اردبیل- ایرنا- ورود انبوه هزاران مسافران نوروزی، حاکم شدن جبهه هوای سرد بارش‌زا و امدادرسانی به بیش از هشت هزار نفر در جاده‌ها، صفر شدن آمار متوفیان کرونا و مصدوم شدن افزون بر ۳۰۰ نفر در جریان حوادث ترافیکی از جمله عناوین مهمترین رویدادهای خبری در نخستین هفته سال ۱۴۰۱ در نقاط مختلف استان اردبیل است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، هزاران نفر مسافر از نقاط مختلف کشور همزمان با آغاز تعطیلات نوروزی در واپسین ساعات سال ۱۴۰۰ وارد استان اردبیل شدند و در اماکن و اقامتگاه‌های موجود در نقاط مختلف این استان استقرار یافتند.

تعداد قابل توجهی از مسافرانی که به خصوص از مسیرهای آذربایجان‌شرقی و گیلان وارد استان اردبیل شدند و قصد سفر به شهرهای شمالی کشور را داشتند، در مسیر خود علاوه بر حضور در مناطق مختلف دیدنی اردبیل، ساعاتی را در شهرهای مسیر از جمله خلخال، نمین، نیر و سرعین به تفریح و بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی پرداختند.

اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در این راستا از افزایش ۲ برابری مسافران نوروزی ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بر اساس آمارهای واحدهای اقامتی، میهمان‌پذیرها و آب‌های گرم معدنی این استان خبر داد.

بنابر آمارهای رسمی، سال گذشته مجموع مسافران نوروزی استان اردبیل ۱۸۰ هزار نفر بود که امسال این میزان به ۳۶۱ هزار نفر رسید و آمار اسکان در اماکن اقامتی استان نیز حدود ۴۶ درصد بیشتر شد؛ به طوری که تنها از ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ تا اول فروردین ۱۴۰۱ بیش از ۱۲ هزار نفر به این استان سفر کردند و در واحدهای میهمان‌پذیر اقامت گزیدند که این آمار در مدت مشابه سال گذشته ۶ هزار و ۹۷۲ نفر بود.

حاکم شدن سامانه بارشی و جبهه هوای سرد

۲۷ اسفند ۱۴۰۰ جبهه هوای سردی به استان اردبیل وارد شد و در پی آن بارش متناوب برف و باران در نقاط مختلف به ویژه مناطق شمالی و نوار شرقی استان تا حدود یک هفته تداوم یافت.

اگرچه شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار، گرمی، مشگین‌شهر، نمین و اردبیل بیشترین تاثیر را از این سامانه گرفتند، اما دامنه آن به همین چند نقطه محدود نماند و موجب بروز کولاک در برخی جاده‌ها و گردنه‌های برف‌گیر استان شد.

در مجموع یک‌هزار روستای استان اردبیل تحت تاثیر بارش‌ها قرار داشتند که از این میان راه ارتباطی ۲۲۰ روستا برای چندین روز مسدود ماند.

این سامانه بیش از همه نقاط روستایی شمال استان از جمله توابع شهرستان گرمی را دچار مشکل کرد و چنان که تصاویر آن در برخی شبکه‌های اجتماعی نیز انتشار یافت، موجب قطعی برق و مسدود شدن راه دسترسی آنها شد؛ به طوری که در نهایت واکنش آیت‌الله سید حسن عاملی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اردبیل را نیز برانگیخت.

خسارت سرما به باغ‌های خلخال

در پی بارش‌های اخیر و بروز پدیده یخبندان، بیش از ۷۰ درصد از بار و سردرختی درختان میوه در مناطق نیمه گرمسیری شهرستان خلخال از بین رفت.

بیشترین خسارت وارده از جانب برف و سرما به ۸۰ هزار هکتار باغ و درختان میوه زردآلو و بادام در سطح باغ‌های میوه روستاهای نمهیل، برندق و جعفرآباد واقع در بخش خورش رستم این شهرستان بود.

بنابر اعلام مدیر جهاد کشاورزی خلخال، میزان خسارات وارده به باغ‌های میوه این مناطق از شهرستان در روزهای گذشته ۷۰ درصد و در برخی از مناطق به ۱۰۰ درصد هم می‌رسد.

امدادرسانی به هشت هزار نفر از مسافران

حدود هشت هزار نفر از مسافران و شهروندان در پی بارش‌های اخیر نوروزی در استان اردبیل از کمک‌های امدادی نهادهای مختلف از جمله جمعیت هلال احمر برخوردار شدند.

با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از مسافران در روزهای نخست تعطیلات نوروزی بدون آمادگی و تجهیزات زمستانی به استان اردبیل ورود کرده بودند، دچار مشکلاتی شدند و نزدیک به ۵۰۰ نفر از آنها در چندین باب مسجد، امامزاده، مدرسه و چند روستا اسکان یافتند.

مصدومیت بیش از ۳۰۰ نفر در حوادث ترافیکی

در روزهای گذشته، از زمان آغاز طرح سلامت نوروزی در ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا کنون، افزون بر ۳۰۰ نفر در جریان حوادث ترافیکی در مسیرهای جاده‌ای و داخل شهری استان اردبیل مصدوم شدند و یک نفر از این مصدومان جان خود را از دست داد.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل، در مجموع ۲۲ هزار و ۱۸ نفر در جریان تعطیلات نوروزی به صورت سرپایی از فوریت‌های پزشکی خدمات درمانی دریافت کردند و پنج هزار و ۵۸۹ نفر نیز بستری شدند.

