شهرکرد - ایرنا-فرمانده یگان حفاظت از اراضی کشاورزی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: پارسال بیش از یک‌هزار و ۲۸ مورد تغییر کاربری در اراضی باغی و زراعی استان توسط گروه‌های گشت حفظ کاربری شناسایی شد که برابر ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی اقدامات لازم انجام شد.

سرهنگ یوسف باقری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت در راستای پیشگیری از هرگونه تخلف تغییر کاربری، تعداد ۴۲۶ فقره احکام معوق و تبصره ۲ ماده ۱۰ در استان اجرا شد.

به گفته وی، بیشترین تخلفات شناسایی شده در شهرستانهای بروجن، خانمیرزا، سامان و لردگان و بیشترین اجرای قلع و قمع ساخت و سازهای غیرمجاز متعلق به بروجن، خانمیرزا، لردگان و سامان بود.

وی اظهار داشت: هرگونه ساخت و ساز و تغییر کاربری در اراضی کشاورزی باعث از بین رفتن خاک و زمین حاصل‌خیز کشاورزی می‌شود که برخی افراد با ایجاد تغییر کاربری در اراضی کشاورزی به دنبال افزایش ارزش زمین‌های کشاورزی هستند.

باقری به فعال بودن سامانه ۱۳۱ برای دریافت گزارش‌های مردمی در خصوص تغییر کاربری اراضی کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: شهروندان در مناطق مختلف استان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی به این سامانه اطلاع دهند تا ظرف ۷۲ ساعت عوامل گشتی به بررسی موضوع اقدام کنند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۶۷هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی است و سالانه ۱.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان برداشت می‌شود.