تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳

تهران- ایرنا- پیشرانه اصلی یک محصول فرهنگی، نیازسنجی و المان شناسی یک جامعه در طبقات و نسل‌های مختلف و همگرایی آن‌ها حول یک محور تعریفی درست است. رسانه و یک محصول فرهنگی-رسانه‌ای هر چقدر سمت مردم بایستد و از نیاز و دغدغه‌های آن‌ها بگوید، بیشتر مجذوب و مورد اقبال قرار خواهد گرفت.

در گذشته در خصوص اهمیت تولید محتوا و برنامه سازی در قالب سرگرمی با محوریت خانواده در ترسیم جز و کلان جامعه، متعدد قلم زده‌ام و در همین موضوع در مورد یک نمونه مشهود چنین تولید محتواهایی یعنی مستند مسابقه خانه ما و اهمیت خانواده محوری و عدم کپی کاری از مدل‌های غربی و شرقی نوشته‌ام.

خانواده محوری مهمترین اصل در رسانه و ارائه محتوا برای ترسیم یک جامعه موفق و الگوسازی مقتدرانه است که اگر در تمام ابعاد رسانه‌ای رخ دهد شاهد کم شدن بزه، ناهنجاری و عدم الهام‌گیری از خرده فرهنگ‌های بیگانه خواهد شد. ساخت برنامه سرگرم کننده و در عین حال آموزشی و تربیتی که برای تمام نسل‌ها، عقاید و فرهنگ‌ها جذاب باشد کار بشدت سخت و در عین حال پر اهمیتی است. درک کامل از ذائقه مخاطب و خواست او و نیز تدوین و تبیین یک ساختار و الگوی کلی مناسب برای آن به خروجی خواهد رسید که منافع ملی و حاکمیتی را در راستای هم پیش برده و به تقابل مناسب با تهاجم فرهنگی ختم خواهد شد.

پیشرانه اصلی یک محصول فرهنگی، نیازسنجی و المان شناسی یک جامعه در طبقات و نسل‌های مختلف و همگرایی آن‌ها حول یک محور تعریفی درست است. رسانه و یک محصول فرهنگی-رسانه‌ای هر چقدر سمت مردم بایستد و از نیاز و دغدغه‌های آن‌ها بگوید، بیشتر مجذوب و مورد اقبال قرار خواهد گرفت، که برنامه‌ای همچون «خانه ما» دارای چنین ویژگی‌هایی می‌باشد.

مستند مسابقه خانه ما با ایجاد یک فضای صمیمی و خانوادگی و در عین حال رقابتی و سرگرم کننده مفاهیمی همچون خانواده، کار گروهی، صبر، برنامه ریزی، قناعت، وحدت و تعامل سازنده را با حضور اقوام، عقاید و فرهنگ‌های مختلف تلفیق کرده و توانسته طیف زیادی از مخاطب را به خودش جذب کند.

این برنامه که هم مستندگونه است و هم مسابقه محور، بدون اتکا به چهره‌های شاخص، مشهور و سلبریتی و تنها با استفاده از مردم عادی جامعه که همه چیزشان معمولی و عین زندگی همه ماست، توانسته با جذب مخاطب بالا تا فصل یازدهم پیش برود و همچنان بدون کلیشه شدن در اوج بماند.

تفاوت عمده این برنامه تجسم زندگی واقعی آدم‌ها در قالب مسابقه و سرگرمی است و به همین جهت است که دچار کلیشه، تکرار، تخیل و بدیهه گویی نشده و هر بار یک تعریف نو از زندگی را در عین روزمره بودن برای مخاطب دارد و جذابیت رقابتی آن حفظ و سرپا مانده است.

نقطه قوت خانه ما استفاده از آدم‌های معمولی کف جامعه بدون پرداختن به وجوه خاص اجتماعی، اقتصادی و طبقاتی آن‌هاست. استفاده از انسان‌هایی با تنوع گویش، لهجه، زبان و تفاوت فرهنگ و عقاید که در کنار هم کاملا دوستانه و صمیمی به معاشرت و رقابت در راستای آموزه‌های مهم اجتماعی و زندگی می‌پردازند. ازکارمند اداری تا کاسب بازاری، از طلبه روحانی تا یک خانواده با پوشش و ظاهر معمولی حتی غیر مذهبی، از شهرها و روستاهای مختلف کنار هم قرار می‌گیرند و به مسابقه با هم بر سر مدیریت اقتصادی، مشارکت جمعی، تلاش برای میزبانی و پذیرایی با بهترین کیفیت و حداقل‌ترین امکانات و توان مالی در کنارایجاد بستری مناسب برای تفریحات سالم و تفرج خانوادگی اقدام می‌کنند.

هر برنامه تولیدی ترکیبی را که جستجو کنید با چنین فرم و محتوای ساده و در عین حال پر مفهوم مواجه نخواهید شد. عمده تولیدات به ظاهر فرهنگی و هنری بر پایه اتکا به یک یا چند چهره مطرح سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری تولید و اجرایی می‌شود و در آن مباحث زرد و حواشی کم ارزش طرح و خبری از آموزش، تذکر و یادآوری اصول مهم تربیتی و اخلاقی نیست، اما در خانه ما بدون هیچکدام از این گزاره‌های تجاری و حربه‌های تکنیکی جلب مخاطب، با خودمانی‌ترین حالت و ساده‌ترین کلید واژه‌ها عمیق‌ترین مفاهیم را در دل یک زندگی روزمره به بیننده منتقل می‌کند.

خانه ما تعریف جدیدی در سبک تولید محتوا ارائه کرده و با ساختار شکنی مرسوم تمرکز زدایی از پایتخت را در دستور کار خود قرار داده و توجه را به سمت همه نقاط کشور و زیست بوم‌های متنوع آن برده است تا در دل یک مسابقه مهیج، مخاطب با آداب، رسوم، سنت و فرهنگ‌های متنوع آشنا شود و توجه از مرکزیت و تهران برداشته شود، در این بین توجه ویژه به نهاد خانواده و محوریت ارتباطی اعضای آن که با چالش‌های متعددی مواجه می‌شوند و تعامل آن با سایر خانواده‌ها مبنای راهبردی اصلی این برنامه و هدف سازندگان آن بوده، که مهمترین اصل یک فرد ایده‌آل و سالم، داشتن یک خانواده سالم و در نتیجه پدیدار شدن یک جامعه متعالی است که این رویه هدف اصلی این مستند مسابقه و سازندگان آن می‌باشد.

مستند مسابقه خانه ما اولین برنامه خط شکن در این عرصه است که باید جسارت عوامل و تولیدکنندگان آن را ستود و به این مسیر با محتواهای بالنده‌تر امیدوار بود و منتظر آثاری بر پایه خانواده و مفاهیم مهم اخلاقی، انسانی و اجتماعی بود.