این ازدحام در اسکله مسافری شهید حقانی بندرعباس که گردشگران از آنجا عازم جزایر قشم و هرمز می شوند بیشتر است و گاهی انتظار برای سوار شدن به شناور بیش از سه ساعت است.
یکی از مسافران که به همراه سه فرزند خردسال و همسرش حدود ساعت ۹صبح روز چهارشنبه سوم فروردین در آستانه سوار شدن به شناور و حرکت به سمت قشم است با تندی و اوقات تلخی ، از صف و انتظار طولانی به شدت شاکی بود.
رضا زنگی آبادی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: دیشب از کرمان به بندرعباس رسیده ایم و امروز از ساعت ۶و نیم صبح۲ساعت و نیم)، در اسکله حقانی بوده ایم.
ناهید موسوی هم دانشجوی دانشگاه تهران است که به همراه سه نفر از دوستانش قصد سفر به جزیره رنگین کمانی هرمز را داشت اما علاوه بر شکایت از انتظار طولانی برای تهیه بلیط و سوار شدن به شناور ، از پر بودن پارکینگ مجاور اسکله حقانی و همچنین کمبود سرویس بهداشتی در اسکله ناراضی بود.
یک خانواده دیگر نیز تازه از شناور هرمز پیاده شدند که خشم پدر و اخم و ناراحتی دختر حدود ۱۵ساله اشان را می شد به راحتی تشخیص داد.
مرد خود را میثم شریفی معرفی کرد که به همراه خانواده از اصفهان به بندرعباس آمده است و امروز خوش شانس بوده که با اولین شناورها ساعت ۶صبح راهی جزیره هرمز شده اما بدون گشت و گذار در هرمز با شناور بعدی به بندرعباس برگشته است.
وی توضیح داد: قبل از سفر تمام برنامه ریزی های مالی را انجام داده است اما شرایط در جزیره هرمز از نظر هزینه ای غیرطبیعی بوده و مجبور شده است بدون دیدن هرمز خانواده را به بندرعباس برگرداند.
شریفی گفت: به عنوان مثال قبل از سفر قیمت گشت با موتور سه چرخ در جزیره را پرسیدم که برای ۲ساعت بین ۲۵۰هزار تومان تا ۳۵۰هزار تومان بود و احتمال دادم در ایام نوروز این قیمت به ۵۰۰هزار تومان هم برسد.
این مسافر نوروزی ناراضی و عصبانی ادامه داد: به محض رسیدن به هرمز دیدیم صاحبان موتور سه چرخ خودسرانه قیمت را به حدود یک میلیون تومان تا یک و نیم میلیون تومان برای ۲ساعت گشت دور جزیره افزایش داده اند و هیچ مقام و مرجعی نیز برای نظارت و قیمت گذاری قانونی وجود ندارد.
وی اضافه کرد: هزینه های اقامت و غذا نیز با آنچه قبلا تحقیق کرده بودیم و در نظر گرفتن میزان افزایش احتمالی تفاوت زیادی داشت و تمام برنامه ریزی های ما را به هم زد و ناچار شدیم برگردیم.
آمار زبان باز می کنند
اما علاوه بر بازدیدهای میدانی ، آمارهای رسمی نیز افزایش چند برابری و امواج بلند طوفان مسافری را تایید می کند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی که خود برای نظارت بر روند فعالیت بنادر به هرمزگان سفر کرده بود اظهار داشت:
۵۵۰ هزار مسافر در پنج روز آغازین طرح تسهیل سفرهای دریایی در نوروز ۱۴۰۱ از طریق پایانه های مسافری دریایی استان هرمزگان جا به جا شده اند که نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ و پیش از شروع کرونا، ۱۸۶ درصد رشد داشته است.
علی اکبر صفایی میزان مراجعه مسافران به پایانه ها و اسکله های گردشگری استان هرمزگان را بی سابقه دانست و اظهار داشت: طی این مدت ، ۹۰ هزار خودرو از سرزمین اصلی به جزایر و بالعکس جابجا شده اند که رشد ۵۶ درصدی به ثبت رسیده است.
وی ادامه داد: بیشتر مسافران هرمزگان از جزیره هرمز بازدید می کنند و از ۲۵ اسفند تا دوم فروردین حدود ۲۵ هزار گردشگر و مسافر دریایی به جزیره هرمز سفر کرده اند.
مدیر بندرگاه شهید درویشی هرمز نیز ضمن تایید ازدحام مسافر اظهار داشت: مجموعه بنادر و دریانوردی استان تمام پیش بینی های لازم را داشته است اما مواردی که خارج از اختیار این مجموعه است، معادلات را بر هم زده است.
