شهرکرد- ایرنا- قلعه تاریخی چالشتر در چهارمحال و بختیاری به عنوان نمادی از تلفیق معماری ایرانی اروپایی با هنر حجاری (سنگ‌تراشی) است که در نوروز امسال پس از ۲ سال میزبان گردشگران نوروزی است.

به گزارش ایرنا، مجموعه تاریخی فرهنگی قلعه چالشتر شامل ۲ عمارت مجزا مربوط به دوره قاجار است که سال ۱۳۲۳ هجری قمری در چالشتر و در زمینی به وسعت هشت هزار متر مربع و با زیربنای سه هزار مترمربع احداث شد.

معماری این بنا، تلفیقی از معماری‌های مربوط به دوران قاجار، آمیخته با معماری اروپایی است که در آن ۴۰ ستون ایستاده از جنس سنگ و نقش‌برجسته‌هایی با هنر حجاری (سنگ‌تراشی) وجود دارد.

مدیر مجموعه تاریخی فرهنگی قلعه چالشتر در این باره گفت: بنا بر گفته بزرگان چالشتر در قدیم، شواهد موجود و همچنین بر پایه بررسی عکس‌های هوایی دهه ۳۰، دورتادور چالشتر ۲۲ برج مُدَوَر با چهار دروازه در چهار طرف وجود داشت.

علی بیگی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: این مجموعه در گذشته سردر و دروازه‌هایی داشته که بسیاری آن‌ها از بین رفته و بازمانده‌های آن در روند توسعه کنونی شهر، در معرض آسیب قرار گرفت.

وی افزود: بُرج و باروی چالشتر از آجر و خشت ساخته شده است که ۶ متر ارتفاع و سه متر عرض دارد و براساس گمانه‌زنی‌های انجام شده، قدمت آن می‌تواند مربوط به دوره صفویه باشد.

بیگی تصریح کرد: اتاق‌های این مجموعه تاریخی فرهنگی با نقش‌هایی به سبک نقاشی لَندَنی و تلفیقی از هنر نقاشی ایرانی و اروپایی تزئین شده که این سبک نقاشی در دوره قاجاریه به اوج خود می‌رسد و شامل نقش‌های گل و گلدان، افسانه لیلی و مجنون، داستان بهرام گور، نقوش اسلامی مانند یوسف و زلیخا به‌همراه خط نوشته‌ای از آیه‌های قرآن است.

وی یادآور شد: اِزاره‌های سنگی زیرزمین قلعه چالشتر شامل نقش‌های گیاهی، خوشه انگور، درختان انتزاعی، فرشتگان بالدار و گل و گلدان‌های برجسته است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: نام قلعه چالشتر در متون مختلف مانند "مرآت البلدان ناصری" و "سفرنامه هانری رنه دالمانی، هنرشناس فرانسوی" آورده شده است.

کوروش بابائیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: حمام مجموعه تاریخی فرهنگی قلعه چالشتر با کاشی‌های آبی فیروزه‌ای و سفید تزئین شده است.

وی افزود: سقف اندرونی این قلعه به‌صورت قاب و پنجره‌های اتاق‌ها و درها با هنر گره‌چینی از جنس چوب درخت گردو ساخته و تزئین  شده است.

بابائیان تصریح کرد: هم‌اکنون ۶ موزه شامل "موزه کار و زندگی"، "موزه حمام"، "موزه سنگ"، "موزه دست‌بافت‌های محلی"، "موزه صنعت" و "موزه اتاق نقاشی" در مجموعه فرهنگی تاریخی قلعه تاریخی چالشتر فعالیت دارد.

وی اظهار داشت: تاکنون آثار با ارزش فرهنگی و تاریخی شامل مسجد جامع، منزل ستوده، خانه آزاده، سردر قلعه، اتاق نقاشی، موزه مردم‌شناسی، موزه سنگ و موزه حمام چالشتر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

به گزارش ایرنا، مسافران، گردشگران و علاقه‌مندان می‌توانند در نوروز امسال برای بازدید از مجموعه تاریخی و فرهنگی قلعه چالشتر هر روز از ساعت ۹ تا ۱۹ به این محل مراجعه کنند.

قلعه چالشتر مربوط به دوره قاجاریه، ۲۷ مردادماه ۱۳۷۷ با شماره ۲۱۰۱ و همچنین ۲۰ آذرماه ۱۳۷۹ با شماره ۲۹۲۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

چالشتر یکی از محله‌های شهرکرد در غرب مرکز چهارمحال و بختیاری است.