تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰

اردبیل - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: مرمت و رسیدگی به کاروانسرای شاه‌ عباسی نیر در دستور کار قرار دارد و پرونده ثبت جهانی این میراث تاریخی تکمیل و به یونسکو ارسال شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا ، نادر فلاحی در نشست با جمعی از مسئولان شهرستان نیر اظهار کرد: پروژه‌های مهمی در حوزه گردشگری در شهرستان نیر در مرحله اجرا قرار دارد که در سال جاری اعتبارات ویژه‌ای برای آنها در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: تسریع در اجرای زیرساخت‌های منطقه نمونه گردشگری بولاغلار، تخصیص اعتبار لازم برای توسعه منطقه نمونه گردشگری سبلان و مجتمع آبدرمانی مروارید در شهرستان نیر از جمله مواردی هستند که برای توسعه گردشگری این شهرستان در سال جدید پیگیری می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با تاکید بر لزوم راه‌اندازی مجدد موزه باستان‌شناسی شهرستان نیر بیان کرد: مرمت و رسیدگی به کاروانسرای شاه‌ عباسی نیر در دستور کار قرار دارد و پرونده ثبت جهانی این میراث باستانی نیز تکمیل و به یونسکو ارسال شده است.

در ادامه این جلسه وضعیت گردشگری نوروزی شهرستان نیر بررسی و اقدامات صورت گرفته در طول عید نوروز ۱۴۰۱ از سوی دستگاه‌های مختلف در این شهرستان مطرح شد.

شهرستان نیر با آثار باستانی و تاریخی در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی اردبیل و در مسیر جاده ترانزیتی اردبیل ، سراب واقع شده است.

پل تاریخی قرمز (قرمیزی کورپی) بر روی رودخانه آغلاغان یا نیرچائی مربوط به دوره صفوی در بافت مرکزی شهر ، بقعه کورائیم در روستای کورائیم متعلق به قرن هفتم هجری ، کاروانسرای شاه عباسی یا رباط سنگی در کنار جاده قدیم نیر - سراب ، دهکده‌های صخره‌ای اباذر و گلستان با فضاهای معماری خاص ، غار فرهاد یا فرهاد کهلی و آیی قالاسی از جمله آثار تاریخی شهرستان نیر است.