چابهار - ایرنا - رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کنارک و زرآباد گفت: گل‌فشان کُنارک علاوه بر جذابیت گردشگری که دارد، به گفته برخی کارشناسان و افراد محلی گِل آن به دلیل وجود مواد معدنی و آلی برای بهبود و درمان بیماری‌ها مفید است.

یوسف مصلحی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گل فشان کُنارک در قسمت مرکزی ناحیه کرانه بلوچستان واقع شده و به ناپَگ (ناف زمین) موسوم است.

وی اضافه کرد: سواحل مکُران علاوه بر گل فشان‌ها، جاذبه‌های زیادی برای گردشگران دارد و زیبایی آن برای مسافران جذاب و به یادماندنی است. منشا تشکیل گل‌ فشان‌ها در سواحل همجوار دریای عمان (مکُران) فشار حاصل از حرکت صفحه اقیانوسی دریا است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کنارک و زرآباد با بیان اینکه گل فشان روستای تنگ در زمینی مسطح و بر روی سه تپه کوچک به ارتفاع حدود ۳۰ متر قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: گل حاصل از گل فشان حالت چسبندگی دارد و زود خشک و محکم می شود بر این اساس خیلی ها از آن برای تهیه کوزه، سفال و اسباب بازی کودکان استفاده می کنند.

مصلحی با بیان اینکه گل فشان بر اثر عوامل مهم مورفولوژیکی به وجود آمده و بیانگر فعالیت های تکنونیکی منطقه است، اظهار داشت: گِل خروجی از این کوه به رنگ خاکستری فشرده است که معمولا در فصل بادهای مونسون فعالیت آن بیشتر به چشم می آید.

وی تصریح کرد: گل ‌فشان یکی از عوارض زمین‌ شناسی است که از یک یا چند دهانه آتشفشانی تشکیل شده و به‌طور مداوم گِل سردی از آن به خارج پرتاب و روان شده و با انباشته شدن روی هم، کم ‌کم مخروط‌های کوچک و بزرگی را تشکیل می‌ دهند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کنارک و زرآباد گفت: گِل فِشان پدیده ای طبیعی است که طی آن گل ولای از زیر زمین به شکل چشمه وار به سطح زمین می رسد و شکل ماهوری به‌خود می گیرد.

به گزارش ایرنا، بررسی‌های کارشناسان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نشان می دهد که در محدوده شهرستان های چابهار و کنارک حدودا ۶ پدیده گِل افشان وجود دارد که مهمترین آن در حدود ۹۰ کیلومتری غرب بندر کنارک و در دشت کهیر نرسیده به روستا و بندر صیادی «تنگ» که در اصطلاح محلی به آن «تنک» نیز گفته می شود و ۳۰ کیلومتری روستای کهیر واقع شده است.

گردشگران داخلی و خارجی پس از بازدید، تفریح و حمام گِل با صورتی گلی و خندان از کوه گل افشان پایین می آیند و لحظاتی خوش را برای خود رقم می زنند.

فعالیت ناگهانی گل فشان در طول سال در نوع خود بی نظیر است و پرتاب گل همراه با غرش مهیب و بوی خاک و بخار و جاری شدن گل مانند چشمه آب گرم از مهمترین شاخصه های این اثر طبیعی است که سبب شگفتی مردم، مسافران و بازدید کنندگان می شود.

برخی معتقدند گل‌ فشان پدیده ‌ای مرتبط با فعالیت‌های آتش‌ فشانی است، اما بیشتر دانشمندان معتقدند این پدیده خاستگاه غیر آتشفشانی دارد.