اردبیل- ایرنا- نماینده شهرستان‌های خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی گفت: برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در بحث شعار سال نباید تنها به تیتر رسانه‌ها و بنرهای تبلیغاتی از سوی نهادها و دستگاه‌های مسئول اکتفا شود.

سید غنی نظری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب با عنایت به موضوعات خاص و مسائل مبتلابه جامعه، سال‌ها را نام‌گذاری می‌کنند. معظم له در سال‌های گذشته بیشتر بر موضوع تولید و مسائل اقتصادی دست گذاشتند که این امر تاثیر مهمی در برنامه‌ریزی‌های دولت و مجلس داشت.

وی با اشاره به تصویب قانون جهش تولید دانش بنیان از سوی مجلس شورای اسلامی گفت: قانون جهش تولید دانش‌بنیان زمینه و بستر مساعدی برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیانی است که می‌توانند در زمینه‌های مختلف علمی، فناوری، کشاورزی و اقتصادی تاثیرگذار باشند.

نماینده خلخال و کوثر در مجلس تصریح کرد: برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری نباید تنها به تیتر رسانه‌ها و بنرهای تبلیغاتی اکتفا شود؛ بلکه همه نهادها و دستگاه‌ها باید تمام و کمال نسبت به اجرا و عملیاتی کردن قانون جهش تولید دانش‌بنیان برنامه ویژه‌ای داشته باشد.

وی با تاکید بر لزوم برداشتن گام‌های عملی دستگاه‌های اجرایی و پرهیز از اکتفا به تبلیغات گفت: پارک علم و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ماده ۲۱ قانون جهش تولید دانش بنیان مکلف شدند که برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند و از این رو باید به سرعت برنامه عملیاتی را در این خصوص تدوین کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید برنامه عملیاتی در خصوص تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین ارائه کند، ادامه داد: مجلس شورای اسلامی بعنوان عالیترین نهاد نظارتی در این خصوص از دانشگاه‌های آزاد و دولتی، پارک‌های علم و فناوری و سایر دستگاه‌هایی که به نحوی می‌توانند در حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیانی فعال باشند، برنامه و عملکرد مطالبه خواهد کرد.

نظری با بیان اینکه در حال حاضر هفت نوع شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری خواستار افزایش ۱۰۰ درصدی این شرکت‌ها هستند و در این راستا دولت، مجلس و قوه قضاییه باید با همکاری یکدیگر بسترهای لازم برای در این زمینه فراهم کنند.

 طرح‌های دانش بنیان در بخش کشاورزی بیشتر مورد توجه قرار گیرد

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم کاستن از وابستگی کشور به واردات محصولات کشاورزی گفت: امسال باید در مجلس طرح‌های دانش‌بنیان مرتبط با کشاورزی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی استان اردبیل گفت: بخش کشاورزی استان اردبیل با توجه به ظرفیت‌های موجود، اگر بتواند با بهره گیری از توان شرکت‌های دانش بنیان بهره‌وری تولید را بالا ببرد، در  ارتقای امنیت غذایی و کاهش وابستگی به کشورهای خارجی  بسیار موثر خواهد بود.

وی تاکید کرد: قانونی که از سوی مجلس شورای اسلامی در این زمینه تصویب شده، بسیار خوب و جامع است و می‌تواند مسائل و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان را حل کند.

نماینده خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی ارتقای بهره وری بیشتر از ظرفیت‌های موجود را یادآور شد و گفت: بر اساس رهنمودهای مقام رهبری استفاده بهینه از ظرفیت‌های کشاورزی، گردشگری و صنعتی باید در اولویت اصلی مدیران دستگاه های اجرایی قرار بگیرد.

نظری همچنین با اشاره به وجه دیگر شعار سال مبنی بر تولید مبتنی بر اشتغال اظهار کرد: باید برنامه‌های عملیاتی و اجرایی در راستای اشتغال زایی و کارآفرینی در کشور صورت بگیرد تا شاهد رونق اقتصادی و اشتغال زایی در نقاط مختلف کشور باشیم.

وی با بیان اینکه اشتغال‌زایی مطالبه اصلی مردم خلخال و کوثر از دولت و مجلس است، افزود: کمبود اشتغال امروز دغدغه اصلی مردم است که سبب نارضایتی و از طرفی هم افزایش آسیب‌های اجتماعی شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلسزمینه سازی برای اشتغال جوانان روستایی به عنوان یکی از ارکان مهم تولید را از عوامل مهم در آبادانی روستاها و پیشگیری از مهاجرت عنوان کرد و گفت: اگر روستاهایی مستعدی که موقعیت مناسب توسعه گردشگری و تولید را دارند فاقد امکانات مورد نیاز باشند، به هر حال جوانان از روستاها مهاجرت می‌کنند.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نقش مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذاری برای اشتغال زایی و ماندگاری جوانان در روستاها را یادآور شد و گفت: در کمیسیون اقتصادی مجلس مقرر شده تا مشوق‌های حمایتی برای جلب سرمایه‌گذاران در مناطق محروم ارائه شود.

سال ۱۴۰۱ از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده است.