استان اردبیل در بازه زمانی ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۹ تا ۹ فروردین ۱۴۰۰ با افزایش ۲۰۰ درصدی تردد ایام تعطیلات عید نسبت به مدت مشابه سال قبل، در صدر سفرهای نوروزی کشور قرار گرفت و پیش بینی کارشناسان این است که امسال نیز جزو مقاصد اصلی گردشگری نوروزی هموطنان خواهد بود.

اردبیل با حدود یک میلیون و ۲۴۸ هزار نفر جمعیت با استان‌های گیلان، زنجان و آذربایجان‌شرقی همسایه است و گردشگری در کنار کشاورزی و صنعت به عنوان سه محور توسعه این خطه تعیین شده است.

پیش از شیوع ویروس کرونا، ۳۲ واحد هتل، ۸۷ واحد هتل آپارتمان، ۹۸ واحد مهمان‌پذیر، سه واحد کمپینگ و ۲ مجتمع گردشگری در کنار ۲ واحد اقامتگاه بوم‌گردی با ۱۵ هزار تخت اقامتی، سالانه پذیرای هشت میلیون نفر گردشگر داخلی و افزون بر ۱.۶ میلیون گردشگر خارجی در این استان بود.

پل معلق مشگین‌شهر، کوه سبلان با ظرفیت کوهنوردی، وجود پیست اسکی آلوارس و سرعین به عنوان شهر چشمه‌های بهشتی از جاذبه‌های پر بازدید استان اردبیل است.