توزیع بیش از چهار هزار تن نهاده دامی

در پی بارش شدید برف و بروز کولاک در سطح استان اردبیل به خصوص در مناطق گرمسیری این استان در چند روز گذشته، تعلیف دام‌های سبک در طبیعت این مناطق دچار مشکل جدی شد و دامداران با کمبود علوفه و غذای دام مواجه شدند.

بر این اساس مدیرکل مدیریت بحران استان اردبیل از آغاز توزیع بیش از چهار هزار تن نهاده دامی در پی بارش شدید برف و کولاک و بروز مشکلاتی برای تعلیف دام در برخی نقاط این استان خبر داد.

برخی گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های مجازی نشان می‌دهد که دام سبک برخی روستاییان و عشایر دامدار در مناطق مختلف استان در پی کمبود علوفه و نهاده‌های دامی، مسدود بودن جاده‌های دسترسی و نبود امکان انتقال غذای دام از مناطق مجاور، تلف شده است.

از این رو قرار شد ۷۳ تن نهاده دامی در شهرستان اردبیل، ۲۷۵ تن در نمین، ۲۱۶ تن در کوثر، ۷۵۵ تن در پارس‌آباد، ۳۲۷ تن در سرعین، ۳۲۰ تن در گرمی، ۴۶۰ تن در نیر، ۱۳۰ تن در اصلاندوز، ۸۵۰ تن در بیله‌سوار و یک‌هزار و ۵۰ تن در خلخال در قالب سهمیه عادی به خصوص در مناطق متاثر از بحران بارش برف و کولاک توزیع شود.

صفر شدن آمار متوفیان ناشی از کرونا

در ادامه روند نزولی شیوع کرونا و در نخستین روز سال ۱۴۰۱، آمار فوت مبتلایان کرونا در استان اردبیل پس از ۲ ماه و نیم به صفر رسید.

با صفر شدن شمار فوت مبتلایان به کووید- ۱۹ در استان اردبیل، مجموع جان‌باختگان ۶ موج شیوع کرونا در این استان از ۲۵ ماه گذشته در رقم ۲ هزار و ۷۶۶ نفر باقی ماند.

در چهارمین روز سال ۱۴۰۱ نیز شمار مبتلایان روزانه کرونا در استان اردبیل به هفت نفر کاهش یافت که پایین‌ترین آمار ۲ سال گذشته بود.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اردبیل، روند نزولی شاخص‌های شیوع کرونا در این استان از چهار هفته قبل آغاز شد و در ادامه این وضعیت، مجموع بستری مبتلایان کرونا به ۷۱ نفر کاهش یافت.

فاصله ۲.۳ مترمربعی سرانه فضاهای آموزشی با میانگین کشوری

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل، این استان در زمینه فضای آموزشی مشکل و کمبود جدی دارد به طوری که سرانه فضای آموزشی این استان ۲.۳ مترمربع کمتر از متوسط سرانه کشوری است.

متوسط سرانه فضاهای آموزشی استان اردبیل حدود ۴.۲ مترمربع و میانگین کشوری ۶.۵ مترمربع است که برای جبران این کمبود و عقب ماندگی باید ۵۰۰ واحد مدرسه، معادل یک‌هزار و ۵۰۰ کلاس درس احداث شود.

برای ارائه خدمات مطلوب آموزشی به دانش‌آموزان و افزایش کیفی سطح آموزش، تامین این نیازمندی فضای آموزشی ضروری است و البته علاوه بر کمبود فضای آموزشی، بسیاری از فضاهای آموزشی استان نیاز به بهسازی و نوسازی دارد.

تکمیل پروژه‌های ورزشی از سوی بنیاد علوی

بنیاد علوی سال گذشته با راه‌اندازی و استقرار دفتر خود در خلخال، اولویت‌ها را شناسایی و بازدیدهای متعددی از پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه نوسازی مدارس، راهداری، آبخیزداری، اشتغال و مسکن محرومین و طرح های نیمه تمام ورزشی انجام داد.

به گفته نماینده بنیاد علوی در امور شهرستان‌های خلخال و کوثر، در این راستا با تلاش های صورت گرفته از سوی این بنیاد سالن ورزشی شهید رجبی هشجین با تعویض کف‌پوش نونوار و آماده استقبال از جوانان ورزشکار و مسافران نوروزی شد.

تکمیل پروژه نیمه‌تمام سالن ورزشی روستای طولش، تعمیر سالن‌های ورزشی شهید رجبی و تختی هشتجین، تکمیل و تعمیر سالن ورزشی روستاهای زرج‌آباد، فیروزآباد و گنجگاه، همچنین سالن‌های ورزشی شهدا و تختی کیوی در شهرستان کوثر از جمله پروژه‌هایی است که مورد توافق این بنیاد و اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل قرار گرفته است.

جمع‌آوری معتادان متجاهر در خلخال

سرپرست فرمانداری خلخال نیز از اجرای طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر و هدایت آنها به کمپ و مرکز بهبودی و ترک اعتیاد در این شهرستان خبر داد.

به گفته وی، با تامین هزینه‌های مربوط به بستری، بهبود و ترک اعتیاد معتادان متجاهر دست‌کم ۳۵ معتاد متجاهر با کمک ماموران انتظامی جمع‌آوری و به کمپ ترک اعتیاد این شهر هدایت می‌شوند.

هدف از اجرای طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر ارتقای سطح امنیت اجتماعی، کاهش سرقت در ایام تعطیلات نوروز، نگهداری معتادان بی‌پناه در مراکز بازآفرینی، ترک اعتیاد زیرپوشش بهزیستی، سم‌زدایی از این افراد و زمینه‌سازی برای بازگشت دوباره آنها به زندگی عنوان شده است.