تهران-ایرنا- جو بایدن رییس جمهور آمریکا ضمن هشدار در مورد احتمال حمله سایبری گسترده روسیه به این کشور، از شرکت‌های بخش خصوصی آمریکا خواست تمهیدات دفاع سایبری خود را هرچه زودتر تقویت کنند.

به گزارش ایرنا از "سی ان ان" جو بایدن دوشنبه شب در بیانیه‌ای گفت: اطلاعات در حال تکمیلی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت روسیه به دنبال حملات سایبری احتمالی (علیه آمریکا) است. 

وی افزود: من از شرکت‌های بخش خصوصی آمریکا می‌خواهم که هرچه زودتر دفاع سایبری خود را تقویت کنند.

رئیس جمهور آمریکا اذعان کرد که دولت مرکزی این کشور به تنهایی نمی‌تواند مقابل این تهدید از خود دفاع کند، اما از هر ابزاری برای بازدارندگی، مختل کردن و در صورت لزوم پاسخ به حملات سایبری علیه زیرساخت‌های حیاتی آمریکا استفاده خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، کارشناسان سایبری به هیل گفتند که از یک سو صنایع نفت و گاز آمریکا در برابر حملات سایبری آسیب پذیرند چرا که قانون آن‌ها را ملزم نکرده که در حوزه امنیت سایبری سرمایه گذاری کنند. از سوی دیگر پیش بینی برنامه روسیه برای استفاده از سلاح سایبری علیه غرب نیز دشوار است. 

پیش از این، مقامات آمریکایی از شرکت‌های این کشور خواسته بودند برای تهدیدهای سایبری روسیه آماده باشند. 

آماده سازی‌های آمریکا برای مقابله با حمله هکری روسیه شامل جلسات توجیهی محرمانه برای بخش مالی و مرور قابلیت‌های سایبری روسیه برای شرکت‌های انرژی بوده است. 

رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد. 

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند. 

همزمان با ادامه آتش جنگ در اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه در حال افزایش است.