علی ادیمی چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: امسال در جزیره هرمز با پدیده جدید و عجیب انفجار قیمت خدمات ارائه شده از سوی ساکنان مواجه بودیم.
وی تصریح کرد: افزایش چهار برابری قیمت غذاهای عرضه شده در خانه های محلی و یا افزایش پنج برابری قیمت گشت جزیره ، بر روند کار شناورها نیز تاثیر گذاشته است.
این مدیر بندری اضافه کرد: ما بر اساس تجربه سال های قبل ساعت های اوج ورود و خروج مسافران به جزیره را می دانستیم و بر اساس آن برنامه ریزی کردیم اما قیمت بالای خدمات موجب شده است مسافران به جای اقامت ۱۲ساعتی که معمول است ، به محض رسیدن و اطلاع از وضعیت جزیره قصد برگشتن داشته باشند که موجب به هم خوردن برنامه ریزی های قبلی شده است.
ادیمی یادآور شد: از سوی دیگر فراهم نبودن امکانات و زیرساخت های گردشگری در جزیره هرمز برای این حجم از مسافر موجب شده در ساعت هایی مقام های محلی خواستار کُند شدن روند ورود مسافران توسط شناورها شوند که این موضوع نیز موجب افزایش معطلی مسافران در مبداء می شود.
حقانی شلوغ می شود اما قفل نه
مدیر مجتمع بندری شهید حقانی بندرعباس نیز ضمن تایید ترافیک مسافری در مجموعه تحت مدیریتش ، تدابیر اندیشیده شده برای قفل نشدن رفت و آمد مسافری را شرح داد.
محمد احمدزاده اظهار داشت: ۳۸شناور از ۶صبح تا هفت شب به صورت یکسره و بی توقف مسافران بندرعباس به مقصد جزایر قشم و هرمز را جا به جا می کنند.
وی توضیح داد: البته این به معنای جا ماندن مسافران در قشم یا هرمز نیست و شناورها و مجموعه کارکنان بنادر و دریانوردی بر اساس تعهد اخلاقی و حرفه ای خود، تا هر ساعتی که مسافر در اسکله باشد ،مردم را سوار می کنند.
به گفته وی طی روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری به ترتیب ۲۸هزار و ۲۴هزار نفر از اسکله حقانی به جزایر هرمز و قشم سفر کرده اند و مجموع مسافران از ابتدای طرح نوروزی (۲۵اسفند) از مبداء بندرعباس حدود ۵۵۰هزار نفر است.
وی به مسافران توصیه کرد: ساعت حرکت خود را به ۲ظهر به بعد موکول کنند تا کمتر معطل شوند.
احمدزاده افزایش ظرفیت و گیشه های فروش اینترنتی بلیط و افزایش باجه های حضوری و همچنین استقرار چندین گیشه و باجه فروش بلیط در خارج از سالن (محوطه باز اسکله) را بخشی از کارهای انجام شده اعلام کرد.
مدیر روابط عمومی و امور بین الملل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز با استناد به گزارش ها و آمار دریافتی روزانه، جهش تعداد مسافران را تایید کرد.
ادهم رضوانی در گفت و گو با ایرنا خاطرنشان شد: آمار دریافتی مورد تحلیل و داده پردازی قرار می گیرد و بر اساس نتایج به دست آمده تصمیم گیی های جدید انجام می شود.
به گفته وی شبانه روزی شدن انتقال خودرو به همراه مسافر از بنادر چارک و اسکله های پل و لافت به مقصد جزایر کیش و قشم یکی از مواردیست که از روز سوم فروردین بر اساس همین داده های آماری اجرایی شده است.
کرونا و فنر فشرده مسافران
بر اساس مشاهده های میدانی به نظر می رسد رفع تقریبی تمام محدودیت های کرونایی سفر پس از ۲سال ، عامل اصلی رها شدن فنر فشرده مسافرت های نوروزی باشد که میزان جهش آن خارج از انتظار بوده است.
به هر حال هنوز حدود ۱۲روز از تعطیلات باقی مانده است و به نظر می رسد بازنگری فوری در عوامل و امکانات تاثیرگذار بر رضایت مسافران نوروزی در حوزه دریایی هرمزگان ضروری باشد.
سایر سازمان ها و نهادهای متولی نیز باید اقدام ضربتی در حوزه های مسئولیتی خود مانند ساماندهی قیمت افسارگسیخته خدمات در هرمز و قشم را داشته باشند تا هم مشکلات ناشی از آن به بخش تردد دریایی سرریز نکند و هم مسافران استان سفیر بی سر و سامانی هرمزگان نشوند.