اسماعیل زارعیکوشا روز چهارشنبه در جلسه کمیسیون راههای استان کردستان اظهار داشت: نیروهای جوان خلاق و تحصیلکردهای در استان داریم که این ظرفیت را برای تولید دانشبنیان فراهم میکند.
وی ادامه داد: در استان در زیر بخش شورای اشتغال کمیته ویژهای برای تولید دانش بنیان و اشتغالزا را پیگیری کنیم.
زارعیکوشا اضافه کرد: شاهد ظرفیتهای خوبی در حوزه بنیادهای علمی و نخبگان، شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهها ایجاد شده که امیدواریم بتوانیم در جهت تولید بهره گرفته شود.
وی ادامه داد: همه هماهنگی ها و انسجام در جهت کاهش تصادفات درون شهری و برون شهری، مجروحیتها فوت و خسارت صورت گرفته و
باوجود افزایش سفرها شاهد کاهش آمار تصادفات هستیم.
زارعیکوشا با بیان اینکه نیازمند مراقبت جدی و دلسوزانه همه بخشها هستیم اضافه کرد: در زیرساختها مشکل داریم اما باید با هماهنگی و برنامه ریزی نقیصه ها را جبران کنیم.
وی تاکید کرد: ۶۰ درصد تصادفات برون شهری در ۳۰ کیلومتری مقاصد رخ میدهد بنابراین اگر در این فاصله فضایی برای اطلاع رسانی و استراحت و دارای جذابیت ایجاد کنیم که مسافران چند دقیقه توقف کرده و تصادفات کاهش پیدا کند.
استاندار کردستان یادآور شد: با توجه به اینکه بیشتر فوتی ها در محل تصادف رخ میدهد اگر بتوانیم سرعت حضور فوریتهای پزشکی را بالا ببریم امکان کاهش آمار فوتیها وجود دارد.
وی اظهار داشت: دستگاههای متولی به راهنمایی مسیر برای مسافران و در صورت لزوم نصب تابلوهای راهنما در جادهها و داخل شهر اقدام کنند.
رییس پلیس راه کردستان هم گفت: امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته تصادفات فوتی و جرحی در استان کاهش دارد این در حالیاست که از ۲۹ اسفند سال گذشته میزان تردد در جادههای استان ۱۴ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است.
سرهنگ عیسی گوهری افزود: میزان تصادفات خسارتی به اندازه میزان افزایش ترددها در استان، افزایش داشته است.
وی عدم توجه به جلو و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه را مهمترین دلایل تصادفات در جادههای برونشهری کردستان نام برد و گفت: ۴۴ درصد تصادفات جادهای در این استان، واژگونی و ۴۷ درصد مشکلات وسایل نقلیه بوده است.
سرهنگ گوهری ادامه داد: ۳۵ درصد تصادفات در جادههای استان کردستان هم مربوط به پلاکهای خارج از استان بوده است.
شهردار سنندج نیز گفت: ترافیک شهر را به صورت یکپارچه در نظر گرفتیم تا مشاور تعیین و بازنگری در زمینه ترافیکی انجام شود.
سید انور رشیدی با بیان اینکه ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری مقصد رخ میدهد افزود: از رسانهها و آموزش و پرورش کمک گرفته شود به عنوان مثال فرزندان میتوانند همچون همیاران پلیس در این مواقع به والدین خود خطرات را یادآور شوند.
وی اضافه کرد: دستگاهها مکانی را برای پیست در اختیار ما قرار دهند چرا که برخی خیابانها تبدیل به پیست شده است.
معاون حمل و نقل اداره راه و شهرسازی کردستان هم در این نشست گفت: بر اساس آماری که از جابجایی با ناوگان حمل و نقل عمومی داریم از ۲۵ اسفند تاکنون ۱۷ درصد سفر افزایش تردد داشتیم که در کشور این آمار ۳۵ درصد است.
سید عبدالرحمان حسینی ادامه داد: اگر مبنا را سال ۹۸ و قبل از کرونا بگیریم سفرها ۱۶ درصد و مسافر ۳۰ درصد کاهش یافته است.
وی اضافه کرد: کامیاران و قروه مکانی استاندارد و مناسب به عنوان ترمینال ندارند و با وجود پیگیریها از طریق مراجع مختلف اقدام موثری صورت نگرفته است.
حسینی تاکید کرد: ۴۲ درصد تصادفات در ورودی و خروجی شهرهای استان صورت میگیرد و دلیل اصلی آن مشکل کمربندی یا نبود آن در برخی شهرها است.
وی یادآور شد: پیشرفت کند کریدور شمال جنوب و ناپیوسته بودن آن موجب سردرگمی رانندگان میشود و احتمال تصادف را افزایش میدهد.
حسینی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد تصادفات به دلیل واژگونی خودروها صورت میگیرد اظهار داشت: ۴۰ درصد تصادفات هم در راههای فرعی و روستایی روی میدهد که نیاز است بیشتر ساماندهی شود.
وی با بیان اینکه ناوگان عمومی استان فرسوده است
افزود: ۸۰۰ دستگاه مینی بوس فعال در استان وجود دارد که میانگین سنی آنها بالای ۳۵ سال است اما میانگین کشوری ۲۵ سال است.